Οι δυτικοί αναζητούσαν το Θεό με τη λογική και με τη φιλοσοφική γνώση κι όχι με την κάθαρση της ψυχής από τα πάθη και με τον αγιασμό, που προσφέρουν τα
Μυστήρια της Εκκλησίας. Υποτιμούσαν την παρουσία του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία.Στην Ευρώπη τότε, με την απόλυτη στροφή στα αρχαία ελληνικά γράμματα (Αριστοτέλης, Πλάτωνας), αναπτύχθηκε ο σχολαστικισμός, η λογική αναζήτηση του πνευματικού κόσμου. Ξεχνούσαν ότι η λογική του ανθρώπου είναι περιορισμένη και δεν μπορεί να κατανοήσει τον υπέρλογο κόσμο του Θεού. Η λογική φαντάζεται και υποθέτει θεωρίες για το Θεό και την πνευματική ζωή, ενώ η πίστη εκφράζει τα δόγματα και τις εμπειρίες, που μας αποκάλυψε ο Θεός και ζει ο αγιαζόμενος.
Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς υπερασπίσθηκε ενάντια στη δυτική θέση επάξια κι αποτελεσματικά την ορθόδοξη θεολογία των ακτίστων ενεργειών του Θεού.
Αν οι ενέργειες του Θεού στην εμπειρία της θεοπτίας είναι κτιστές, τότε οι άγιοι δεν ενώνονται με το Θεό, δε θεώνονται, αλλά σχετίζονται με κάτι εκτός του Θεού και κατώτερο.
Από το βιβλίο «Νεανικές Αναζητήσεις - Α’ Τόμος: Ζητήματα πίστεως» (σελ. 200-201), Αρχ. Μαξίμου Παναγιώτου, Ιερά Μονή Παναγίας Παραμυθίας Ρόδου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας