ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΛΟΥΚΑ
8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024
Ἀπόστολος: Ἐφεσ. β΄ 14 – 22
Εὐαγγέλιον: Λουκ. ιγ΄ 10 – 17
Ἦχος: βαρύς- Ἑωθινόν: Β΄
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
«καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακῦψαι εἰς τὸ παντελές».
Ἡ ἀσθένεια καὶ τὸ θαῦμα!
Πολλάκις, φίλοι μου ἀναγνῶσται, – καὶ τοῦτο ἀποτελεῖ κοινὴν διαπίστωσιν καὶ ἔκφρασιν διὰ πάντας τοὺς ἀνθρώπους, πάντοτε, βεβαίως, μὲ ἐλαχίστας ἐξαιρέσεις, – ὁ ἄνθρωπος ἀνησυχεῖ καὶ διαμαρτύρεται, ὅταν πλήττεται ἀπὸ τὴν οἱανδήποτε ἀσθένειαν! Περισσότερον δὲ ὅταν αὕτη ἡ ἀσθένεια
εἶναι σοβαρὰ καὶ ὀδυνηρά, καὶ ἀκόμη περισσότερον ἀνίατος καὶ θανατηφόρος! Ἀπὸ τὴν στιγμὴν τῆς πτώσεως τῶν πρωτοπλάστων, ὁπότε εἰσῆλθον εἰς τὴν ζωήν μας, αἱ ἀσθένειαι καὶ ὁ θάνατος – ὡς συνέπειαι τῆς ἁμαρτίας, – ὁ ἄνθρωπος ἀντιμετώπιζε ταύτην ὡς ἐχθρόν, καὶ οὐδέποτε «συνεβιβάσθη» μετ’ αὐτῆς! Πάντοτε τοῦ ἐδημιουργοῦσε τρόμον καὶ ἀγωνίαν, καὶ μόνον εἰς πολὺ προοδευμένους πνευματικῶς, καὶ ἁγίους, ἐφαίνετο ὡς «ψυχικὴ καλλιέργεια» καὶ δοκιμασία, καὶ τὴν ἀντιμετώπιζον οὗτοι, μὲ ὑπομονὴν καὶ ἀδιαμαρτυρήτως!Ἐν προκειμένῳ, ἡ ἀσθένεια περὶ τῆς ὁποίας ὁμιλεῖ σήμερον τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον, «φαίνεται» ὅτι εἶναι ὀδυνηρὰ καὶ χρονία, καὶ ἡ γυνὴ ἥτις τὴν ὑφίσταται, εὑρίσκεται εἰς τοιαύτην σωματικὴν στάσιν καὶ κατάστασιν, ὥστε «ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακῦψαι εἰς τὸ παντελές». Θαυμάζει, ὅμως, κανείς, ὅταν βλέπῃ τὴν γυναῖκα ταύτην νὰ εὑρίσκεται, ἀπὸ πρωΐας εἰς τὴν συναγωγὴν τῶν Ἰουδαίων, ἵνα προσευχηθῇ! Ἐνῷ πολλοὶ θὰ ἦσαν ἐκεῖνοι οἵτινες θὰ τὴν ἐδικαιολόγουν εἴτε διὰ τὴν οἱανδήποτε καθυστέρησιν ἢ ἀκόμη καὶ καὶ διὰ τὴν ἀπουσίαν της, αὕτη θεωρεῖ ὑποχρέωσίν της νὰ κοπιάσῃ, καὶ μὲ τὸ πρόσωπον εἰς τὴν γῆν ἔλθη εἰς τὸν χῶρον τῆς λατρείας! Ἐνῷ, λοιπὸν, ἐδίδασκεν ὁ Κύριος εἰς τὴν συγκεκριμένην συναγωγήν, «καὶ ἰδοὺ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακῦψαι εἰς τὸ παντελές» (Λουκ. ΙΓ΄11). Τὴν εἶδεν ὁ Διδάσκαλος καὶ ὡς γλυκύτατος καὶ συμπάσχων Πατήρ, τὴν ἐκάλεσε πλησίον Του καὶ ἀφοῦ ἥπλωσεν ἐπ’ αὐτῆς τὰς παναχράντους Αὐτοῦ χεῖρας, εἶπε πρὸς αὐτήν, «γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου·» καὶ «παραχρῆμα ἀνωρθώθη καὶ ἐδόξαζε τὸν Θεόν» (Λουκ. ΙΓ΄ 12-13).
Ἡ ἐξέλιξις ὅμως τούτου τοῦ περιστατικοῦ δὲν ἦτο ἀντίστοιχος τῆς χαρᾶς ποὺ ἐδημιούργησεν αὕτη ἡ θεραπεία! Ὁ ἀρχισυνάγωγος «παρενέβη» χυδαίως καὶ ἀπανθρώπως εἰς τὴν φιλάνθρωπον ταύτην θαυματουργίαν τοῦ Κυρίου, καὶ ὑποτιμῶν τὸ μέγα θαῦμα, ἀλλὰ καὶ τὴν χαρὰν τῆς θεραπευθείσης, ἐπιτίθεται καὶ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ κατ’ αὐτῆς, ὑπερασπιζόμενος, δῆθεν, τὴν σαββατινὴν ἀργίαν! Ὅμως, ὁ Διδάσκαλος, βλέπει καὶ γνωρίζει τὰς ὑβριστικὰς καὶ ἀλαζονικὰς προθέσεις του, καὶ τὸν ἐλέγχει δημοσίᾳ! «Ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ ὁ Κύριος καὶ εἶπεν· ὑποκριτά, ἕκαστος ὑμῶν τῷ σαββάτῳ οὐ λύει τὸν βοῦν αὐτοῦ ἢ τὸν ὄνον ἀπὸ τῆς φάτνης καὶ ἀπαγαγὼν ποτίζει; Ταύτην δέ, θυγατέρα Ἀβραὰμ οὖσαν, ἣν ἔδησεν ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου;» (Λουκ. ΙΓ΄ 15-16).
Τὰ δαιμονικὰ «δεσμά»!
Ἡ φράσις τὴν ὁποίαν χρησιμοποιεῖ ὁ Κύριος – καὶ ἡ ὁποία, οὐδόλως εἶναι «τυχαία», – καταδεικνύει ὅτι ἡ ἀσθένεια τῆς συγκυπτούσης γυναικός, εἶναι μία ἰδιόμορφος περίπτωσις, δουλείας καὶ αἰχμαλωσίας. Μὲ χαρακτηριστικὰς καὶ συγκεκριμένας λέξεις, – «ἣν ἔδησεν ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου», – καταφαίνεται καὶ ἡ μορφὴ τῆς ἀσθενείας ἀλλὰ καὶ ἡ προέλευσίς της. Δουλεία, καὶ μάλιστα, δαιμονικὴ τοιαύτη. Διὰ νὰ τὸ εἴπωμεν δὲ ἁπλούστερον, ἡ ἀπαισιωτέρα καὶ σκληροτέρα καὶ ὀδυνηροτέρα μορφὴ σκλαβιᾶς. Ἀφ’ ἧς στιγμῆς, ὁ ἄνθρωπος ὑπεχώρησεν εἰς τὰς ὑποδείξεις τοῦ Διαβόλου καὶ ἡμάρτησεν εἰς τὸν Θεόν, ἡ ἀσθένεια τῆς σαρκὸς ἀλλὰ καὶ γενικῶς ἡ ἐκ τῶν ἀσθενειῶν εὐπάθεια, εἶναι τὸ πρῶτον «σύμπτωμα» καὶ δεῖγμα ὅτι ὁ πειρασμὸς προσβάλλει καὶ σωματικῶς τὸν ἄνθρωπον. Ἄλλωστε, τὰ λόγια τοῦ Κυρίου μας σήμερον, τοῦτο καταδεικνύουν.
Ὅμως ἡ κάθε ἀσθένεια εἶναι καὶ αὐτονόητος συνέπεια τῆς ἀσθενοῦς ἀνθρωπίνης φύσεως. Ὡς τοιαύτη δέ, συμβάλλει εἰς τὴν φθορὰν καὶ τὸν θάνατον. Ὁ Κύριος καὶ εἰς τὰς δύο περιπτώσεις, – εἴτε ὡς προερχομένη ἐκ τῆς ἀσθενοῦς ἡμῶν φύσεως, εἴτε ὡς δαιμονικὴ καταδυναστεία – «στέκει ἀπέναντί» της! Οἱ, ἐξ οἱωνδήποτε νοσημάτων, ἀσθενεῖς ποὺ προσέρχονται εἰς Αὐτὸν ἐκζητοῦντες τὴν θεραπείαν των μετὰ πίστεως, ἀντιμετωπίζονται ὑπὸ τοῦ Παντοδυνάμου Κυρίου, μὲ ἀγάπην καὶ συμπόνιαν καὶ ὁ «ἱατρὸς ψυχῶν τε καὶ σωμάτων», ἀδιστάκτως προσφέρει τὴν ὑγείαν. Ὁ πόνος καὶ ἡ Ἀγάπη τοῦ Κυρίου, «συμμερίζονται» τὴν ὀδύνην καὶ τοὺς πόνους τῶν ἀνθρώπων! Ὁ Κύριος, – ἐν προκειμένῳ, – βλέπων αὐτὴν τὴν θλιβομένην γυναῖκα, καὶ ἐκτιμῶν τὸ ζῆλον της καὶ τὴν θυσιαστικήν της διάθεσιν, τὴν καλεῖ ἐνώπιον ὅλων τῶν παρισταμένων, καὶ θαυματουργικῶς τὴν θεραπεύει! Ἐκείνη, βλέπουσα τὸ Θεῖον τοῦτο δῶρον τῆς θεραπείας της νὰ ἐνεργῇται αὐτοστιγμεί, καὶ ἀφοῦ «ἀνωρθώθη», ἐδοξολόγει καὶ ηὐχαρίστει τὸν Θεὸν διὰ τὴν μεγίστην ταύτην δωρεάν.
Ποῖος ὁ δέσμιος;
«Δεσμία», ἀσφαλῶς, ἡ συγκύπτουσα, πλὴν ὅμως, δεσμία ἀκουσίως! Ὅμως, ἐκεῖνος ὅστις καὶ διαμαρτύρεται καὶ ὑπερασπίζεται δῆθεν τὸν νόμον, ὁ ἀρχισυνάγωγος δηλαδή, εἶναι ὁ καθ’ αὐτό, «δέσμιος»! Εἶναι ἐκεῖνος, ὅστις θεωρεῖ τὸν Κύριον καὶ δεσμεύεται ὑπὸ τοῦ ἐγωϊσμοῦ του! Θεωρεῖ τὴν συγκύπτουσαν καὶ ἐνοχλεῖται ἀπὸ τὴν παρουσίαν της εἰς τὴν συναγωγήν! Βλέπει τὸ θαῦμα, καὶ σπεύδει, διὰ νὰ τὸ συκοφαντήσῃ! Λυπᾷται καὶ θλίβεται, ἀντιθέτως πρὸς τὴν χαρὰν καὶ τὴν εὐφροσύνην ἥτις ἐπῆλθεν ὡς ἀποτέλεσμα τῆς θεραπείας! Δέσμιος μὲ τὴν θέλησίν του! Δέσμιος καὶ μὴ θέλων ἵνα ἐλευθερωθῇ καὶ προσκυνήσῃ τὴν θείαν ἐνέργειαν! Καὶ ὄχι μόνον «δέσμιος», ἀλλὰ καί Ὑποκριτής! Οὕτω τὸν ἀπεκάλεσεν ὁ Διδάσκαλος! Καὶ ὑποκριτὴς σημαίνει, ἐκεῖνος ὅστις κρύπτει τὴν πραγματικήν του εἰκόνα! Ἐκεῖνος, ὅστις, ἐνῶ εἶναι ἀσεβής, «ὑποδύεται» τὸν εὐσεβῆ! Ἐνῶ ἐμπαίζει τὰ ἅγια, θέλει νὰ τιμᾶται ὡς ἅγιος! Ἐνῶ εἶναι κλέπτης, συνιστᾷ ἑαυτόν, ὡς ἐλεήμονα καὶ φιλάνθρωπον! Διὰ νὰ μὴ ἐπεκτεινώμεθα δὲ περισσότερον εἰς τὰ χαρακτηριστικὰ τούτου, ἀρκεῖ νὰ ἀνατρέξωμεν εἰς τὰ φοβερὰ ἐκεῖνα «Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί» (Ματθ. ΚΓ΄ 13-36), διὰ τῶν ὁποίων, ὁ Παντογνώστης Κύριος ἀπεκάλυψε καὶ ἀπεγύμνωσε τούτους! Τοιοῦτος, ἀσφαλῶς εἶναι καὶ ὁ, ἐν προκειμένῳ, ἀρχισυνάγωγος!
Εἴθε, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ὁ Κύριος νὰ μᾶς φυλάττῃ ἀπὸ τῶν τοιούτων φρικτῶν καὶ ἀλύτων δεσμῶν, τῶν παθῶν καὶ ἁμαρτιῶν μας, ὥστε, ἐμπίπτοντες εἰς ταῦτα ἄκοντες, νὰ προστρέχωμεν εἰς τὰ Ἅγια Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας ἵνα εὑρίσκωμεν τὴν πνευματικὴν καὶ αἰώνιον ὑγείαν. Ἀμήν!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκήρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
πηγή: orthodoxostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας