ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΛΟΥΚΑ
27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024
Ἀπόστολος: Β΄ Κορ. θ΄ 6 – 11
Εὐαγγέλιον: Λουκ. η΄ 41 – 56
Ἦχος: α΄- Ἑωθινόν: Ζ΄
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
«Καὶ κατεγέλων αὐτοῦ, εἰδότες ὅτι ἀπέθανεν» (Λουκ. η΄ 53).
Ἡ Ἀλήθεια καὶ τὸ ψεῦδος!
Ὁ Κύριος καὶ Διδάσκαλος διακόπτεται κατὰ τὴν διδασκαλίαν Του, ἀπό τινα ἄρχοντα τῆς συναγωγῆς καὶ πονεμένον πατέρα, τὸν Ἰάειρον, οὗτινος ἡ θυγάτηρ νοσεῖ, καὶ ἡ νόσος της ἐξελίσσεται ἐπὶ τὸ χεῖρον, καὶ κινδυνεύει αὕτη ἵνα ἀποθάνῃ. Ὁ πανοικτίρμων καὶ εὔσπλαγχνος Κύριος, σπεύδει ἵνα
βοηθήσῃ καὶ τὴν ἀσθενοῦσαν ἀλλὰ καὶ τὸν ταλαίπωρον πατέρα αὐτῆς, καὶ βαδίζει πρὸς τὴν οἰκίαν ὅπου εὑρίσκεται ἡ ἀσθενοῦσα! Συνοδεύεται, – ὡς συνήθως, ἐκ πλήθους περιέργων, οἵτινες σπεύδουσιν ἵνα ἴδωσι τὸ «ἐπερχόμενον» θαῦμα! Καθ’ ὁδόν, συμβαίνει τὸ γνωστὸν θαῦμα τῆς θεραπείας τῆς αἱμορροούσης γυναικός, περὶ τοῦ ὁποίου ὡμιλήσαμεν κατ’ ἐπανάληψιν ἀπὸ τούτου τοῦ «βήματος», καὶ διὰ τοῦτο, θὰ παρακάμψωμεν τοῦτο, ἐν προκειμένῳ, λόγῳ τοῦ περιορισμένου, χώρου τε καὶ χρόνουἘνῷ, λοιπόν, ὁ Χριστός μας ἐθεράπευσε τὴν αἱμορροοῦσαν, καὶ ξεκινᾷ διὰ τὴν οἰκίαν τοῦ Ἰαείρου, «ἔρχεταί τις παρὰ τοῦ ἀρχισυναγώγου λέγων αὐτῷ ὅτι τέθνηκεν ἡ θυγάτηρ σου˙ μὴ σκύλλε τὸν διδάσκαλον»! Εἰς τὸ ἄκουσμα τοῦ θανάτου τῆς θυγατρός του, εἶναι αὐτονόητον ὅτι ὁ πατέρας κλονίζεται! Θεωρεῖ, ὅτι ὅσον ἔζη ἡ θυγάτηρ του, θὰ ἠδύνατο ὁ Χριστὸς νὰ τὴν θεραπεύσῃ! Τώρα ὅμως; Ὁ πανοικτίρμων καὶ εὔσπλαγχνος Κύριος, ἀντιλαμβάνεται τὸν τοιοῦτον κλονισμόν, καὶ διὰ τοῦτο ἐνθαρρύνει τοῦτον καὶ τοῦ συνιστᾷ, ἵνα ἔχῃ ἀπόλυτον ἐμπιστοσύνην εἰς τὴν δύναμιν τοῦ Διδασκάλου! Φθάνουσιν εἰς τὴν οἰκίαν του, καὶ εἶναι, ὄντως, ἀλήθεια! Ἀπέθανεν ἡ θυγάτηρ του! Διὰ τοῦτο καὶ ἔχει συναχθεῖ κόσμος πολὺς ἐκεῖ εἰς τὴν οἰκίαν του, – ὡς τοῦτο συμβαίνει συνήθως εἰς τοὺς θανάτους, – καὶ ἔχουσιν ἀρχίσει οἱ θρῆνοι καὶ οἱ κοπετοί! Ὁ Κύριος συνιστᾷ εἰς τὸ πλῆθος ἐκεῖνο, ἵνα ἠρεμήσῃ, διαβεβαιώνων ὅτι «μὴ κλαίετε˙ οὐκ ἀπέθανεν, ἀλλὰ καθεύδει»! Ὁ κόσμος, ὅμως, πεπεισμένος ἀπὸ τὰς βεβαιώσεις τῶν ἁρμοδίων, οἵτινες ἔχουσιν ἐπιβεβαιώσει τὸν θάνατον, περιγελοῦσι τὸν Κύριον «εἰδότες ὅτι ἀπέθανεν»!
Ποία εἶναι ἡ Ἀλήθεια; Ἀπέθανεν ἢ καθεύδει; Ἀσφαλῶς καὶ ἀπέθανεν, ἀλλὰ καὶ καθεύδει! «Ἀλήθεια», ἡ πρώτη, ἀλλὰ Ἀλήθεια καὶ ἡ δευτέρα! Μάλιστα δέ, – διὰ νὰ εἴμεθα ἀκριβέστεροι, – ἡ ΜΙΑ Ἀλήθεια εἶναι, αὐτὴ ἥντινα διεβεβαίωσεν ὁ Κύριος! Βεβαίως, ἀπέθανεν ἡ νεᾶνις, ἀλλ’ οὗτος ὁ θάνατος εἶναι ὁ θάνατος τοῦ σώματος καὶ οὐχὶ τῆς ψυχῆς! Οὗτος ὁ θάνατος εἶναι ὁ φυσικὸς καὶ αὐτονόητος, τὸ φυσικὸν τέλος, τὸ ὁποῖον θὰ συμβῇ εἰς κάθε τι τὸ ὑλικὸν καὶ φθαρτὸν ἐπὶ τῆς γῆς! Ἐκ τούτου τοῦ θανάτου, διῆλθον καὶ διέρχονται καὶ θὰ διέλθωσι καὶ θὰ διέλθωμεν καὶ ἡμεῖς, ὡς διῆλθον καὶ οἱ Ἅγιοι, καὶ αὐτὴ ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἀλλὰ καὶ Αὐτὸς οὗτος ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός! Οὐδεὶς ἔμεινεν ἀθάνατος ἐπὶ τῆς γῆς! Ἀκόμη καὶ ἐκεῖνοι οἱ δύο προφῆται, ὁ Ἐνὼχ καὶ ὁ Ἠλίας, οἱ ὁποῖοι δὲν ἔχουσι «περάσει διὰ τῆς θυρίδος τοῦ θανάτου», διότι ὁ Κύριος θέλει οὕτω, ὡς προειδοποιεῖ ἡ Ἀποκάλυψις τοῦ Ἰωάννου, θὰ ὑποστῶσι καὶ οὗτοι τοῦτον τὸν φυσικὸν θάνατον!
Ἀλήθεια, λοιπόν, εἶναι, ὅτι ὁ θάνατος εἶναι σωματικός! Ἡ ψυχή, ὅμως, ζῇ, ὡς βεβαιοῖ ὁ Κύριος! «Μὴ κλαίετε· οὐκ ἀπέθανεν, ἀλλὰ καθεύδει»!
«Κατεγέλων αὐτοῦ»!
Παρὰ τὴν διαβεβαίωσιν τοῦ Χριστοῦ, ὅτι τὸ κοράσιον δὲν ἀπέθανεν ἀλλὰ ὑπνεῖ, οἱ παρόντες καὶ κοπτόμενοι περιφρονοῦσι τοὺς Θείους λόγους καὶ χλευάζουσι τὸν Διδάσκαλον! Βεβαίως, ὡς ἐκείνην τὴν στιγμήν, «ἀκούοντες ἦσαν», δι’ ἀναστάσεις νεκρῶν ἀπό τινας τῶν προφητῶν! Ἔχουσι κάποιον ἐλαφρυντικόν! Ὁ Κύριος εἰσέρχεται εἰς τὸν χῶρον, ὅπου εὑρίσκεται τὸ λείψανον, καὶ ἀφοῦ ἐξέβαλεν ἔξω τοὺς πάντας, καὶ ἔμεινον ἐντὸς οἱ γονεῖς καὶ οἱ τρεῖς μαθηταί, – Πέτρος, Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης, – ὡμίλησε πρὸς τὴν ὑπνοῦσαν νεάνιδα! «Καὶ κρατήσας τῆς χειρὸς αὐτῆς ἐφώνησε λέγων˙ ἡ παῖς, ἐγείρου. Καὶ ἐπέστρεψε τὸ πνεῦμα αὐτῆς, καὶ ἀνέστη παραχρῆμα, καὶ διέταξεν αὐτῇ δοθῆναι φαγεῖν»! Τόσον ἁπλῶς! Ὁ ἔχων τὴν ἐξουσίαν τῆς ζωῆς καὶ τοῦ θανάτου, αὐτὴ αὕτη ἡ ΖΩΗ, φέρει πίσω ἐκ τοῦ Ἅδου τὴν θανοῦσαν!
Εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός! Τὰ πάντα δύναται! Ἐδημιούργησε τὰ πάντα ἐκ τοῦ «μὴ ὄντος»! Εἶναι δυνατὸν νὰ μὴ δύναται, ἵνα ἀναστήσῃ μίαν νεκράν; Εἶναι δυνατὸν νὰ ἀδυνατῇ Οὗτος ὁ Θεός, ἵνα μὴ δύναται νὰ νικήσῃ τὸν Ἅδην καὶ τὸν θάνατον, καὶ ἐπαναφέρῃ εἰς τὴν ζωὴν ταύτην, οὐχὶ μόνον ἕνα νεκρόν, ἀλλὰ ἅπαντας τοὺς κεκοιμημένους; Δὲν τὸ ἔκανε ἄλλωστε; Καὶ τὴν κόρην τοῦ Ἰαείρου, – ὡς, ἐν προκειμένῳ, διδασκόμεθα, – ἀλλὰ καὶ τὸν υἱὸν τῆς χήρας τῆς Ναΐν, καὶ τὸν τετραήμερον Λάζαρον, καὶ τὸν προφήτην καὶ θεόπτην Μωϋσῆν, ἐκεῖ ἐπὶ τοῦ ὄρους Θαβώρ, κατὰ τὴν Θείαν Αὐτοῦ Μεταμόρφωσιν, ἀλλὰ καὶ πάντας ἐκείνους οἵτινες ἀνεστήθησαν κατὰ τὰς ὥρας τοῦ φρικτοῦ Του πάθους, ὅτε, ἡ γῆ ἐσείετο καὶ αἱ πέτραι ἐσχίζοντο, «καὶ τὰ μνημεῖα ἀνεῴχθησαν καὶ πολλὰ σώματα τῶν κεκοιμημένων ἁγίων ἠγέρθη, καὶ ἐξελθόντες ἐκ τῶν μνημείων, μετὰ τὴν ἔγερσιν αὐτοῦ εἰσῆλθον εἰς τὴν ἁγίαν πόλιν καὶ ἐνεφανίσθησαν πολλοῖς» (Ματθ. κζ΄ 51-53)!
Ἀλλά, καὶ σήμερον, δὲν ἔχομεν ἆραγε καὶ νεκραναστάσεις; Ἐπειδὴ δὲν τὰς πληροφορούμεθα; Ἐπειδή, ὡς τότε, οὕτω καὶ σήμερον, χλευάζουσι καὶ διακωμωδοῦσι τὰ θαύματα καὶ γενικῶς κάθε τι ἱερὸν καὶ ὅσιον, ἔχομεν τὴν ἐντύπωσιν ὅτι ὁ Κύριος ἔπαυσεν ἵνα ὑπάρχῃ, καὶ ἀποδεικνύονται οὕτω τὰ «φληναφήματα» τῶν ἀθέων καὶ ἀπίστων; Ὄχι, βέβαια !!! Καὶ θαύματα γίνονται, καὶ νεκραναστάσεις ἔχομεν, ἀλλὰ τὰ «δεδιδαγμένα ἀντικειμενικὰ» κανάλια δὲν τὰ βλέπουσι! Μπορεῖ νὰ βλέπουσιν ἀτυχήματα καὶ κλοπὰς καὶ διαρρήξεις καὶ μπούλινκ, καί, καί, ὅμως ταῦτα τὰ ὄντως σημεῖα, ἅτινα συμβαίνουσιν συχνάκις, εἰς ἱερὰ προσκυνήματα καὶ ἱερὰς μονάς, καὶ «μαρτυροῦνται» ἀπὸ πλήθη ἀναθημάτων, τὰ πληροφορούμεθα ἐκεῖ εἰς ἐκείνους τοὺς ἱεροὺς χώρους, καὶ ἀπ’ ἐκείνους εἰς τοὺς ὁποίους συνέβησαν!
Ἀδελφέ μου, μὴ ἀπιστεῖς!
Εἶναι ἴδιον τοῦ κόσμου καὶ τῆς ἀντιστοίχου κοσμικῆς νοοτροπίας, νὰ θέλῃ νὰ ἀμφισβητῇ καὶ νὰ ἀπορρίπτῃ πολλάκις τὰ θαυμάσια καὶ τὰ θαύματα, τὰ διαρκῶς γινόμενα ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τῶν Ἁγίων Του! Καὶ ὅμως, ἐνῷ ἀπορρίπτουσιν οἱ ἄνθρωποι τὰ τοιαῦτα θαυμαστὰ ἐνεργήματα τῆς θείας Χάριτος, θέλουσιν οἱ περισσότεροι ἐκ τούτων, τὴν εὐλογίαν τῆς Ἐκκλησίας! Θέλουσι καὶ πιστεύουσιν εἰς τὰς εὐχὰς τῶν κηδειῶν καὶ μνημοσύνων, καὶ θεωροῦσιν ἀδιανόητον νὰ μὴ τελεσθῶσιν αἱ νεκρώσιμοι αὗται ἀκολουθίαι! Ἆρα πιστεύουσιν ἐπιλεκτικῶς! Πιστεύουσιν ὡς οὗτοι θέλουσι καὶ ὅσον θέλουσι!
Συνιστῶμεν, ὅμως, ταπεινῶς, εἰς τοὺς τοιούτους, νὰ πιστεύσωσιν ἐξ «ὅλης καρδίας» εἰς τὸν Κύριον, καὶ ὡς θέλουσιν, «ἀργὰ καὶ ποῦ», ἵνα ἐξομολογῶνται καὶ μεταλαμβάνωσι, πιστεύοντες, ἔστω καὶ ὀλίγον, ὅτι μέσῳ τούτων τῶν ἱερῶν μυστηρίων, συμβαίνουσιν ἀόρατοι καὶ ἀκατάληπτοι θεῖαι ἐπεμβάσεις, ἂς κάμωσι τὰς τοιαύτας πνευματικὰς «κινήσεις», περισσότερον συχνὰς καὶ συνειδητὰς καὶ οὐσιαστικάς, καὶ θά δικαιωθῶσι!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκήρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
πηγή: orthodoxostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας