Κυριακή 6 Αυγούστου 2023

Ἡ Μεταμόρφωσις τοῦ Κυρίου

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ

6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023

Ἀπόστολος: Β΄ Πέτρ. α΄ 10 – 19

Εὐαγγέλιον: Ματθ. ιζ΄ 1-9

Ἑωθινόν: Μεταμορφώσεως

ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

 

«ἔχομεν βεβαιότερον τὸν προφητικὸν λόγον, ᾧ καλῶς ποιεῖτε προσέχοντες» (Β΄ Πέτ. Α΄ 19).

Ἡ Μεταμόρφωσις τοῦ Κυρίου

  Τὸ γεγονὸς τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἑορτάζει καὶ πανηγυρίζει, σήμερον, ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία, ἀδελφοί μου. Τὸ γεγονὸς ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον περιγράφουν τρεῖς ἐκ τῶν τεσσάρων

Εὐαγγελιστῶν (Ματθαῖος, Μᾶρκος καὶ Λουκᾶς), καθὼς καὶ ὁ Ἀπόστολος Πέτρος εἰς τὴν δευτέραν καθολικὴν ἐπιστολήν του, ἀναφορὰν εἰς τὴν ὁποίαν καὶ ἀναφερόμεθα ἐν προκειμένῳ! Εἶναι ἐκεῖνο τὸ γεγονὸς τὸ ὁποῖον συνέβη ὀλίγον πρὸ τοῦ Θείου Πάθους τοῦ Κυρίου ἡμῶν, κατὰ τὸ ὁποῖον ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς, ἀπεκάλυψεν εἰς τοὺς τρεῖς ἐκ τῶν δώδεκα μαθητῶν Του, ἐλάχιστον τῆς Θείας Αὐτοῦ φύσεως! Εἶναι τὸ γεγονὸς ἐκεῖνο, τὸ ὁποῖον διεδραματίσθη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ «ὄρους τοῦ ἁγίου», κατὰ τὴν ἀναφορὰν τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου, καὶ τὸ ὁποῖον ὄρος, – κατὰ τὴν σύμφωνον γνώμην, τῶν πατέρων καὶ θεοφόρων ἑρμηνευτῶν τῆς Ἁγίας Γραφῆς, – εἶναι τὸ ὑψούμενον εἰς τὴν περιοχὴν τῆς Γαλιλαίας, ὄρος Θαβώρ!

  Κατὰ τὴν ἀναφορὰν καὶ περιγραφὴν τῶν ἱερῶν Εὐαγγελιστῶν, ὁ Ἰησοῦς μετὰ τῶν τριῶν μαθητῶν Του, – Πέτρου, Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου, – ἀνέρχεται εἰς τοῦτο τὸ ὄρος καὶ ἐνῶ συνομιλεῖ μετὰ τούτων «ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος, τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς» (Ματθ. ΙΖ΄ 2)! Ἐνῶ συμβαίνει ἡ τοιαύτη φωτοχυσία, αἴφνης οἱ τρεῖς μαθηταὶ ἐκοιμήθησαν καὶ ἀμέσως ἐξύπνησαν καὶ ἤρχισαν νὰ βιώνουν ἐνθέους καὶ οὐρανίας καταστάσεις! Οὕτω περιγράφει ὁ θεῖος Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς τὰ θεῖα ἐκεῖνα συμβαίνοντα! «Ὁ δὲ Πέτρος καὶ οἱ σὺν αὐτῷ ἦσαν βεβαρημένοι ὕπνῳ· διαγρηγορήσαντες δὲ εἶδον τὴν δόξαν αὐτοῦ» (Λουκ. Θ΄ 32)! Ταυτοχρόνως ἐμφανίζονται συνομιλοῦντες μετὰ τοῦ Χριστοῦ, δύο, ἐκ τῶν κορυφαίων μορφῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, οἱ προφῆται, Μωϋσῆς καὶ Ἠλίας! Κατὰ τὸν ἴδιον δὲ τοῦτον Εὐαγγελιστήν, οἱ διαγρηγοροῦντες, πλέον, τρεῖς μαθηταί, ἀκούουν καὶ τὸ περιεχόμενον τῆς συνομιλίας των! «Καὶ ἰδοὺ ἄνδρες δύο συνελάλουν αὐτῷ, οἵτινες ἦσαν Μωυσῆς καὶ Ἠλίας, οἱ ὀφθέντες ἐν δόξῃ ἔλεγον τὴν ἔξοδον αὐτοῦ ἣν ἔμελλε πληροῦν ἐν Ἱερουσαλήμ» (Λουκ. Θ΄ 30-31)!

  Ἡ θεία ἐκείνη κατάστασις εἰς τὴν ὁποίαν εὑρέθησαν οἱ μαθηταί, εἶναι τόσον γλυκεῖα καὶ ἀπερίγραπτος, ὥστε, διὰ στόματος τοῦ Πέτρου, παρακαλοῦν τὸν Διδάσκαλόν των, νὰ παραμείνουν ἐκεῖ, καὶ νὰ μὴ ἐπιστρέψουν εἰς τὸν κόσμον, καὶ ἀποκοποῦν ἀφ’ ὅτιδήποτε τοὺς συνέδεεν μὲ τὸν ὑλικὸν καὶ μάταιον τοῦτον κόσμον! «Ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Πέτρος εἶπε τῷ Ἰησοῦ· Κύριε, καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι· εἰ θέλεις, ποιήσωμεν ὧδε τρεῖς σκηνάς, σοὶ μίαν καὶ Μωσεῖ μίαν καὶ μίαν Ἠλίᾳ» (Ματθ. ΙΖ΄ 4)! Τὸν διακόπτει ὅμως, ἡ φωτεινὴ νεφέλη, ἡ ὁποία τοὺς ἐπεσκίασε, ἀλλὰ καὶ ἡ ὑπερκόσμιος φωνὴ τοῦ Οὐρανίου Πατρός, ἥτις μαρτυρεῖ καὶ καταθέτει διὰ τὸν Ἰησοῦν «οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα· αὐτοῦ ἀκούετε» (Ματθ. ΙΖ΄ 5)!

Ἡ προσωπικὴ ἐμπειρία!

  Ἄλλο εἶναι νὰ σοῦ μεταφέρῃ κάποιος, κάποια πληροφορίαν ἢ κάποιο γεγονός, καί, – αὐτονόητον εἶναι τοῦτο! – πολὺ πιὸ ἔντονον χαρακτηριστικόν, νὰ ἔχης προσωπικὴν πεῖραν καὶ ἐπαφήν, μὲ τὸ συγκεκριμένο γεγονός! Ἐκ τῶν τεσσάρων Ἀποστόλων, τοὺς ὁποίους προανεφέραμεν, καὶ οἱ ὁποῖοι περιγράφουν τὸ γεγονὸς τῆς Θείας Μεταμορφώσεως, μόνον ὁ Πέτρος εἶναι αὐτόπτης καὶ αὐτήκοος μάρτυς τούτου τοῦ γεγονότος! Οἱ ἕτεροι τρεῖς Εὐαγγελισταί, ἤκουσαν καὶ ἔγραψαν! Δὲν λέγομεν τοῦτο, βεβαίως, διὰ νὰ μειώσωμεν τὴν ἀξιοπιστίαν τῶν θείων τούτων συγγραφέων, καθὼς καὶ τῶν Θεοπνεύστων Ἁγιογραφικῶν κειμένων! Θεὸς φυλάξοι! Ταῦτα εἶναι Λόγια Θεοῦ! Τὸ ἀναφέρομεν, ὅμως τοῦτο τὸ στοιχεῖον, διὰ νὰ ὑπογραμμίσωμεν τοῦθ’ ὅπερ τονίζει καὶ ὑπογραμμίζει ὁ ἴδιος ὁ Ἀπόστολος Πέτρος! Διὰ τῆς φράσεως, «οὐ γὰρ σεσοφισμένοις μύθοις ἐξακολουθήσαντες ἐγνωρίσαμεν ὑμῖν τὴν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ δύναμιν καὶ παρουσίαν, ἀλλ᾿ ἐπόπται γενηθέντες τῆς ἐκεί­νου μεγαλειότητος» (Β΄ Πέτ. Α΄ 16), προσπαθεῖ νὰ πείσῃ τὸν κάθε πιθανὸν ἀμφισβητίαν διὰ τὴν ἀλήθειαν τῶν λόγων τοῦ Κυρίου, τοὺς ὁποίους διδάσκει καὶ μεταφέρει

  Εἰς τὴν συνέχειαν, ἀναφέρει διὰ λεπτομερειῶν, τὴν φοβερὰν ἐκείνην καὶ θαυμαστὴν ἐμπειρίαν του, καθὼς καὶ τὴν φωνὴν τοῦ Οὐρανίου Πατρός, καὶ ὑπογραμμίζει τούτους τοὺς λόγους του καταθέτων ὡς μαρτυρίαν, τὴν προσωπικὴν παρουσίαν του εἰς τὸ Θαβώριον ὄρος! «…φωνῆς ἐνεχθείσης αὐτῷ τοιᾶσδε ὑπὸ τῆς μεγαλοπρεποῦς δόξης, οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, εἰς ὃν ἐγὼ εὐδόκησα, καὶ ταύτην τὴν φωνὴν ἡμεῖς ἠκούσαμεν ἐξ οὐρανοῦ ἐνεχθεῖσαν, σὺν αὐτῷ ὄντες ἐν τῷ ὄρει τῷ ἁγίῳ» (Β΄ Πέτ. Α΄ 17-18)! Πείθει τοὺς ἀναγινώσκοντας τὴν ἐπιστολήν του, καὶ ἐπαινεῖ, – θὰ ἐλέγομεν, – τούτους, διότι προσέχουν οὗτοι καὶ πειθαρχοῦν εἰς τοὺς λόγους του ὡς εἰς φῶς, τὸ ὁποῖον τοὺς καθοδηγεῖ διὰ σκοτεινῶν καὶ δυσβάτων ὁδῶν!

«Αὐτοῦ ἀκούετε»!

  Αὕτη ἦτο ἡ σύστασις καὶ ὑπόδειξις τοῦ Οὐρανίου Πατρός, πρὸς τοὺς παρισταμένους καὶ ἐκθάμβους τρεῖς μαθητάς, ἀλλὰ καὶ πρὸς ἅπαντας ἡμᾶς, οἱ ὁποῖοι «ἐπεστρατεύθημεν» ὑπὸ τὰς ἐντολὰς καὶ κατευθύνσεις τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ! Εἰς Τοῦτον – «τὸν Υἱόν Μου τὸν ἀγαπητόν», – νὰ ὑπακούετε, συνεβούλευσεν ὁ Πατήρ, καὶ τοῦτο ἀκριβῶς, διδάσκει ἐν προκειμένῳ ὁ Ἀπόστολος Πέτρος! Ἐκεῖνα, τὰ ὁποῖα ἐδιδάχθη οὗτος ὑπὸ τοῦ Διδασκάλου του, ἐκεῖνα καὶ διδάσκει εἰς τοὺς χριστιανούς! Δὲν προβάλλει τὸν ἑαυτόν του ὡς διδάσκαλον, ἀλλὰ ὑποτάσσεται πρῶτος οὗτος, εἰς τὴν θείαν διδαχήν, καὶ οὕτω συνιστᾷ ταύτην εἰς τοὺς παραλήπτας τῆς καθολικῆς του ἐπιστολῆς!

  «Καλῶς ποιεῖτε προσέχοντες», λέγει πρὸς τούτους, διότι ἡ ἐγγύησις καὶ ἀσφάλεια προέρχεται ἀπὸ τὸν Διδάσκαλον! Αὕτη ἦτο ἡ ὑπόδειξις τοῦ Ραββὶ πρὸς τοὺς μαθητάς Του, ὀλίγον πρὸ τῆς Ἀναλήψεώς Του… «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν» (Ματθ. ΚΗ΄ 19-20)!

  Αὐτοῦ νὰ ἀκούομεν καὶ ἡμεῖς, φίλοι μου ἀναγνῶσται, καὶ τότε θὰ ἔχομεν τὴν βεβαιότητα καὶ ἀσφάλειαν, ὅτι, καὶ εἰς τὴν παροῦ­σαν ζωήν μας, θὰ εἶναι μεθ’ ἡμῶν ὁ Σωτὴρ καὶ Πατήρ ἡμῶν Κύριος, ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν μέλλουσαν καὶ αἰωνίαν θὰ ζῶμεν μετ’ Αὐτοῦ. Ἀμήν!

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

Ἱεροκήρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

 

πηγή:  orthodoxostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας