Δευτέρα 16 Μαΐου 2022

Γιόγκα: Πολυγλωσσία και παραπλάνηση

Ελένης Βασσάλου

 Πολλοί θεωρούν τη γιόγκα ως άσκηση γυμναστικής, επειδή μ’ αυτή τη μορφή προβάλλεται από τα γυμναστήρια. Προσεκτική μελέτη αποδεικνύει ότι η γιόγκα ούτε γυμναστική είναι, ούτε ως γυμναστική μόνο εμφανίζεται.

1.    Ποια είναι, τελικά, η γιόγκα; Η στρατηγική της πολυγλωσσίας

Λόγω της επιδιωκόμενης από τους γκουρού διείσδυσης του Ινδουισμού στη σκέψη και σε κάθε πτυχή της ζωής του Δυτικού κόσμου, η γιόγκα παρουσιάζεται με πολλά πρόσωπα, σχήματα, μάσκες: Ως

φιλοσοφία, θρησκεία, ως τρόπος απόκτησης υπερφυσικών εμπειριών, ως μέθοδος αυτογνωσίας, ως είδος γυμναστικής, χορού, ως μέσο διασκέδασης, μεταμόρφωσης της ερωτικής «ενέργειας», ως διαλογισμός για τη χαλάρωση από το στρες, ως θεραπεία ψυχικών και σωματικών ασθενειών, ως θεραπεία του προσωπικού και οικογενειακού κάρμα, ως η σύγχρονη παιδαγωγική πρόταση για την αναβάθμιση της ενδοοικογενειακής επικοινωνίας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας… Η γιόγκα γίνεται «τα πάντα τοις πάσι», ανάλογα με τις προτιμήσεις τους.

Στα πλαίσια αυτής της στρατηγικής, η γιόγκα αλλάζει ονομασίες, ορολογίες, τεχνικές  και τακτικές: Hatha,  Hatha Dynamic yoga,  Αshtanga (Power yoga),  Raja,  Τantra –  Kundalini,  Aghor yoga,  Sivananda yoga,  Iyengar,  Kriya,  Mantra yoga,  Karma yoga,  Jnana yoga,  Bhakti, Sahaja,  Nidra – Satyananda yoga,  Swara yoga,  Nada yoga,  Agni yoga,  Θιβετιανή – Γιάντρα γιόγκα,  Siberian yoga,  Baby yoga,  γιόγκα για εγκύους,  για παιδιά,  Hot yoga,  Gentle yoga, Bikram yoga,  Anusara,  Jivamukti,  Vinyasa,  Mandala yoga,  Aerial yoga,  Dream yoga,  γιόγκα Γέλιου,  Shambhala yoga,  Kripalu yoga,  Kripalu yoga Dance,  Γυμνή γιόγκα,  Integral yoga,   Vini yoga,  Restorative yoga,  γιόγκα για εργαζόμενους και επιχειρήσεις,  γιόγκα για ζώα,   γιόγκα πριν το ψάρεμα,  SUP yoga, Green yoga,  Surat Shabd yoga,  Azva yoga – Γυμνιππευτική γιόγκα,  Yogalosophy,  γιόγκα για την ημέρα του αγίου Βαλεντίνου,  Angelic yoga,  γιογκικό πέταγμα… Η κατάσταση έχει τελείως ξεφύγει…  

Να σημειώσουμε, ότι και μόνο ο κατάλογος των διαφορετικών  και κάθε τόσο νέων ιδεών και συστημάτων γιόγκα, πολλά εκ των οποίων είναι μεταξύ τους αντίθετα, φανερώνει ότι η γιόγκα δεν ταυτίζεται με κάποιο από αυτά, ενώ δεν υπάρχει συνέπεια και σαφήνεια για το ποια, επιτέλους, είναι. Με μια δε πιο προσεκτική ματιά, αντιλαμβάνεται κανείς, ότι τους διακινητές του «προϊόντος γιόγκα» δεν τους ενδιαφέρει τόσο ποιο είναι το προϊόν, όσο το να συνδεθεί αυτό απόλυτα με τα ενδιαφέροντα του αγοραστικού κοινού· «όπως θέλει ο καθένας ας εννοεί κι ας χρησιμοποιεί τη γιόγκα, αρκεί να συνδέεται στενά μαζί της».

2.    Βασικό εμπόδιο: οι διαφορετικοί πνευματικοί στόχοι Ανατολής – Δύσης

Βασικό εμπόδιο στην επιδιωκόμενη διείσδυση αποτελούν η διαφορετική πολιτισμική παράδοση μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την Μπαγκαβάτ Γκιτά,  «στην Ινδία οι γιόγκι απαρνιούνται το σπίτι τους για να πάνε να ζήσουν σε άγιους τόπους… και να εξασκήσουν στην απομόνωση το γιόγκα…», προκειμένου να γνωρίσουν τον θεό Κρίσνα. Διότι, «το γιόγκα δεν εξασκείται για να μπορέσει κανείς να ζήσει με περισσότερες ανέσεις, για να αποκτήσει την υγεία ή οποιοδήποτε άλλο αγαθό αυτού του είδους, αλλά για να θέσει τέλος στην υλική του ύπαρξη», δηλ. να μη γυρίσει πάλι στη ζωή με τη μετενσάρκωση.

Προφανώς, ο Δυτικός κόσμος, στην συντριπτική του πλειοψηφία, ούτε με τον Κρίσνα συγκινείται, ούτε είναι διατεθειμένος να εγκαταλείψει τις απολαύσεις και την καλοπέραση, ούτε αποδέχεται τη μετενσάρκωση. Απορρίπτει «να πολεμάει για τον Κρίσνα, να εργάζεται για τον Κρίσνα, να τρώει για τον Κρίσνα, να κοιμάται για τον Κρίσνα και να αφιερώνει κάθε του δραστηριότητα στον Κρίσνα, προκειμένου να γίνει γιόγκι και σαννιάσι», όπως απαιτεί το Τέλειο Γιόγκα. Όλα αυτά θεωρεί ότι κινούνται στο χώρο των προχριστιανικών δοξασιών και δεν τον αφορούν.

3.    Μονόδρομος η παραπλάνηση

Έτσι, οι ινδουιστικές οργανώσεις μόνο παραπλανητικά μπορούν να περάσουν, και μάλιστα με μεθοδικό τρόπο, τους στόχους τους. Κεντρικό ψέμα, το οποίο σκόπιμα οι γκουρού διαδίδουν προς κάθε κατεύθυνση, είναι η φράση: «Η γιόγκα είναι επιστήμη, δεν είναι θρησκεία, δεν υπάρχει σ’ αυτήν καμία θρησκευτική χροιά». 

Με βάση, όμως, τις ιστορικές μαρτυρίες η γιόγκα είναι λατρευτική πρακτική – με σκοπό την ένωση του ασκούμενου με τους ινδικούς θεούς, π.χ. με τον Σίβα, που αποκαλείται «ο Κύριος της γιόγκα». Η λέξη Yoga προέρχεται από τη λέξη “yug”, όπου στα σανσκριτικά σημαίνει ” ζεύξη – ένωση” του άτμαν – ψυχής με την θεϊκή άμορφη ύπαρξη Βράχμαν. Επομένως, ο σκοπός της γιόγκα είναι καθαρά θρησκευτικός· να οδηγήσει τον ασκούμενο στο να γίνει θεός.

Αυτή την αλήθεια οι γκουρού παρακάμπτουν, παραπλανητικά, και δημιουργούν ψεύτικες εντυπώσεις, τάχα πως η γιόγκα «δεν έχει θρησκευτική χροιά», ενώ σε άλλες περιπτώσεις την προβάλλουν ως την ενοποιό συνιστώσα όλων των θρησκειών. Γράφουν «η γιόγκα ενώνει όλες τις θρησκείες, τις φιλοσοφίες και τους πολιτισμούς του κόσμου», «είναι ιδιαίτερα ευεργετική για όσους επιθυμούν να αφοσιωθούν στην προσευχή» κ.α.

Στα πλαίσια της ανωτέρω τακτικής, οι γκουρού βλέπουν τον Χριστό όπως (τους δαίμονες) Ράμα και Κρίσνα. Τον ταυτίζουν με την «παγκόσμια συνειδητότητα» που σύμφωνα με τον Ινδουισμό υπάρχει μέσα στα ζώα και τα φυτά. Θεωρούν τον εαυτό τους ενσάρκωση του Χριστού. Ταυτίζουν τον διαλογισμό στη γιόγκα με την Ορθόδοξη προσευχή, τη γιόγκικη χορτοφαγική διατροφή με την Ορθόδοξη νηστεία, τον άνθρωπο με τον Θεό. Διακηρύττουν πως η Καινή Διαθήκη διδάσκει την ίδια αλήθεια με την Γκιτά και το Κοράνιο κ.α. Μ’ αυτήν την τακτική του συμφυρμού προκαλούν σύγχυση σ’  όλα τα θέματα της χριστιανικής πίστης. Κυρίως, όμως, στοχεύουν στην άρνηση της μοναδικότητας του Θεανθρώπου και Σωτήρα του κόσμου Ιησού Χριστού, οπότε ο ασκούμενος στη γιόγκα να μείνει αθωράκιστος έναντι της δαιμονικής δράσης.

  4.    Τα θρησκευτικά χαρακτηριστικά της γιόγκα

Η γιόγκα συνδέεται άρρηκτα με τις δοξασίες του ντάρμα, του κάρμα, της σαμσάρα καθώς και με το διαλογισμό, με σκοπό την επίτευξη της μόξα – λύτρωσης. Ο δε διαλογισμός – βασικό στάδιο της γιόγκα – θεωρείται αποτελεσματικός, μόνο όταν συνδέεται με «μάντρας» ιερές συλλαβές, και «κίρταν»  για την απαγγελία προσευχών προς τους θεούς και τους γκουρού· με «μάνταλες» για την αυτοσυγκέντρωση, με «μούντρες» για τον έλεγχο της «ενέργειας» «πράνα», με «τσάκρας» τα οποία πρέπει να ισορροπήσουν, με «νάντις» που δραστηριοποιούνται.

Συνδέεται, επίσης, με αστρολογικές δοξασίες, τάχα πως οι πλανήτες επηρεάζουν τα τσάκρας, με «σίντις» για την απόκτηση υπερφυσικών δυνατοτήτων, με  οράματα εξωτικά (δηλ. δαιμονικά)· με τελετές καρμικού καθαρισμού, με «ενεργειακές θεραπείες», με αποκρυφιστικές τελετουργίες, μυήσεις και σύμβολα που δεν έχουν τέλος… Να υπογραμμίσουμε ότι όλες οι στάσεις γιόγκα έχουν θρησκευτικό συμβολισμό. Αναφέρονται σε ινδικές δοξασίες. Αυτά και άλλα πολλά δεν σχετίζονται, βέβαια, με κάποια επιστήμη, παρά μόνο με τις αποκρυφιστικές ιδέες και πρακτικές των γκουρού.

5.    Είναι η γιόγκα γυμναστική;

Η γιόγκα ούτε γυμναστική είναι ούτε ως γυμναστική μόνο εμφανίζεται. Προφανώς, επειδή ο ασκούμενος στη γιόγκα έχει ως προϋπόθεση να είναι ευλύγιστος, προκειμένου να πετύχει τις αφύσικες στάσεις, προβάλλεται ως γυμναστική. Αν η γιόγκα ήταν γυμναστική, όπως συμβαίνει με όλα τα είδη άθλησης, ουδεμία σχέση θα είχε με οποιοδήποτε από τα προαναφερθέντα θρησκευτικά και αποκρυφιστικά χαρακτηριστικά της. Γι’ αυτό όσοι διδάσκουν τη γιόγκα ως γυμναστική χαρακτηρίζονται από την Μπαγκαβάτ Γκιτά ως απατεώνες.

Στα πλαίσια, όμως, της στρατηγικής απόκρυψης των μαγικών χαρακτηριστικών της, διαδίδεται παραπλανητικά η ιδέα της γιόγκα – γυμναστικής. Διότι οι εικόνες των ασκούμενων σε ασυνήθιστες σωματικές στάσεις είναι ελκυστικότερες από εκείνες των διαλογιζόμενων με την εμφάνιση δαιμονικών οραμάτων και επεμβάσεων, τις οποίες αναγκάζονται κάποτε να παραδεχτούν στα σχετικά εγχειρίδια.

Για παράδειγμα, ο Σατυανάντα Σαρασουάτι, στο βιβλίο του Γιόγκα Νίντρα, αναγκάζεται  να παραδεχτεί, πως κατά τη διάρκεια των διαλογισμών εμφανίζονται εικόνες. Γράφει: «Οι εικόνες αυτές μπορεί να παίρνουν ενοχλητικές ή τρομακτικές μορφές, όπως δαίμονες, δράκοι, φαντάσματα, ερπετά, διάβολοι κ.α. Βαθμιαία οι όψεις τους αλλάζουν και αρχίζετε να βλέπετε διάφορους όμορφους κήπους… αγίους…».

Στο ίδιο βιβλίο, ο Σατυανάντα περιγράφει τι θα βλέπει ο ασκούμενος στα πλαίσια των ασκήσεων οραματισμού: «Χάνετε τελείως την επίγνωση του φυσικού σας σώματος… οραματίζεστε… το σταυρό, ένα φέρετρο δίπλα σε τάφο, πουλιά, ηλιοβασίλεμα, τον ανώτερο εαυτό σας…το σώμα σας ανυψώνεται από ρεύματα αέρα πάνω από την ξηρά, εξαγνίζεται από λεπτά χρώματα, νεκρό σώμα που καίγεται σε φωτιά, όρθιος Χριστός… ανθρώπινοι σκελετοί… ο εαυτός σας ξαπλωμένος κάτω χωρίς καθόλου ρούχα… τελείως γυμνός… χρυσή χορδή που εκτείνεται από τον αφαλό σας προς τον ουρανό… σταυρός πάνω σε μια εκκλησία… ένας μοναχός με ξυρισμένο το κεφάλι… Βούδας σε ηρεμία… Χριστός που δείχνει συμπόνια…».

Στο διαλογισμό με τίτλο «Το σώμα που επιπλέει» διδάσκει: «φανταστείτε ότι βρίσκεστε στο ταβάνι… βλέπετε κάτω το σώμα σας ξαπλωμένο στο πάτωμα στη Σαβάσανα (η στάση του νεκρού) να κάνει Γιόγκα Νίντρα. Σε άλλο οραματισμό διδάσκει: «συγκεντρώστε την προσοχή σας στο κέντρο μεταξύ των φρυδιών… οραματιστείτε κύκλους από ΟΜ να ξεφυτρώνουν και να απλώνονται από το κέντρο των φρυδιών». «Τελικά, ίσως μετά από μήνες ή χρόνια διαλογιστικής άσκησης, εδραιώνεστε στην κατάσταση του καθαρού διαλογισμού».

Στο εν λόγω βιβλίο, ως μάντρα διδάσκεται η επίκληση ΟΜ, που σημαίνει «η ψυχή  -άτμαν ενώνεται με το Βράχμαν, τον υπέρτατο Κύριο», σημασία καθαρά θρησκευτική.

Κορυφαίος είναι ο προτεινόμενος από τον Σατυανάντα διαλογισμός «Χρυσό αυγό», όπου καλείται ο ασκούμενος στη γιόγκα ν’ αποδειχτεί πως υπάρχει με τη μορφή ενός χρυσού αυγού και να ταυτιστεί μαζί του. Γράφει: «…Αυτή είναι η έδρα της ανώτερης συνειδητότητάς σας… Ένα χρυσό αυγό, πολύ μικρό, αυτή είναι η έδρα της υπέρτατης συνειδητότητας μέσα σας, στο κέντρο σας… προσπαθήστε να ταυτιστείτε μ’ αυτό… Προσπαθήστε να δείτε τον εαυτό σας σαν το χρυσό αυγό… και πείτε στον εαυτό σας: “Πέρα από το νου, το σώμα, τις αισθήσεις, το Κάρμα, τη φύση, και καθετί που είναι φυσικό, νοητικό, παραψυχικό, ασυνείδητο, υπάρχω με τη μορφή αυτού του χρυσού αυγού”… Πείτε στο νου σας: “Είμαι εκείνο”.

Μ’ αυτές κ.α. ασυνάρτητες εικόνες υποβάλλεται και ελέγχεται ο ασκούμενος στη γιόγκα από τον γκουρού, ενώ εισάγεται στο χώρο των δαιμονικών επιδράσεων.  Είναι πασιφανές πως σε καμία περίπτωση δεν παραπέμπουν σε κάποιο είδος γυμναστικής άσκησης, ούτε βεβαίως θεραπεύουν τον ασκούμενο από κάποια ασθένεια. Τουναντίον, θέτουν σε κίνδυνο την ψυχική του υγεία και ισορροπία.

Είναι προφανές, γιατί κάποιοι τρελαίνονται ασκούμενοι στο διαλογισμό. Πάντως, αυτές οι δαιμονικές επεμβάσεις κατά τη διάρκεια των διαλογισμών, δεν γνωστοποιούνται εξαρχής στον υποψήφιο να ασκηθεί, ώστε με νηφαλιότητα να επιλέξει, αν επιθυμεί αυτό το είδος ασκήσεων. Επομένως, έχουμε ένα σοβαρό ζήτημα που αφορά την παραπλάνηση και την απόκρυψη της αλήθειας.

Σταδιακά, η οργάνωση του Σατυανάντα άλλαξε τακτική. Δεν μιλάει πια ανοιχτά για πνεύματα και τρομακτικές μορφές. Τι έχει συμβεί; Μήπως αρνήθηκε την παλαιότερη διδασκαλία της; Όχι. Την έκρυψε σκόπιμα, διότι, με τις υπάρχουσες οδηγίες στις ασκήσεις διαλογισμού, αποκλειόταν να εισχωρήσει ευρύτερα στην κοινωνία.

Έτσι, στάθμισε τα σύγχρονα ενδιαφέροντα και προσάρμοσε τη διδασκαλία και τα προγράμματα προσέγγισης του κοινού, όπως φαίνεται από το αναρτημένο στο διαδίκτυο φωτογραφικό υλικό της. Τελευταία, προσπαθεί μέσα από σεμινάρια γιόγκα – γυμναστικής για δασκάλους και καθηγητές, ανεξαρτήτως ειδικότητας, να κερδίσει έδαφος, ποντάροντας στο γεγονός ότι οι συμμετέχοντες αγνοούν τις αποκρυφιστικές διδασκαλίες της και τους προτεινόμενους, ασυνάρτητους διαλογισμούς της, οπότε θα γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές για την καθιέρωσή της ως μάθημα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Καλλιεργείται η εντύπωση πως υπάρχει η ανατολικού και η δυτικού τύπου γιόγκα. Τυπικά, όντως υπάρχει. Όμως δεν πρόκειται για αυστηρώς χωριστά συστήματα. Γι’ αυτό οι ασκούμενοι στα γυμναστήρια σε πρόγραμμα Χάθα γιόγκα, είναι δυνατόν να περάσουν στη γιόγκα των αποκρυφιστικών ενεργειών, με ενημερωτικά φυλλάδια, διαφημίσεις στο διαδίκτυο, διάφορα προσχήματα – «ιδιαίτερη προσφορά προς τους ασκούμενους». Επίσης, δάσκαλοι γιόγκα – γυμναστικής αναφέρονται στους γκουρού δασκάλους τους, ιδιαίτερα δε στους sadhguru, οι οποίοι με την βαθύτερη, υποτίθεται, γνώση, αναλαμβάνουν σεμινάρια νέων εκπαιδευτών, ποδηγετώντας τους στις μαγικές τέχνες και ελέγχοντας απολύτως την προσωπικότητά τους. Αρκετοί εξ αυτών έχουν καταλήξει στα κοινόβια – άσραμ της Ινδίας.

6.    Η γιόγκα θεραπεύει;

Αναφορικά με τη διάδοση πως η γιόγκα θεραπεύει, δεν υπάρχουν επίσημες στατιστικές  μελέτες που να αποδεικνύουν εργαστηριακά τις αποδιδόμενες θεραπείες. Ίσως κάποιες μεμονωμένες ασκήσεις βοηθούν, όπως συμβαίνει με ασκήσεις γυμναστικής, αλλά αυτές δεν αποτελούν τη γιόγκα.

Εκ των προαναφερθέντων αποκρυφιστικών πρακτικών της είναι αδύνατο να προκύψει θεραπεία κάποιας ασθένειας. Επιπλέον, δημοσιεύματα αναφέρουν σοβαρά ορθοπεδικά και ψυχιατρικά προβλήματα. Ορθοπεδικά, εξαιτίας των εντελώς αφύσικων για το ανθρώπινο σώμα στάσεων της γιόγκα, επειδή μιμούνται φανταστικές στάσεις ζώων. Ψυχιατρικά, εξαιτίας της ασυναρτησίας και νοσηρότητας των διαλογισμών, με τους οποίους ταυτίζεται ο ασκούμενος, κυρίως δε, εξαιτίας των δαιμονικών επιρροών, λόγω των σχετικών επικλήσεων. Στην Ψυχιατρική, μάλιστα, συναντάμε πλέον τον νέο όρο «σύνδρομο κουνταλίνι». Τις καταστροφικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία παραδέχονται αναγνωρισμένοι δάσκαλοι της γιόγκα, οπότε θα ήταν αφροσύνη εκ μέρους μας να τις αγνοήσουμε.

7.    Η γιόγκα παντού…

Τελευταία χρόνια οι ινδουιστικές οργανώσεις επιδιώκουν η γιόγκα να γίνει τρόπος με τον οποίο η μητέρα θα ασκείται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι γονείς θα μεγαλώνουν και θα διαπαιδαγωγούν τα παιδιά τους από τη βρεφική ηλικία, τα δε παιδιά από την νηπιακή ηλικία, θα διδάσκονται τις ασκήσεις γιόγκα ως παιχνίδι σε συνδυασμό με λίγη ώρα διαλογισμού.

Παράλληλα, γράφονται παραμύθια που να δικαιολογούν τις στάσεις των ασκήσεων, διοργανώνονται πάρτυ γενεθλίων με γιόγκα, ευκαιρίες σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης με γιόγκα, εκδρομές και  κατασκηνώσεις με γιόγκα, παιδικά βιβλία με σχετικές ιστορίες. Τέλος, σεμινάρια για δασκάλους και καθηγητές προκειμένου να δημιουργηθεί ενδιαφέρον και να κινηθεί το θέμα της επίσημης διδασκαλίας της γιόγκα στα σχολεία.

Δυστυχώς ούτε οι γονείς, ούτε οι εκπαιδευτικοί είναι ενημερωμένοι για τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά της γιόγκα, ούτε βεβαίως για τον μεγαλοϊδεατισμό των γκουρού, σε συνάρτηση με τους στόχους της Νέας Εποχής για το θρησκευτικό συγκρητισμό και την Πανθρησκεία. Οι περισσότεροι νομίζουν ότι τα παιδάκια τους θα γυμναστούν, θ’ ακούσουν παραμύθια με μουσική, θα ηρεμήσουν από την πίεση του σχολείου. Πού να φανταστούν ότι όλα αυτά μεθοδικά οδηγούν στην επίτευξη του αρχικού σχεδιασμού των γκουρού, να ενσωματωθεί κάθε πτυχή της ζωής του Δυτικού κόσμου στην ινδική κοσμοθεωρία και πρακτική.

Είναι τραγικό οι γονείς να νομίζουν πως με τη γιόγκα τα παιδιά τους γυμνάζονται παίζοντας, και πως απασχολούνται δημιουργικά με μια σύγχρονη παιδαγωγική μέθοδο, χωρίς ν’ αντιλαμβάνονται το ανήθικο παιχνίδι που οι γκουρού παίζουν στις πλάτες τις δικές τους και των αθώων παιδιών τους, πως παραπλανούν και ποδηγετούν τους ανυποψίαστους, αυριανούς οπαδούς τους…

8.    Μπορεί ένας Χριστιανός να ασκείται στη γιόγκα;

Καλό, βεβαίως, είναι ο άνθρωπος να αθλείται, αλλά εξ όλων των προαναφερθέντων συνάγεται ότι η γιόγκα δεν είναι γυμναστική. Όποιος επιθυμεί να γυμναστεί ή να χαλαρώσει από τον φόρτο εργασίας, ας επιλέξει καθαρά πρόγραμμα γυμναστικής, κολύμβηση, έναν ήσυχο περίπατο στην πανέμορφη φύση…  Όποιος δε αθλείται, στα πλαίσια της γιόγκα, ας μην ονομάζει αυτή την άσκηση απλή γυμναστική, γιατί αυτό δεν ισχύει. Πρόκειται για γιόγκα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το κέντρο του Σατυανάντα μας θυμίζει ότι: «Οι διάφορες τεχνικές της γιόγκα αποσκοπούν στην αλλαγή ολόκληρου του τρόπου ζωής του ανθρώπου και εξάρτησής του από τους νόμους του κάρμα και της μετενσάρκωσης».

Εμείς ως Χριστιανοί δεν επιτρέπουμε στον εαυτό μας καν να σκεφτεί το περιεχόμενο των διαλογισμών. Είναι βλάσφημοι, εωσφορικοί. Η δε λογική της αυτοσωτηρίας και οι πρακτικές των διαλογισμών είναι εντελώς αντίθετες με την Ορθόδοξη προσευχή.

Ως Χριστιανοί είμαστε στραμμένοι προς τον Ιησού Χριστό, που προσέλαβε την ανθρώπινη φύση για να την αγιάσει και να την καταστήσει αθάνατη. Τίποτε ουσιωδέστερο και ανώτερο:

«…σωτῆρα ἀπεκδεχόμεθα Κύριον ᾿Ιησοῦν Χριστόν, ὃς μετασχηματίσει τὸ σῶμα τῆς ταπεινώσεως ἡμῶν εἰς τὸ γενέσθαι αὐτὸ σύμμορφον τῷ σώματι τῆς δόξης αὐτοῦ…»

Αυτός κατάργησε το βάρος του κάρμα, κάθε δοξασίας και κάθε δαιμονικής θυσίας που εγκλώβιζαν τον άνθρωπο στην άγνοια και στο σκότος του θανάτου. Με το πανάγιο Σώμα και Αίμα του ζούμε και αυτόν τον Σωτήρα προσμένουμε εν μετανοίᾳ και εξομολογήσῃ στη μία και μοναδική ζωή μας.

Είναι αναγκαία η ενημέρωση και η επαγρύπνηση όλων. Ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί θυμόμαστε τους λόγους του ευαγγελιστή Ιωάννη:

 «Ἀγαπητοὶ, μὴ παντὶ πνεύματι πιστεύετε, ἀλλὰ δοκιμάζετε τὰ πνεύματα εἰ ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστιν, ὅτι πολλοὶ ψευδοπροφῆται ἐξεληλύθασιν εἰς τὸν κόσμον», «οἴδαμεν δὲ ὅτι ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἥκει καὶ δέδωκεν ἡμῖν διάνοιαν ἵνα γινώσκωμεν τὸν ἀληθινόν· καί ἐσμεν ἐν τῷ ἀληθινῷ, ἐν τῷ υἱῷ αὐτοῦ ᾿Ιησοῦ Χριστῷ. οὗτός ἐστιν ὁ ἀληθινὸς Θεὸς καὶ ζωὴ αἰώνιος. Τεκνία, φυλάξατε ἑαυτοὺς ἀπὸ τῶν εἰδώλων· ἀμήν».


    Ιερομονάχου Seraphim Rose, Η Ορθοδοξία και η θρησκεία του μέλλοντος, σ. 57 «Αυτό είναι το μεγάλο ιδανικό που βρίσκεται τώρα μπροστά μας, κι ο καθένας πρέπει γι’ αυτό να οπλισθεί – η άλωση του κόσμου από την Ινδία – τίποτε λιγότερο από αυτό … Σήκω Ινδία, και κυρίευσε τον κόσμο με την πνευματικότητά σου… Τώρα είναι ο καιρός να εργαστούμε για να εισδύσουν οι πνευματικές ιδέες της Ινδίας βαθιά στη Δύση. Γι’ αυτό, νέοι του Μαντράς, σας παρακαλώ ακριβώς αυτό να σκέπτεστε. Πρέπει να πορευθούμε, πρέπει να κυριεύσουμε όλο τον κόσμο με την πνευματικότητα και τη φιλοσοφία μας. Δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση. Ή θα το κάνουμε ή θα πεθάνουμε. Η μόνη προϋπόθεση εθνικής ζωής, μιας αφυπνισμένης και γεμάτης δύναμη εθνικής ζωής, είναι η κυριαρχία του κόσμου με βάση την ινδική σκέψη».

–   Sri Aurobindo (1872-1950), Διατριβή από το Karmayogin, 26  Ιουνίου 1909, «Ο καιρός έχει σχεδόν πλησιάσει, που η Ινδία δεν μπορεί να κρατήσει πια το φως για τον εαυτό της μόνο, αλλά να το περιχύσει πάνω σε όλο τον κόσμο. Η γιόγκα πρέπει να αποκαλυφθεί στον κόσμο, διότι χωρίς αυτήν το ανθρώπινο γένος δεν θα μπορέσει να κάνει το επόμενο βήμα στην εξέλιξή του» «Ο καιρός έχει σχεδόν πλησιάσει, που η Ινδία δεν μπορεί να κρατήσει πια το φως για τον εαυτό της μόνο, αλλά να το περιχύσει πάνω σε όλο τον κόσμο. Η γιόγκα πρέπει να αποκαλυφθεί στον κόσμο, διότι χωρίς αυτήν το ανθρώπινο γένος δεν θα μπορέσει να κάνει το επόμενο βήμα στην εξέλιξή του»  http://www.esoterica.gr/articles/eastern/auroslav/auroslav.htm

–    Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα, Μπαγκαβάτ Γκιτά, 1980, σ. 32, «Ο σύγχρονος κόσμος επιθυμεί έντονα την ένωση όλων των ανθρώπων κάτω από μια Γραφή, ένα μόνο Θεό, μια μόνο θρησκεία, ένα μόνο καθήκον. Ας είναι, λοιπόν, αυτή η Γραφή, η Μπαγκαβάτ γκιτά  κι αυτός ο Θεός, ο Σρι Κρίσνα. Ας ψάλλεται ένα μόνο μάντρα: Χάρε Κρίσνα, Χάρε Κρίσνα, Κρίσνα, Κρίσνα, Χάρε, Χάρε /  Χάρε Ράμα, Χάρε Ράμα, Ράμα, Ράμα, Χάρε, Χάρε. Ένα μόνο καθήκον ας ενώσει όλα τα όντα: η υπηρεσία στο Θεό, το Υπέρτατο Πρόσωπο».

–     Σουάμι Σιβαμούρτι Σαρασουάτι, Γιόγκα, Αναζητώντας απαντήσεις, Γκαρούντα Ελλάς, 2007, σ. 33, «Η γιόγκα είναι μια μεγάλη κουλτούρα που εμφανίζεται στο προσκήνιο, και πολύ σύντομα πρόκειται να κατευθύνει τις εμπειρίες, τη συμπεριφορά, τις σκέψεις και τις διαδικασίες αντίληψης του ανθρώπινου γένους».

 

 Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα, Μπαγκαβάτ Γκιτά, 1980, σ. 170

«Ο σκοπός της ζωής είναι να γνωρίσει κανείς τον Κρίσνα… Διαφορετικά το γιόγκα δεν είναι παρά ένα παιχνίδι, ένα ψευτογιόγκα, απλώς ένα χάσιμο καιρού…», ό.π. σ. 171                 

  Ό.π. σ. 173

  Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα, Το Τέλειο Γιόγκα, Bhaktivedanta Book Trust, 1985, σ. 15-16

Παραμχάμσα Σατυανάντα, Γιόγκα Νίντρα, Σατανάντασραμ Ελλάδος, 1990. Η σελίδα είναι χωρίς αρίθμηση δίπλα στο πίνακα περιεχομένων.

   Sai Baba, «Αν ρωτήσετε τον Θεό, «Ποιός είσαι;», θ’ απαντήσει «Είμαι ο Μπράχμαν και δεν έχω άλλο όνομα εκτός απ’ αυτό». Όταν ρωτήσει κάποιος τ’ όνομά σας, θα πρέπει κι’ εσείς ν’ απαντήσετε το ίδιο: «Είμαι ο Μπράχμαν». Αν το συνειδητοποιήσετε αυτό, δεν χρειάζεται καμία άλλη πνευματική άσκηση», απόσπασμα ομιλίας στις 25.12.2009.

http://www.saibaba.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=122&Itemid=96.

   Σουάμι Σιβαμούρτι Σαρασουάτι, ο.π. σ. 19

   Είναι σαφέστατος ο λόγος της Αγίας Γραφής: Ψαλμ. 113, 10 – 16  /  Ψαλμ. 95,  5  /   Ρωμ. 1, 21-25 /  Α΄ Κορ. 10, 20 / Β’ Τιμ. δ’,4. 

 Sai Baba, ο.π. «Οι άνθρωποι αποκαλούν τον Θεό με πολλά διαφορετικά ονόματα, όπως Ράμα, Ιησού, Αλλάχ κλπ., ο Θεός όμως είναι μόνον Ένας. Η λέξη Άτμα (Θείο Πνεύμα) είναι μια ακόμη ονομασία του Θεού. Το Θείο Πνεύμα είναι το ίδιο μέσα σε όλα τα όντα… μπορείτε να επικαλείστε τον Θεό και να Τον δοξολογείτε με οποιοδήποτε Όνομα: Ράμα, Κρίσνα, Γκοβίντα, Ναράγιενα, Ιησού. Όλα αυτά τα Ονόματα αναφέρονται στον έναν και μοναδικό Θεό». Απόσπασμα ομιλίας στις 15.12.2007.

  Ρόμπερτ Νάτζεμυ, «Ο συμβολισμός της Σταύρωσης και Ανάστασης του Χριστού», περ. Αρμονική ζωή, τεύχος 9, 1985, σ. 4-5

   http://www.saibabaofindia.com/sai_baba_and_the_cosmic_christ.htm

   Ρόμπερτ Νάτζεμυ, «Η νοερή προσευχή», όπ. σ. 24-27

Στην πραγματικότητα, ο διαλογισμός έχει τα ακριβώς αντίθετα χαρακτηριστικά από την Ορθόδοξη προσευχή.

Βλ. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου, Διαλογισμός ή Προσευχή;  εκδ. Διάλογος, Αθήνα 1993

Sai Baba, ο.π. «Ο Θεός κι εσείς είστε ένα. Ο Θεός δεν βρίσκεται κάπου μακριά από σας. Πρέπει ν’ αναπτύξετε μέσα σας την πεποίθηση ότι εσείς οι ίδιοι είστε ο Θεός!», απόσπασμα ομιλίας στις 15.12.2007.

–  «Θυμίζετε ακατάπαυστα στον εαυτό σας: «Είμαι ο Θεός, είμαι ο Θεός!» γεμάτοι αγάπη για τον Θεό. Αν κάποιος σας ρωτήσει πώς σας λένε, κανονικά δεν θα ’πρεπε να απαντάτε «με λένε τάδε», αλλά «είμαι ο Θεός! Και όχι μόνο εγώ, αλλά κι’ εσύ είσαι ο Θεός!» Ο καθένας είναι ο Θεός, αναπτύξτε αυτήν την πεποίθηση», απόσπασμα ομιλίας στις 25.12.2008.

Πρόκειται για επανάληψη του εωσφορικού ψεύδους, Γεν 3,5

  Sai Baba, ο.π. «Όλες οι γραφές, όπως η Γκίτα, η Βίβλος, το Κοράνιο κ.λ.π., διακηρύσσουν την ίδια Αλήθεια. «H Αλήθεια είναι Μία, αλλά οι σοφοί αναφέρονται σ’ αυτήν με διαφορετικά ονόματα». απόσπασμα ομιλίας στις 30.1.2010.

   Sai Baba, ο.π.  «Η Γέννηση του Ιησού πρέπει να εορτάζεται από ολόκληρη την ανθρωπότητα, διότι οι θεϊκές Ενσαρκώσεις που έρχονται στη γη για έναν ορισμένο σκοπό, ανήκουν σε όλη την ανθρωπότητα», απόσπασμα ομιλίας τον Οκτώβριος 2005.

 Ο παγκόσμιος Νόμος του ντάρμα ορίζει τη δομή και λειτουργία του κόσμου, της κοινωνίας και της ηθικής. Ορίζει την κοινωνική τάξη, στην οποία γεννιέται κάποιος (εξαιτίας της ηθικής ποιότητας των έργων των προηγούμενων ζωών του) καθώς, επίσης, και τις υποχρεώσεις του. Δεν επιτρέπει την αλλαγή της κοινωνικής τάξης και των συνθηκών ζωής. Η διδασκαλία αυτή έσπασε τα φτερά των ελπίδων εκατομμυρίων ανθρώπων μέχρι σήμερα, ενώ τους καθήλωσε σε μια ζωή πανομοιότυπη μ’ εκείνην των προγόνων τους, κατά τους ιστορικούς χρόνους.  Τον ασφυκτικό νόμο του ντάρμα συμπληρώνουν οι δοξασίες που αφορούν το κάρμα και τη σαμσάρα.

 Κάρμα, τα έργα: Η ηθική ποιότητα των έργων που διαπράχθηκαν σε προηγούμενες ζωές καθορίζουν την κατάσταση της επόμενης ζωής. Σύμφωνα με τις δοξασίες π.χ. «…Ο δολοφόνος ενός βραχμάνου γίνεται λαίμαργος, ο δολοφόνος μιας αγελάδας γίνεται καμπούρης και ηλίθιος, ο δολοφόνος μιας παρθένου γίνεται λεπρός, και οι τρεις γεννιούνται σαν απόκληροι… Αυτός που κλέβει φαί, γίνεται αρουραίος, αυτός που κλέβει σπόρους, γίνεται ακρίδα… αυτός που κλέβει αρώματα, γίνεται τρωκτικό, αυτός που κλέβει μέλι, γίνεται αλογόμυγα, αυτός που κλέβει κρέας, γίνεται όρνιο και αυτός που κλέβει αλάτι, γίνεται μυρμήγκι. Αυτός που κάνει αφύσικες διαστροφές, γίνεται γουρούνι σε στάβλο, αυτός που έρχεται σε επαφή με μια γυναίκα Sudra (κατώτερη) γίνεται ταύρος, αυτός που είναι παθιασμένος, γίνεται λάγνο άλογο… Έτσι όσοι έχουν κάνει κακό κάρμα, έχοντας βιώσει τα βάσανα της κολάσεως, ξαναγεννιούνται με τα κατάλοιπα των αμαρτιών τους, σ’ αυτές τις καθορισμένες μορφές…», Garuda Purana chapter 5. http://alttherapy.blogspot.gr/2012/11/blog-post_8127.html#axzz31M7Ekznu

http://www.sacred-texts.com/hin/gpu/gpu07.htm

 Σαμσάρα, ο κύκλος των μετενσαρκώσεων: Κάθε πράξη, κάρμα, που δεν συμφωνεί με όσα ορίζει ο παγκόσμιος Νόμος και οι θεοί, πιστώνεται να πληρωθεί σε επόμενο κύκλο ζωής. Η ψυχή, άτμαν, προκειμένου ν’ αποσβέσει το καρμικό της χρέος, μεταβαίνει, μετά το θάνατο του σώματος, σε άλλον άνθρωπο, ζώο ή φυτό. Κατόπιν, σύμφωνα με τις δοξασίες, σταματάει ο κύκλος των μετενσαρκώσεων, ο Ινδουιστής λυτρώνεται. Πρακτικά όμως, οι μετενσαρκώσεις είναι ατέλειωτες, διότι, όσο κι αν προσέξει ο Ινδουιστής, δεν είναι δυνατόν να μην αποκλίνει από τις τόσο λεπτομερείς υποχρεώσεις που όρισαν οι βραχμάνοι. Κάποια λάθη, πάλι, θα του στερήσουν τη λύτρωση…

 Λύτρωση, μόξα: Η γιόγκα είναι ατομική προσπάθεια (αυτο)σωτηρίας. Σύμφωνα με την ινδουιστική φιλοσοφία, δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί η λύτρωση, διότι υπάρχει ο κόσμος με τις ψεύτικες εντυπώσεις, μάγια, που αποσπούν τον άνθρωπο από τον κύριο στόχο του. Ως λύτρωση εννοείται η ταύτιση της ψυχής με τη θεϊκή πραγματικότητα Βράχμα, να αναγνωρίσει τη θεότητα μέσα του και να χαθεί μέσα σ’ αυτήν.

   Μάντρα: επανάληψη ιερών ήχων (ωμ, ωμ κ.α.) κατά τη διάρκεια διαλογισμών. Γνωστά μάντρα είναι:

–         «ωμ» σημαίνει: Κρίσνα. Είναι η ακτινοβολία που εκπέμπεται από το απόλυτο σώμα του Σρι Κρίσνα. Είναι η απεικόνιση του Κρίσνα που περιέχεται στο μάχα-μάντρα Χάρε Κρίσνα. Αντιπροσωπεύει τον Υπέρτατο Κύριο, με τον οποίο επιδιώκει να ταυτιστεί ο ασκούμενος στη γιόγκα.

–         «Άχαμ Βράχμα άσι» σημαίνει: είμαι Βράχμα.

–         «Άχαμ μπράμασμι» σημαίνει: Εγώ είμαι το πνεύμα, η ατομική πνευματική ψυχή.

–       «ωμ τατ σατ» σημαίνει: η απόλυτη, η αιώνια αλήθεια είναι το Βράχμαν, ο Σρι Κρίσνα, και γι’ αυτόν υπάρχω κι ενεργώ.

–        «Χάρε Κρίσνα, Χάρε Κρίσνα, Κρίσνα Κρίσνα, Χάρε Χάρε / Χάρε Ράμα, Χάρε Ράμα, Ράμα Ράμα, Χάρε Χάρε» σημαίνει: δεν υπάρχει άλλος από τον υπέρτατο Κύριο, τον Κρίσνα, που είναι ο άπειρα ελκυστικός, η ανεξάντλητη πηγή ευτυχίας. «Χάρε=ενέργεια του Κυρίου. Επομένως ψάλλοντας το Χάρε Κρίσνα εννοούν «ω θεία ενέργεια του Κυρίου, ω Κύριε, Σας παρακαλώ δεχτείτε την υπηρεσία μου».

    Κίρταν: είναι γιογκικό τραγούδι του οποίου οι συλλαβές είναι μάντρα.

  Οι μάνταλες: είναι συμβολικές γραφικές παραστάσεις. Έχουν αποκτήσει τη δύναμη – ενέργεια της «θεότητας» στην οποία είναι αφιερωμένες μέσα από μαγικές τελετές και δηλώνουν την παρουσία της. Οι μάνταλες χρησιμοποιούνται γι να γίνει πιο ισχυρός ο διαλογισμός με την αυτοσυγκέντρωση και προσήλωση του ασκούμενου στη Γιόγκα και για την ένωσή του με την ενέργεια  της «θεότητας», τα οποία στην πραγματικότητα είναι δαιμονικές υπάρξεις. Στα πλαίσια της Ν. Εποχής παρουσιάζονται, προς εξοικείωση, ως διακοσμητικά χώρων.

   Μούντρα: Στάση, συμβολική – μαγική χειρονομία.

Η λέξη «ενέργεια» χρησιμοποιείται με αποκρυφιστική σημασία. Δεν αφορά τον όρο, όπως τον εννοεί η επιστήμη (π.χ. κινητική, μηχανική, ηλεκτρομαγνητική, πυρηνική -ατομική, θερμική, χημική, ηλιακή αιολική, γεωθερμική, υδροηλεκτρική κ.α.).

 Πράνα:  Σύμφωνα με την ινδουιστική φιλοσοφία, πράνα ονομάζεται η ενέργεια η οποία απορρέει από τον Ακάσα που δημιούργησε ό,τι υπάρχει στο σύμπαν.

  Τσάκρας: Επτά κέντρα «ενέργειας» κατά μήκος της σπονδυλικής στήλης και σε άλλα σημεία του σώματος.

   Νάντις: «ενεργειακά» κανάλια, μεταφέρουν την πράνα.

 Σίντις: Πνευματιστικές (μαγικές) αισθήσεις οι οποίες, ενώ αποτελούν δαιμονικά τεχνάσματα, στο χώρο της παραθρησκείας θεωρούνται ικανότητες του νου που έχει ασκηθεί στο διαλογισμό.

   Καρμικός καθαρισμός: Είναι η εκμετάλλευση της πίστης στη δοξασία ότι η κατάσταση της ζωής του όντος εξαρτάται από το κάρμα, τα έργα των προηγούμενων ζωών του. Η εκμετάλλευση επεκτείνεται, περαιτέρω, με την ψευδή υπόσχεση του καρμικού καθαρισμού του οικογενειακού δέντρου.

   Ενεργειακές θεραπείες: Ψευδοθεραπείες που συμπλέκονται με την αποκρυφιστική χρήση του όρου ενέργεια.

   Ο αθλητισμός δεν έχει αποκρυφιστικά χαρακτηριστικά, δεν συνδέεται με μαγικές τέχνες. Γιατί πρέπει να συνδέεται η γιόγκα, αν ισχύει πως είναι γυμναστική;

  Μπαγκαβάτ Γκιτά, ο.π. σ. 171, 173, 176

  Παραμχάμσα Σατυανάντα, ο.π. σ. 15

  Ό.π. σ. 18,51,67,68,90 κ.α.

  Ό.π. σ. 66

  Ό.π. σ. 74

  Ό.π. σ. 15

  Ό.π. σ. 47, 52, 76, 80 κ.α.

    Ό.π. σ. 109-110 «Αποκτήστε επίγνωση του εαυτού σας, ανακαλύψτε και ρωτείστε τον εαυτό σας, ρωτείστε τον εαυτό σας: “Έχω επίγνωση του εαυτού μου, κοιμάμαι ή είμαι ξύπνιος;”  Δείτε όλο το σώμα σας από την κορυφή μέχρι τα νύχια, τόσο καθαρά όπως το βλέπω εγώ… προσπαθήστε να δείτε το σώμα σας σαν να είσαστε έξω απ’ αυτό. Ρωτείστε τον εαυτό σας:  “είμαι αυτό το σώμα, το σώμα που είναι μαζί μου, το σώμα που τελικά πρόκειται να πεθάνει;” Παύση. Τώρα παρατηρείστε τις αισθήσεις σας, τις πέντε αισθήσεις με τις οποίες γνωρίζετε αυτό τον κόσμο. Ρωτείστε τον εαυτό σας: “Είμαι αυτές οι αισθήσεις, οι αισθήσεις που πεθαίνουν μαζί με το σώμα;” Παύση. Αποκτείστε επίγνωση του νου σας, του νου με τον οποίο καταλαβαίνετε τον εαυτό σας και τον κόσμο. Ρωτήστε τον εαυτό σας: “Είμαι ο νους, ο νους που επίσης πεθαίνει;” Παύση. Αποκτήστε επίγνωση του εαυτού σας, παρατηρείστε τον εαυτό σας και αποκτείστε επίγνωση της αύρας σας… αποκτείστε επίγνωσή της. Ρωτήστε τον εαυτό σας: “Είμαι αυτή η αύρα, της οποίας η ύπαρξη είναι δεμένη με το σώμα;” Παύση. Κοιτάξτε παραπέρα… αποκτείστε επίγνωση της Πράνα στο σώμα σας. Ρωτείστε τον εαυτό σας : “Είμαι αυτή η Πράνα;” Παύση. Κοιτάξτε πάλι μέσα σας και αποκτείστε επίγνωση της ύπαρξης της συνειδητότητάς σας, μέσω της οποίας γνωρίζετε ότι ασκείτε τη Γιόγκα Νίντρα. Ρωτείστε τον εαυτό σας: “Είμαι αυτή η συνειδητότητα; Αυτή η συνειδητότητα επιζεί μετά το θάνατο του σώματος;” Παύση.  Κοιτάξτε μέσα στον εαυτό σας και αποκτείστε επίγνωση ενός χρυσού αυγού στο κέντρο του εγκεφάλου σας… ένα χρυσό αυγό, πολύ μικρό, πολύ μικρό, πολύ μικρό. Αυτή είναι η έδρα της ανώτερης συνειδητότητάς σας. Παύση. Ένα χρυσό αυγό, πολύ μικρό, αυτή είναι η έδρα της υπέρτατης συνειδητότητας μέσα σας, στο κέντρο σας… προσπαθήστε να ταυτιστείτε μ’ αυτό. Μεγάλη παύση. Προσπαθήστε να δείτε τον εαυτό σας σαν το χρυσό αυγό… και πείτε στον εαυτό σας: “Πέρα από το νου, το σώμα, τις αισθήσεις, το Κάρμα, τη φύση, και καθετί που είναι φυσικό, νοητικό, παραψυχικό, ασυνείδητο, υπάρχω με τη μορφή αυτού του χρυσού αυγού”. Μεγάλη παύση. Πείτε στο νου σας: “Είμαι εκείνο”. Μεγάλη παύση. Χάρι Όμ Τατ Σάτ».

 Διονύσιου Φαρασιώτη, Οι γκουρού, ο νέος και ο γέροντας Παΐσιος, εκδ. Ορθόδοξη Κυψέλη, Θεσσαλονίκη, 2001, σ.146-240

   Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποκρυφιστικών «θεραπειών» είναι τα Σατκάρμας. Είναι τεχνικές εσωτερικού καθαρισμού της Χάθα γιόγκα: Κάθαρση μύτης – πρακτικές Τζάλα Νέτι και σούτρα νέτι,  Κάθαρση στομαχιού με αλατόνερο – πρακτική Κούντζαλ. Σειρά από τεχνικές καθαρισμού – Ντάουτι – χωρίζονται σε τρείς κύριες ομάδες: εσωτερικό καθαρισμό, καθαρισμό κεφαλιού και θωρακικό καθαρισμό, με τέσσερις πρακτικές: α)καθαρισμό εντέρων β)ενεργοποίηση της πεπτικής φωτιάς γ)καθαρισμό στομάχου με νερό και δ)καθαρισμό των εντέρων με αέρα – Μπάστι. Κάθαρση νου – Τράτακ, Τεχνική αναπνοής για τον καθαρισμό της ενέργειας του προσθίου εγκεφάλου – Καπαλαμπάτι. Κάθαρση σωματικού κέντρου των κοιλιακών οργάνων – Ντάουλι. http://www.drosostalida.com/activities2.asp?eid=5113

–       Περιγραφή «θεραπείας»: James  McCartney, Γιόγκα: Το κλειδί της ζωής, εκδ. Μπουκουμάνη, 1977, σ. 119 «Η καλύτερη Άσανα για το δυνάμωμα των μυών του λαιμού είναι η “Simhasana”, η “Στάση του Λιονταριού”. Είναι ιδιαίτερα ευεργετική για τους ομιλητές, τους τραγουδιστές, τους δασκάλους και γενικά για όλους αυτούς που μεταχειρίζονται στο επάγγελμά τους τις φωνητικές τους χορδές. Είναι επίσης ωφέλιμη στον πονόλαιμο, τη λαρυγγίτιδα και σ’ όλα τα παρόμοια ενοχλήματα. Καθίστε άνετα σε μια καρέκλα με τα χέρια ακουμπισμένα στους μηρούς και με μια γερή εκπνοή αδειάστε τους πνεύμονες από το μολυσμένο αέρα. Ταυτόχρονα βγάζετε τη γλώσσα, όσο γίνεται πιο έξω, με στόμα ορθάνοιχτο και μάτια γουρλωμένα, σα να πρόκειται να φωνάξετε “βοήθεια”. Τεντώστε κι ανοίξτε τα δάκτυλα των χεριών και νιώστε την ένταση σ’  όλο το κορμί σας. Όλες αυτές οι κινήσεις πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα και με μια προσπάθεια. Την άσκηση την κάνετε ακόμα και γονατιστοί. Κάθεστε στις φτέρνες, αφήνετε τα χέρια χαλαρά πάνω στους μηρούς και στη συνέχεια κάνετε τα ίδια. Το αποτέλεσμα και στις δύο θέσεις είναι το ίδιο.”

  http://yogacompass.blogspot.gr/2012/03/inforce-yoga.html

http://www.nbcnews.com/id/25400799/ns/health-fitness/t/bad-karma-when-yoga-harms-instead-heals/#.VcZbAXHtmkp

https://en.wikipedia.org/wiki/Kundalini

   Σουάμι Σιβαμούρτι Σαρασουάτι, ο.π. σ. 133, «Στη Γαλλία πληροφορήθηκα γι α περίπτωση μιας γυναίκας που, όποτε έλεγε το μάντρα, όλο το σώμα της πηδούσε λίγα μέτρα πιο πέρα, σαν να ήταν βάτραχος. Ήταν απελπισμένη, γιατί δεν μπορούσε να το ελέγξει. Επηρέαζε κάποια κέντρα στον εγκέφαλό της. Καθόταν σε ένα σημείο και ξαφνικά έβρισκε τον εαυτό της αλλού…»

–       Ο γκουρού Παραμχάμσα Σατυανάντα (1923-2009) παραδέχεται το ενδεχόμενο:  «Μαζί με τη λύτρωση από περιορισμούς και δυστυχίες, μπορείς να περάσεις τα υπόλοιπα χρόνια σ’ ένα ψυχιατρείο. Δυστυχώς αυτό έχει συμβεί σε μερικούς ανθρώπους, που ακολούθησαν πρακτικές Γιόγκα, χωρίς καθοδήγηση ή διαφορετικά δεν υπάκουσαν στις οδηγίες του δασκάλου τους». Περιοδικό «Γιόγκα» 15/ 1981, σελ. 41- 42

–       Ραμπιντρανάθ Ρ. Μαχαράτζι, Ο θάνατος ενός Γκουρού, εκδ. Πέργαμος, Αθήνα 1986, σ.63 «Φοβερές ψυχικές εμπειρίες περίμεναν τον απρόσεκτο αυτοσυγκεντρούμενο, όμοιες με ένα άσχημο ταξίδι στα ναρκωτικά. Δαίμονες που περιγράφονται στις Βέδες έχει γίνει γνωστό ότι έχουν καταλάβει μερικούς γιόγκι. Η δύναμη της Κουνταλίνι η οποία λέγεται ότι είναι συσπειρωμένη σαν φίδι στη βάση της σπονδυλικής στήλης, μπορεί να προκαλέσει εκστατικές εμπειρίες, όταν αποδεσμευτεί σε βαθιά αυτοσυγκέντρωση ή αν δεν ελεγχθεί κατάλληλα, μπορεί να προκαλέσει μεγάλη διανοητική η ακόμα και σωματική ζημιά…».

–        «Η Γιόγκα δεν είναι αβλαβής. Αν χρησιμοποιηθεί λανθασμένα, προκαλεί τρέλα ή θάνατο. Υπάρχουν περιπτώσεις, που όταν κανείς διακόψει την αναπνοή του πολύ γρήγορα, μπορεί να επέλθει ακαριαίος θάνατος» Ρήκερ. (Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Θρησκειών και Αιρέσεων παραχριστιανικών – παραθρησκευτικών Ομάδων και σύγχρονων ιδεολογικών ρευμάτων. Αρχ. Χριστόφορου Τσιάκκα)

–        Παραμχάμσα Σατυανάντα:  «Φυσικά μπορεί να συμβεί και ατύχημα, ίσως καταλήξετε σε ψυχιατρείο για μερικό καιρό. Αλλά τα πάντα είναι ένα ρίσκο. Η ζωή είναι ένα μεγάλο ρίσκο και ο άνθρωπος οφείλει να είναι ριψοκίνδυνος πολεμιστής… Τι θα συμβεί, αν εξασκηθώ στην Κουνταλίνι Γιόγκα και τρελαθώ; Τότε εσείς θ’ αρχίσετε να εξασκείσθε, κι αν τρελαθείτε, τότε κάποιος άλλος θ’ αρχίσει. Τελικά θα εξημερώσουμε την Κουνταλίνι» Περιοδικό «Γιόγκα» 5/ 1981, σελ. 8.

Σατυανάντασραμ, περιοδικό «Γιόγκα», αρ. 28/ 1982, σ. 12-13 (Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, Δρ. Φιλοσοφίας, Αποκρυφισμός-Γκουρουϊσμός-¨Νέα Εποχή¨ σελ. 168 κ.ε.).

  Φλ 3, 20-21

   Α΄ Ιω 4, 1

  Α΄ Ιω 5, 20-21

entaksis.gr

 

πηγή:  orthodoxostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας