ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
13 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022
Ἀπόστολος: Ἑβρ. ια΄ 24-26, 32-40
Εὐαγγέλιον: Ἰωάν. α΄ 44-52
Ἦχος: πλ. α΄ – Ἑωθινόν: Ε΄
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
«πόθεν με γινώσκεις;» (Ἰωάν. Α΄ 49)
Μία λογικὴ ἀπορία καὶ ἐρώτησις
Ὅταν ὁ Φίλιππος ἐκλήθη ἀπὸ τὸν Κύριο, διὰ νὰ τὸν ἀκολουθήσῃ, ἐκεῖνος ἔσπευσεν, ἵνα εὕρῃ τὸν φίλον του Ναθαναήλ, μὲ σκοπὸν νὰ φέρῃ καὶ τοῦτον πλησίον τοῦ Διδασκάλου Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ!
Θεωρεῖ ὁ Φίλιππος, ὅτι ἡ γνωριμία του μὲ τὸν Χριστὸν εἶναι κάτι τὸ φοβερὸν καὶ ἀσύλληπτον καὶ διὰ τοῦτο, μὲ πολὺν ἐνθουσιασμὸν ἀνακοινώνει εἰς τὸν φίλον του αὐτὴν τὴν γνωριμίαν! Ὁ Ναθαναὴλ ἀκούων τὴν περιγραφὴν τοῦ Φιλίππου διὰ τὸν Ἰησοῦν, – «ὃν ἔγραψε Μωυσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ προφῆται, εὑρήκαμεν, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Ἰωσὴφ τὸν ἀπὸ Ναζαρέτ», – ἐκφράζει ἕνα δισταγμόν, διότι γνωρίζει ὅτι ἡ Ναζαρὲτ δὲν ἐφημίζετο διὰ τούς καλοὺς καὶ ἠθικοὺς κατοίκους της! «Ἐκ Ναζαρὲτ δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι;», ἐρωτᾷ μὲ δυσπιστία τὸν φίλον του καὶ ἐκεῖνος τὸν καλεῖ νὰ ἔλθῃ νὰ γνωρίσῃ τὸν Κύριον ἐκ τοῦ σύνεγγυς.Εἰς ταύτην τὴν συνάντησιν, ὁ Κύριος ὁμιλεῖ διὰ τὸν Ναθαναήλ, σὰν νὰ τὸν γνωρίζῃ ἤδη! «Ἴδε ἀληθῶς Ἰσραηλίτης, ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι»! Βεβαίως, δι’ ἡμᾶς οἱ ὁποῖοι γνωρίζομεν ὅτι ὁ Κύριος εἶναι ὁ Ἀληθινὸς Θεός, μᾶς ἀκούονται οἱ λόγοι οὗτοι τοῦ Χριστοῦ, ἀπολύτως φυσιολογικοί! Πῶς θὰ ἦτο δυνατόν, νὰ μὴ γνωρίζῃ ὁ Ἴδιος ὁ Θεὸς τὸν οἷονδήποτε καὶ τὸ ὅ,τιδήποτε; Ὅμως, ὁ Ναθαναὴλ ποὺ διὰ πρώτην φορὰν βλέπει τὸν Ἰησοῦν, εἶναι φυσικὸν νὰ ἐκπλήσσεται καὶ νὰ ἀπορῇ εἰς τὸ ἄκουσμα τῶν συγκεκριμένων ἀποκαλυπτικῶν λόγων! «Πόθεν με γινώσκεις;» Αὐτονόητος καὶ φυσιολογικὴ «βγαίνει» ἡ ἐρώτησις ἀπὸ τὰ χείλη του! Ὅσον φυσιολογικῶς θὰ ἐρωτούσαμεν καὶ ἡμεῖς κάποιον ἄγνωστον, ὅστις θὰ ὡμίλει περὶ ἡμῶν ὡς νὰ μᾶς ἐγνώριζεν! Ὁ Κύριος, ὅμως, προκειμένου νὰ ἐνισχύσῃ τὴν πίστιν τοῦ Ναθαναήλ, καὶ τοῦ δείξῃ ὅτι… οὗτος ὁ Ναζωραῖος εἶναι ὁ σαρκωθεὶς Θεὸς καὶ ἀναμενόμενος Μεσσίας, συνεχίζει νὰ ἀποκαλύπτῃ εἰς τοῦτον προσωπικὰς στιγμὰς καὶ καταστάσεις…! «Ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· πρὸ τοῦ σε Φίλιππον φωνῆσαι, ὄντα ὑπὸ τὴν συκῆν εἶδόν σε»!
Εἰς τὴν τοιαύτην δευτέραν ἀποκάλυψιν τοῦ Κυρίου, ὁ Ναθαναὴλ ἐνθουσιάζεται καὶ πλήρης χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης ὁμολογεῖ, «ραββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ»! Ὅμως, ὁ Διδάσκαλος ὅστις καὶ γνωρίζει τὰς στιγμιαίας «ἐκρήξεις» ἐνθουσιασμοῦ τῶν ἀνθρώπων, καὶ διὰ νὰ προετοιμάσῃ τὸν ὑποψήφιον τοῦτον μαθητήν Του, δι’ ἀκόμη μεγαλυτέρας καὶ συγκλονιστικὰς θείας ἀποκαλύψεις, τὸν καθησυχάζει καὶ τὸν προειδοποιεῖ, «ὅτι εἶπόν σοι, εἶδόν σε ὑποκάτω τῆς συκῆς, πιστεύεις; μείζω τούτων ὄψει»!
Ἡ, μετὰ τοῦ Κυρίου, γνωριμία!
Ποῖον, ἆραγε, δὲν γνωρίζει ὁ Θεός; Ὑπάρχει κάποιος ἢ κάτι, τὸ ὁποῖον νὰ διαφεύγῃ τῆς ἀπολύτου γνώσεως τοῦ Θεοῦ; Εἶναι βαθεῖα ἡ πεποίθησις, οὐχὶ μόνον ἡμῶν τῶν χριστιανῶν, ἀλλὰ καὶ ὅλων σχεδὸν τῶν ἀνθρώπων ὅτι… ὑπάρχει ὁ Θεός, ὅστις καὶ ἐποπτεύει τὸν ἄνθρωπον, …γνωρίζει τὰς πράξεις του καὶ τοὺς λογισμούς του, τὰς διαθέσεις του καὶ τὰς βουλάς του, ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνα ἀκόμη τὰ ἐνδόμυχα, ποὺ καὶ αὐτὸς ὁ ἴδιος (ὁ ἄνθρωπος) δὲν δύναται νὰ γνωρίζῃ καὶ νὰ ἐκφράσῃ! Τοῦτο, ὁ Ναθαναὴλ τὸ γνωρίζει˙ πλήν, ὅμως, δὲν ἔχει γνωρίσει ἀκόμη τὸν Θεάνθρωπον Κύριον! Ἔχει μελετήσει τὸν νόμον καὶ τοὺς προφήτας˙ ἔχει τὴν βεβαιότητα ὅτι θὰ ἔλθῃ ὁ ἀναμενόμενος Μεσσίας, διὰ νὰ σώσῃ τὸν «λαόν Του τὸν Ἰσραήλ»˙ δὲν φαντάζεται ὅμως, – ὅπως καὶ ὅλοι οἱ Ἰουδαῖοι, – ὅτι ὁ Μεσσίας θὰ ἔλθῃ μὲ τὴν ταπεινὴν ἐμφάνισιν τοῦ Χριστοῦ, καὶ ὅτι διὰ τῆς Σταυρικῆς Του θυσίας καὶ τοῦ Αἵματός Του θὰ σώσῃ τὸν ἄνθρωπον!
Βλέπων τὸν Κύριον καὶ ἀκούων τὰς προαναφερθείσας ἀποκαλύψεις, ἐκπλήσσεται, διότι τοῦτο δὲν τὸ ἔχει βιώσει ποτὲ εἰς τὸ παρελθόν! «Πόθεν με γινώσκεις;» Φυσικόν, συνεπῶς, ἀκούεται, νὰ ἐρωτᾷ, πῶς γνωρίζει ὁ Κύριος τὰ περὶ ἑαυτοῦ! Ὅταν, ὅμως, εἰς τὴν συνέχειαν, αἱ ἀποκαλύψεις ἔγιναν ἐντονώτεροι, δὲν ἐκπλήσσεται πλέον, ἀλλὰ ἐνθουσιάζεται καὶ πείθεται ὅτι «ραββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ»!
Ἐγνώρισεν, ὅμως ἆραγε, καὶ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστόν; Ἐγνώρισε καὶ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστόν, …ὡς Μεσσίαν καὶ λυτρωτήν, ὅμως, – ὡς τοῦτο συνέβαινεν καὶ μὲ τοὺς λοιποὺς μαθητάς, – δὲν εἶχε τὴν τελείαν γνῶσιν περὶ τῆς Θεότητος τοῦ Χριστοῦ!
Ὁ Κύριος μᾶς γνωρίζει!
Ὁ Παντογνώστης Θεὸς ἔχει τὴν ἀπόλυτον γνῶσιν τῶν πάντων! Εἰς πλεῖστα ὅσα σημεῖα τῆς Ἁγίας Γραφῆς, Παλαιᾶς τε καὶ Καινῆς Διαθήκης, δεικνύεται, ἀλλὰ καὶ φαίνεται, ἡ τοιαύτη παγγνωσία τοῦ Θεοῦ! Θὰ ἦτο παρακεκινδυνευμένον τὸ νὰ ἐπιδιώξωμεν νὰ ἀναφέρωμεν τὰ ἀτελείωτα ταῦτα στοιχεῖα, τὰ ὁποῖα μαρτυροῦν τοῦ λόγου τὸ ἀληθές! Ὄχι μόνον τὸν ἄνθρωπον, ἀλλὰ καὶ ἅπαν τὸ ζωϊκὸν καὶ φυτικὸν βασίλειον, καὶ τὰ οὐράνια, ὁρατὰ καὶ ἀόρατα, τὰ αἰσθητὰ καὶ ἀνεπαίσθητα, μετὰ πάσης λεπτομερείας, ὡς ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς παρουσιάζει… Ἑαυτόν, ἐκεῖ εἰς τὸν δίκαιον Ἰὼβ καὶ τοὺς φίλους του (Ἰὼβ ΛΗ΄- ΜΒ΄)! Ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, εἰς τὴν πρὸς Ἑβραίους ἐπιστολήν του καὶ ἀναφερόμενος εἰς τὴν τελείαν γνῶσιν τοῦ Θεοῦ περὶ τῶν πάντων, λέγει: «καὶ οὐκ ἔστι κτίσις ἀφανὴς ἐνώπιον αὐτοῦ, πάντα δὲ γυμνὰ καὶ τετραχηλισμένα τοῖς ὀφθαλμοῖς αὐτοῦ» (Ἑβρ. Δ΄ 13)!
Ὅμως, ἡμεῖς τὸ ἔχομεν συνειδητοποιήσει; Μᾶς ἀπασχολεῖ, ἆραγε, τὸ γεγονός, ὅτι εἴμεθα ὑπὸ τὴν ἐποπτείαν τοῦ Θεοῦ; Ἀνησυχοῦμεν, ὅταν ἁμαρτάνωμεν καὶ παραβιάζωμεν τὰς Θείας ἐντολάς; Ὅταν ὁ δίκαιος Ἰωσήφ προεκλήθη ὑπὸ τῆς συζύγου τοῦ Πετεφρῆ νὰ διαπράξῃ μετ’ αὐτῆς, τὴν βδελυρὰν ἁμαρτίαν τῆς μοιχείας, ἐκεῖνος, ἔχων ἔντονον τὴν αἴσθησιν τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ, ἀπήντησε: «πῶς ποιήσω τὸ ρῆμα τὸ πονηρὸν τοῦτο, καὶ ἁμαρτήσομαι ἐναντίον τοῦ Θεοῦ;» (Γέν. ΛΘ΄ 9)! Τὸ ἴδιον, περίπου, εὑρίσκομεν… ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὸ θεόπνευστον βιβλίον τῶν Ψαλμῶν. Ἐκεῖ θὰ ἴδωμεν τὴν αἴσθησιν τῆς ἀοράτου παρουσίας τοῦ Θεοῦ, ἥτις καὶ διακατεῖχε τὸν Θεόπνευστον Προφητάνακτα Δαυΐδ. «Προωρώμην τὸν Κύριον ἐνώπιόν μου διαπαντός, ὅτι ἐκ δεξιῶν μού ἐστιν, ἵνα μὴ σαλευθῶ» (Ψαλμ. ΙΕ΄ 8). Ἀλλά, – καὶ εἰς τὴν Καινὴν Διαθήκην, – ὅταν φέρουν εἰς τὸν Χριστόν, τὸν παράλυτον τῆς Καπερναούμ, καὶ οἱ Φαρισαῖοι κατηγοροῦν ἐνδομύχως τὸν Κύριον, διότι συνεχώρησε τὰς ἁμαρτίας τοῦ παραλυτικοῦ, ὁ Παντογνώστης Κύριος καὶ Θεὸς ἐπέπληξε τούτους λέγων: «Ἵνα τί ὑμεῖς ἐνθυμεῖσθε πονηρὰ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;» (Ματθ. Θ΄ 4)!
«Πανταχοῦ παρὼν καὶ τὰ πάντα πληρῶν», ἑπομένως ὁ Κύριος! Τοῦτο δέ, δὲν μᾶς τὸ ὑπενθυμίζει,διὰ νὰ μᾶς τρομοκρατῇ καὶ ἀπειλῇ, ἀλλὰ διὰ νὰ μᾶς δίδῃ τὴν παρηγορίαν ὅτι εἶναι… «μεθ᾿ ὑμῶν… πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. Ἀμήν». (Ματθ. ΚΗ΄ 20)!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκήρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
πηγή:orthodoxostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας