Η
σημερινή Ευαγγελική περικοπή είναι η ορισμένη να διαβάζεται στην θεία
Λειτουργία, κατά την αμέσως επόμενη από τα Θεοφάνεια Κυριακή.
Ο Πρόδρομος Ιωάννης με το κήρυγμά του για μετάνοια και επιστροφή στον Θεό, προετοίμασε τον κόσμο για τον ερχομό του Χριστού. Σύμφωνα με το σχέδιο του Τριαδικού Θεού βάπτισε τον Κύριο στα νερά του Ιορδάνη και είδε το Άγιο Πνεύμα να κατεβαίνει πάνω του. Το έργο του είχε πλέον τελειώσει. Είχε έρθει η ώρα να αρχίσει ο Χριστός την δημόσια δράση του και ο Ιωάννης να βαδίσει προς το μαρτυρικό του τέλος. Ο ευαγγελιστής Ματθαίος αναφέρει ότι ο Ιωάννης «παρεδόθη». Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι χρησιμοποιεί το ίδιο ρήμα για να δηλώσει αργότερα και την σύλληψη του Ιησού. Αυτό γίνεται γιατί θέλει να τονίσει ότι η σύλληψή του Βαπτιστή από τους στρατιώτες του Ηρώδη, όπως και του Χριστού από τον όχλο που έστειλαν οι άρχοντες του λαού, πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με το σχέδιο του Θεού και δεν ήταν τυχαία γεγονότα.
Φαίνεται λοιπόν πως αφού συνέλαβαν τον Πρόδρομο, το πιο πιθανό ήταν να στραφούν οι εχθροί του και εναντίον του Χριστού, για το πρόσωπο του οποίου ήταν ήδη γνωστό ότι κήρυττε ο Ιωάννης. Ο Κύριος όμως, μόλις άρχιζε το έργο του και γνώριζε πως δεν είχε έλθει ακόμα η ώρα του σταυρικού του θανάτου. Για το λόγο αυτό έφυγε από τη Ναζαρέτ και πήγε στην περιοχή της Γαλιλαίας. Εκεί εγκαταστάθηκε σε μία μικρή κωμόπολη, την Καπερναούμ, που βρισκόταν κοντά στη λίμνη της Τιβεριάδας και οι κάτοικοί της ήταν γεωργοί και ψαράδες.
Η Καπερναούμ βρισκόταν ανάμεσα στα όρια των περιοχών που δόθηκαν στις φυλές Ζαβουλών και Νεφθαλείμ, κατά την αρχική διανομή του εδάφους της Παλαιστίνης στις δώδεκα φυλές του Ισραήλ. Είναι γεγονός πως με τις πολλές εχθρικές επιδρομές που είχαν δεχτεί οι Εβραίοι, τα ακριβή όρια των περιοχών αυτών ήταν κάπως συγκεχυμένα, το σίγουρο πάντως είναι πως γειτόνευαν με μέρη στα οποία κατοικούσαν ειδωλολάτρες. Έτσι την περιοχή αυτή την ονόμαζαν «Γαλιλαία των εθνών», αφού εθνικούς αποκαλούσαν οι Εβραίοι τους ειδωλολάτρες, εννοώντας ότι όλα τα άλλα έθνη, εκτός του ισραηλιτικού λαού, πίστευαν σε είδωλα και όχι στον αληθινό Θεό.
Στη λεπτομέρεια αυτή, ότι δηλαδή η Καπερναούμ ήταν κοντά στις περιοχές που ανήκαν στις φυλές Νεφθαλείμ και Ζαβουλών και από εκεί αρχίζει την δράση του ο Κύριος, βλέπει ο Ευαγγελιστής για άλλη μία φορά, να εκπληρώνονται τα λόγια των προφητών σχετικά με τα γεγονότα της ζωής του Χριστού. Συγκεκριμένα, ο προφήτης Ησαΐας είχε πει: «η χώρα του Ζαβουλών και η χώρα του Νεφθαλείμ, στο δρόμο για τη θάλασσα και πέρα από τον Ιορδάνη, η Γαλιλαία που κατοικούν ειδωλολάτρες, οι άνθρωποι που κάθονται στο σκοτάδι είδαν φως δυνατό και για όσους μένουν στη χώρα που τη σκιάζει ο θάνατος ανέτειλε ένα φως για χάρη τους».
Ο Ησαΐας με τα λόγια αυτά περιγράφει παραστατικότατα την κατάσταση που επικρατούσε, όχι βέβαια μόνο στις περιοχές αυτές αλλά γενικά σε όλο τον κόσμο, πριν τον ερχομό του Χριστού. Οι άνθρωποι λέει ήταν μόνιμα μέσα στο σκοτάδι. Ουσιαστικά αυτό το σκοτάδι του θανάτου ήρθε να διαλύσει με το φως της ανάστασης ο Κύριος. Για το λόγο αυτό έγινε άνθρωπος και πέθανε με σταυρικό θάνατο. Με την ενανθρώπησή του ένωσε την θεϊκή φύση, που ως Θεός κατείχε στην πληρότητά της, με την φθαρτή φύση του πλάσματός του και με τον θάνατό του έγινε συμμέτοχος στον κοινό για όλους τους ανθρώπους θάνατο. Με την ανάσταση, που για αυτόν ήταν απόλυτα φυσική, αφού δεν ήταν δυνατόν να παραμείνει νεκρός ο Θεός που είναι η Ζωή, έκανε μετόχους της ανάστασης και όλους, τους θνητούς έως τότε, ανθρώπους.
Στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο διαβάζουμε μία φράση του Χριστού, που δείχνει ότι πραγματοποιήθηκε πια η προφητεία του Ησαΐα: «Εγώ είμαι το φως του κόσμου, εκείνος που με ακολουθεί δεν θα πλανιέται μέσα στο σκοτάδι, αλλά θα έχει το φως που φέρνει στη ζωή». Για τον προφήτη, το «Φως» είναι η επαγγελία, για τον ευαγγελιστή είναι η εκπλήρωση της προφητείας στο πρόσωπο του Χριστού.
Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα κλείνει με την έναρξη του κηρύγματος του Κυρίου: «Μετανοείτε, γιατί έφτασε η Βασιλεία του Θεού». Είναι τα ίδια λόγια με τα οποία είχε αρχίσει το κήρυγμά του και ο Πρόδρομος. Ας ευχηθούμε με τις πρεσβείες του, ο Χριστός να μας χαρίσει την Βασιλεία του. Αμήν.
Από το γραπτό κήρυγμα της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας
10-1-2021
πηγή: proskynitis.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας