Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022

Σχετικά με τη σαχάτζα γιόγκα

20102022 1Κωνσταντίνος Ναυπλιώτης.

Ήδη από το 1995 την Εκκλησία μας απασχόλησε το ζήτημα των νεοφανών παραθρησκευτικών ομάδων. Με πρωτοβουλία του μακαριστού π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου η Ζ’ Συνδιάσκεψη Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και

παραθρησκείας (Αλίαρτος 20-26.9.1995) ασχολήθηκε με τις ποικίλες πνευματικές και κοσμοθεωριακές ομάδες και τάσεις καταρτώντας το γνωστό κατάλογο των αιρέσεων με σκοπό την ενημέρωση του Χριστεπώνυμου πληρώματος αλλά και την προστασία από την έντονη προσηλυτιστική δραστηριότητα μεταξύ των Ορθοδόξων. Ο κατάλογος αυτός καταρτίστηκε και «δεν εκφράζει ουδεμία κοινωνική ή άλλη μείωση των μελών τους, δεν υποδηλώνει μισαλλοδοξία ή διακρίσεις. Αντίθετα, αποτελεί καρπό ποιμαντικής φροντίδας για κάθε πολίτη, ο οποίος θα θελήσει να ενταχθεί σε μια από τις ομάδες αυτές, ώστε η επιλογή του να είναι συνειδητή και ελεύθερη. Αποδεικνύει, ακόμη, την αγάπη και την στοργή των ποιμένων της Εκκλησίας, πού συνήλθαν στην Αλίαρτο, προς τούς αδελφούς εκείνους, οι οποίοι εντάχθηκαν σ’ αυτές τις ομάδες, χωρίς να έχουν την πρόθεση να εγκαταλείψουν ή να νοθεύσουν το περιεχόμενο της πίστεώς τους και το Ορθόδοξο φρόνημά τους. Εάν οι νεοφανείς αιρέσεις και παραθρησκευτικές ομάδες απεκάλυπταν το αληθινό τους πρόσωπο και δεν εμφανίζονταν με ποικίλα προσωπεία και με τον ισχυρισμό ότι συμβιβάζονται απόλυτα με την Ορθόδοξη πίστη, η όλη αυτή ερευνητική εργασία θα ήταν περιττή»[1] .

Με πηδάλιο το φρόνημα αυτό μεταφέρουμε από διάφορες Ρωσικές ιστοσελίδες πληροφορίες για την αίρεση με το όνομα Σαχάτζα Γιόγκα. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για την σχέση της με εγκληματικές ενέργειες τα οποία αναφέρονται τουλάχιστον σε έμμεση σχέση της αίρεσης με αυτές. Ιδιαιτέρως ανησυχητικά είναι και τα στοιχεία που παρουσιάζει μια από τις ιστοσελίδες, όπως αυτά δημοσιεύτηκαν από την ανταλλαγή αλληλογραφίας μεταξύ των παραρτημάτων της Ιντερπόλ Γερμανίας και Ιταλίας. Λόγω της δράσης της συγκεκριμένης ομάδας και στην χώρα μας θεωρούμε απαραίτητη την διάδοση αυτών των πληροφοριών προς ενημέρωση των Ορθοδόξων χριστιανών. Ακολουθεί και σχετικό άρθρο του π. Β. Γεωργόπουλου.
Σαχάτζα Γιόγκα
Χαρακτηριστικά: Μια καταστροφική λατρεία με στοιχεία ινδουιστικού ταντρισμού, που ασκεί διάφορες μεθόδους ανατολικού διαλογισμού και λατρείας της θεάς του κακού Κάλι. Επικίνδυνη και απρόβλεπτη είναι η επίδραση στην ψυχή λόγω της ανάπτυξης της αίσθησης αποξένωσης από τον έξω κόσμο.
Ιστορία της αίρεσης: Η ιδρυτής της λατρείας - Sri Mataji Nirmala Devi γεννήθηκε στην Τσινταβάρα (Ινδία) το 1923, πέθανε στις 23 Φεβρουαρίου 2011. Σύμφωνα με τη αντιαιρετική βιβλιογραφία, στις 15 Μαΐου 1970, η Σρι Μάτατζι Νίρμαλα Ντέβι εισήγαγε μια ασυνήθιστη μέθοδο εσωτερικής αλλαγής που ονομάζεται Σαχάτζα Γιόγκα. Όπως και στις περισσότερες αιρέσεις, οι ειδήμονες υπόσχονται την άφιξη μιας «χρυσής εποχής», αναμεμιγμένη με την προσωπική τους αντίληψη: «Αυτή είναι η άφιξη μιας νέας εποχής αλήθειας». «Η Σρι Μάτατζι Νίρμαλα Ντέβι έφερε στην Εποχή του Υδροχόου μια μοναδική μέθοδο κατανόησης της αλήθειας που ονομάζεται Σαχάτζα Γιόγκα».
Η λατρεία ασκεί ενεργά διάφορες πρακτικές διαλογισμού, «αστρικά ταξίδια» και διάφορες διαδικασίες «καθαρισμού». Υπάρχουν και περιπτώσεις ψυχικής ασθένειας που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο των πρακτικών της σαχάτζα γιόγκα. Στην Ινδία, το κίνημα ουσιαστικά δεν αναγνωρίζεται και το 1996 η Nirmala Devi συναντήθηκε με τον δήμαρχο του Togliatti. Από τότε, το Τολιάττι της Ινδίας είναι το κύριο κέντρο της λατρευτικής δραστηριότητας, όπου 80.000 άνθρωποι υπολογίζονται ως οπαδοί της Σαχάτζα Γιόγκα (ο συνολικός πληθυσμός της πόλης είναι περίπου 800.000), και είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των Σαχάτζα Γιόγκις στον υπόλοιπο κόσμο. Για κάποιο χρονικό διάστημα, οι διοικήσεις των AvtoVAZ και AvtoVAZbank παρείχαν στην Shri Mataji αεροπλάνο Vazovsky και οχήματα και ένα στάδιο για μαζική "κάθαρση κάρμα". Το Τολιάττι είναι η μοναδική πόλη στον κόσμο όπου η Σαχάτζα Γιόγκι έχει περάσει στο τοπικό νομοθετικό σώμα. Εκτός από το Τολιάττι, στη Ρωσία υπάρχουν λίγα κέντρα κίνησης στη Μόσχα, το Βορονέζ, το Νοβοσιμπίρσκ, το Μπερντσκ (περιοχή Νοβοσιμπίρσκ).
Σε μεγάλο βαθμό, η εξάπλωση της Σαχάτζα Γιόγκα στη Ρωσία διευκολύνθηκε από το γεγονός ότι η Σρι Μάτατζι, λόγω παραπληροφόρησης ήταν για κάποιο χρονικό διάστημα επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών Πετρόφσκι (PANI) - μιας δημόσιας ένωσης επιστημόνων και πολιτιστικών προσωπικοτήτων της Ρωσίας, και στο κείμενο του Διπλώματος του Προεδρείου του PANI, η κυρία Nirmala Devi αναγνωρίστηκε ως ιδρύτρια της ηθικής διδασκαλίας της Σαχάτζα Γιόγκα. Η Ακαδημία Πετρόφσκι αφού πληροφορήθηκε την «ηθική» της Σαχάτζα Γιόγκα και τις συνέπειες των πρακτικών της, αποφάσισε τον Οκτώβριο του 1997 να στερήσει από την Σρι Μάτατζι Νίρμαλα Ντέβι το δίπλωμα του επίτιμου μέλους του PANI.
Δόγμα: Ουσιαστικά δεν διαφέρει από τα δόγματα των ινδουιστικών ταντρικών κινημάτων γκουρού.
Εγκληματικές ενέργειες:
1) Τον Απρίλιο του 1990, στη Γαλλία, μια θαυμάστρια της Shri Mataji έστειλε τον επτάχρονο γιο της σε μια σχολή σαχάτζα γιόγκα στο Νεπάλ στους πρόποδες των Ιμαλαΐων. Το παιδί κατάφερε να στείλει μια σύντομη επιστολή στους συγγενείς του, όπου έγραφε ότι ήταν πολύ άρρωστος και δυσαρεστημένος, υποφέροντας από το κρύο. Ξέσπασε σκάνδαλο στον Τύπο. Στις 30 Μαΐου 1991, έγινε γνωστό ότι το αγόρι είχε επιστρέψει στη Γαλλία. Στις 26 Ιουνίου 1991, το δικαστήριο κατηγόρησε τους γονείς του ότι δεν εκτελούσαν τα γονικά του καθήκοντα και ένας δικαστής απαγόρευσε την επιστροφή του στο Νεπάλ. Στις 16 Ιουλίου 1992, το Περιφερειακό Δικαστήριο του Ρενέ καταδίκασε τους γονείς σε φυλάκιση 3 μηνών με αναστολή.
2) Στο Μπερντσκ, στις 22 Μαρτίου 1994, διαπράχθηκε μια τελετουργική δολοφονία από μια οπαδό του κινήματος Marchenko, την Elina Arkadievna, η οποία σκότωσε την ενάμιση έτους κόρης της. Η γυναίκα, σε μια κρίση εμμονής, προσπάθησε αρχικά να στραγγαλίσει την κόρη της με ένα κορδόνι και στη συνέχεια, μπροστά σε ένα πορτρέτο του Shri Mataji, προκάλεσε 46 χτυπήματα με μαχαίρι στην καρδιά της. Το αίμα του βρέφους συλλέχθηκε σε μια κατσαρόλα και τοποθετήθηκε στην κουζίνα. Μετά τη δίκη και την δημοσιότητα στον Τύπο, οι ηγέτες της αίρεσης αποκήρυξαν την οπαδό-δολοφόνο, δηλώνοντας ότι δεν έχουν σχέση με την δολοφονία. Η Μαρτσένκο είπε στη δίκη ότι θυσίασε το πιο πολύτιμο πράγμα της ζωής της στη «Μητέρα», αναφερόμενη στον Σρι Μάτατζι Νίρμαλα Ντέβι.
3) Το 1996, στην Αγία Πετρούπολη, ένας οπαδός αυτής της αίρεσης αυτοπυρπολήθηκε.

Η εφημερίδα Komsomolskaya Pravda της 14ης Μαρτίου 1997 αναφέρει δήλωση του επικεφαλής ιατρού του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου της πόλης Togliatti, η οποία σημειώνει την επιζήμια επίδραση των μαθημάτων Σαχάτζα Γιόγκα στον ψυχισμό των ανθρώπων. Ως αποτέλεσμα, οι οπαδοί αυτής της αίρεσης χάνουν την ψυχική τους υγεία και καταλήγουν σε ψυχιατρείο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αλληλογραφία του καθηγητή Thomas Gandow (Κέντρο Πληροφοριών του Βερολίνου για τις Διαθρησκειακές Σχέσεις) με την Ιντερπόλ σχετικά με την καταστροφική φύση της αίρεσης της Σαχάτζα Γιόγκα και τις «παραχωρήσεις» παιδιών των μελών να ανατραφούν από την αίρεση μακριά από τους γονείς τους! Από εκεί μεταφέρουμε τα εξής αποκαλυπτικά:
1) 15.05.99 Η Εισαγγελία reiti διαπίστωσε την παρακολούθηση της έδρας του Vishwa Nirmala Dharma στο Magliano Sabina, όπου βρίσκεται το σημαντικότερο σημείο διαμονής και ανατροφής των παιδιών των μελών σε όλη την Ευρώπη (Σύμφωνα με την Ιντερπόλ της Ρώμης η Vishwa Nirmala Dharma και η Σαχάτζα Γιόγκα, έχοντας διαφορετικά καταστατικά, διευθύνσεις και προέδρους, είναι άμεσα αλληλένδετες μεταξύ τους).
2) Έρευνα για τη Σαχάτζα Γιόγκα και τη Vishwa Nirmala Dharma IP ROM με την υποψία παράνομων δραστηριοτήτων στις οποίες εμπλέκονται ανήλικοι.
3) Από τις 25.04.1996 έως τις 28.04.1997 η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων του Βελγικού Κοινοβουλίου διεξήγαγε έρευνα με στόχο «την ανάπτυξη πολιτικής για την καταπολέμηση των παράνομων δραστηριοτήτων των αιρέσεων και του κινδύνου που αυτές εγκυμονούν για την κοινωνία και το άτομο, ιδιαίτερα τους ανηλίκους». Στις 28 Απριλίου 1997, δημοσιεύθηκε σε δύο τόμους μια έκθεση 650 σελίδων (στα ολλανδικά και τα γαλλικά). Από την έκθεση: «Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, η Σαχάτζα Γιόγκα είναι η πιο επικίνδυνη αίρεση στη χώρα μας». Τα μέλη της σέβονται την Σρι Μάτατζι ως αληθινή ζωντανή θεότητα. Γεμάτη με τις πιο αγνές προθέσεις, εμφανίστηκε στον δυτικό κόσμο ως θεός ή άγιο πνεύμα.
4) Η Shri Mataji ισχυρίζεται ότι είναι μπορεί να θεραπεύσει με χειροθεσία. Είναι ιδιαίτερα πρόθυμη να θεραπεύσει τον καρκίνο, το AIDS και την ομοφυλοφιλία… Είναι επίσης σε θέση να αντιμετωπίσει την κατοχή από δαιμόνια, η οποία είναι πλήρως ενσωματωμένη στο δυτικό τρόπο ζωής. Ως εκ τούτου, τα παιδιά πρέπει να απομονωθούν από την κοινωνία και να σταλούν στην Ινδία για να αποφύγουν να έρθουν σε επαφή με τη «διαφθορά» της δυτικής ζωής (βλ. επίσης παρακάτω). Τα μέλη είναι επίσης απομονωμένα από τις οικογένειές τους. Σύμφωνα με την ίδια, η δυτική κοινωνία είναι άρρωστη και δεν μπορεί να προσφέρει στους νέους πραγματικές αξίες. Είναι άψυχη με το σεξ, τα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Ως εκ τούτου, η απομόνωση των παιδιών από την κοινωνία, θεωρείται απαραίτητη.
5) Απομόνωση των παιδιών: οι φυσικές συνέπειές της. Σε έναν ευτυχισμένο γάμο, τα παιδιά είναι τα παιδιά της Shri Mataji, ενώ οι γονείς τους είναι απλώς οι γήινοι παιδαγωγοί τους. Σύμφωνα με την Shri Mataji, τα παιδιά είναι μετενσαρκώσεις (ή ενσαρκώσεις) οντοτήτων υψηλού επιπέδου που ήρθαν από την Ινδία, την Ευρώπη και αλλού.
6) Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να προστατεύονται από τη βαριά επιρροή και τις αρνητικές δονήσεις που προέρχονται από τους γονείς, την οικογένεια, καθώς και τη χώρα διαμονής.
7) Κατά κανόνα, τα παιδιά κάτω των τριών ετών παραμένουν στην οικογένεια. Ωστόσο, από την ηλικία των δυόμισι ετών, εάν ο δεσμός μεταξύ μητέρας και παιδιού είναι πολύ ισχυρός, θα πρέπει να αποστασιοποιηθούν από ολόκληρη την οικογένεια. Η αίρεση δεν εγκρίνει και ανέχεται αυτόν τον τρόπο εκπαίδευσης, ούτε την πολύ ισχυρή αγάπη μεταξύ των συζύγων. Σε αυτή την περίπτωση, η αίρεση απαιτεί διαζύγιο, αφού η αγάπη μεταξύ των συζύγων πρέπει να περάσει μόνο από την Shri Mataji.
8) Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, τον Μάιο του 1984 στο Mesnière na Brai της Γαλλίας, η Shri Mataji είπε τα εξής: «Αν έχετε παιδιά, θέλω να σας προειδοποιήσω. Δεν πρέπει να προσκολληθείτε πολύ σε αυτά. Δεν είναι ασφαλές! Πρώτα εξαρτάστε από τον σύζυγο ή τη σύζυγό σας και στη συνέχεια από τα παιδιά σας: αυτό είναι το επόμενο βήμα. Όταν συνδέεστε με ένα παιδί, έχετε πολλές νέες ανησυχίες. Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτό! Δυστυχώς, πρέπει να κάνετε το καθήκον σας, κάντε το σαν να είστε απλώς φροντιστές των παιδιών. Ωστόσο, δεν πρέπει να δεσμεύεστε με παιδιά: Τα παιδιά είναι η ανησυχία μου! Αφήστε τα παιδιά πάνω μου (...) Αυτά είναι τα παιδιά μου, όχι τα δικά σας (...) Η υπερβολική προσκόλληση στα παιδιά είναι σημάδι υποτίμησης. Προφανώς, περίπου την ίδια εποχή, στη Ruen, εκφράζει τις σκέψεις της: «Η Shri Mataji είναι και μητέρα και πατέρας. Οι γονείς είναι απλώς γήινοι εκπαιδευτικοί».
9) Σε πολύ μικρή ηλικία, τα παιδιά στέλνονται σε ένα άσραμ κοντά στη Ρώμη. Από καιρό σε καιρό, οι γονείς τα επισκέπτονται εκεί, αλλά πρέπει να φροντίζουν άλλα παιδιά και όχι τα δικά τους. Οι αυτόπτες μάρτυρες ισχυρίζονται ότι τα παιδιά εκεί είναι πολύ σαν υπνωτισμένα (ληθαργικά): τελικά, δεν λαμβάνουν αγάπη και χωρίς στενές επαφές, η οικογενειακή ζωή καθίσταται ανύπαρκτη. Θα πρέπει να αφοσιωθούν στο διαλογισμό. Η Shri Mataji δεν ανέχεται παιδιά που δείχνουν ελευθερία κινήσεων.
10) Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, τα μέλη αποσύρονται στη Ρώμη για τρεις μήνες. Στη συνέχεια, ζουν στο σπίτι για δύο μήνες, και πάλι, και ούτω καθεξής. Παιδιά από την ηλικία των έξι ετών αποστέλλονται στη Νταρμασάλα της Ινδίας.
11) Ένα άτομο καταθέτει ότι μια μητέρα γνώριζε ήδη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της ότι το αγέννητο παιδί της θα πήγαινε στην Ινδία, και όμως ισχυρίστηκε ότι αυτό θα ήταν προσωπική του απόφαση.

Οι περισσότεροι αυτόπτες μάρτυρες ισχυρίζονται ότι επιστρέφοντας από την Ινδία, τα παιδιά δεν είναι πλέον σε θέση να μιλήσουν τη μητρική τους γλώσσα. Έχουν ινδουιστικά ονόματα και μπορούν να μιλούν αγγλικά μόνο στην οικογένειά τους… και έχουν φόβο για τους ενήλικες.
Παρά την επίσημη θέση της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας ενάντια στην αίρεση της Σαχάτζα Γιόγκα, όπως υπάρχει στο βιβλίο Αναφοράς του 1997 «Νέες Θρησκευτικές Οργανώσεις της Ρωσίας καταστροφικής και αποκρυφιστικής φύσης», οι οπαδοί της αίρεσης αναφέρουν παραπλανητικά την αποδοχή των δοξασιών τους από τον Πατριάρχη Μόσχας.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1 ΕΠΙΣΗΜΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ Ζ’ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΕΩΣ

ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ-ΠΗΓΕΣ:
Информация по двум сектам «Сахаджа-йога» и «Вишва Нирмала Дхарма» (ansobor.ru)
http://www.ansobor.ru/news.php?news_id=1080
"Сахаджа-йога" (ansobor.ru)
"Сахаджа Йога" - анализ деструктивного культа (ansobor.ru)
http://ansobor.ru/page.php?id=74
http://www.ansobor.ru/center/spravochnik/images/mail_ep_Iona.jpg
https://archive.ph/mRZIr

Σαχάτζα Γιόγκα. Μία διεθνής γκουρουϊστική κίνησις.
Τοῦ Πρωτ. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου, Καθηγητοῦ Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ

Μέ ἀφορμή ἀφ᾽ ἑνός μέν τό γεγονός τοῦ θανάτου τῆς ἱδρύτριας τῆς ἐν λόγῳ γκουρουϊστικῆς κίνησης, τῆς Shri Mataji Nirmala Devi, κατά τό πρόσφατο παρελθόν στίς 25– 2–2011, ἀφ᾽ ἑτέρου δέ τό ὅτι ἡ ἐν λόγῳ κίνηση δραστηριοποιεῖται καί στήν Ἑλλάδα θεωροῦμε χρήσιμο νά ἀναφερθοῦμε στήν ἐν λόγῳ γκουρουϊστική κίνηση γιά τήν ἐνημέρωση τοῦ ὀρθοδόξου πληρώματος.
Ἡ Σαχάτζα Γιόγκα εἶναι γκουρουϊστική κίνηση θεμελιωμένη πάνω στήν ταντρική Κουνταλίνη γιόγκα. Ἡ ἐν λόγῳ γκουρουϊστική κίνηση καί πρακτική εἶναι στενά συνδεδεμένη καὶ γνωστή κυρίως μέ τήν Γκουρού Nirmala Srivastava ἤ Shri Mataji Nirmala Devi, ὅπως εἶναι διεθνῶς γνωστή.
1. Ἡ Γκουρού τῆς κίνησης
Ἡ Shri Mataji Nirmala Devi γεννήθηκε στίς 21–3–1923 στό Chindrara τῆς Ἰνδίας καί πέθανε στίς 25–2– 2011 στήν Ἰταλία. Συσχετίστηκε ἀρχικά μέ χριστιανικό προτεσταντικό περιβάλλον.
Ἀργότερα ἡ ἴδια ἐγκαταβίωσε στό ἄσραμ τοῦ Γκάντι. Σπούδασε ἰατρική καί ψυχολογία καί μέ τό σύζυγό της, ἀργότερα, πού ἦταν διοικητικό στέλεχος τοῦ Ο.Η.Ε., συσχετίστηκαν γιά ἱκανό χρονικό διάστημα μέ τήν γκουρουϊστική κίνηση τοῦ Οsho Rajneesh (1931–1990). Ἵδρυσε τή δική της γκουρουϊστική κίνηση μέ τήν ὀνομασία «Σαχάτζα γιόγκα» καί ἐμφανίστηκε δημοσίως τό 1970[2].
2. Ἡ τεχνική διαλογισμοῦ τῆς κίνησης
Ἡ τεχνική διαλογισμοῦ τῆς Σαχάτζα γιόγκα στοχεύει, σύμφωνα μέ τή διδαχή τῆς κίνησης, νά καθαρίσει τά ἐνεργειακά κέντρα τοῦ σώματος, τά γνωστά ὡς «τσάκρας» στόν Ἰνδουισμό, γιά νά ἐπιτύχει μιά ἐσωτερική μεταμόρφωση.
Ὁ καθαρισμός τῶν ἐνεργειακῶν κέντρων κατά τή διδασκαλία τῆς κίνησης εἶναι ἀναγκαῖος, γιά νά ἐπιτευχθεῖ ἡ ἐσωτερική μεταμόρφωση, πού καθιστᾶ τόν διαλογιζόμενο «ἕτοιμο νά νιώσει τήν πανταχοῦ παροῦσα θεϊκή ἐνέργεια σάν μιά δροσερή αὔρα, ὅπως περιγράφεται στίς θρησκεῖες καί τίς γραφές τοῦ κόσμου»[3].
3. Ἡ συγκρητιστική παράμετρος
Αὐτό πού πρέπει νά ἐπισημανθεῖ ὅλως ἰδιαιτέρως στήν ἐν λόγῳ γκουρουϊστική κίνηση, εἶναι ἡ μείξη καί ἡ χρήση χριστιανικῶν ὅρων μέ ἰνδουιστική νοηματοδότηση, χωρίς ἐπίσης, νά ἀπουσιάζει μιά εὐρύτερη συγκρητιστική στόχευση[4].
Σέ ἑλληνικό ἔντυπο τῆς ὀργάνωσης ἀναφέρεται χαρακτηριστικά: «Προκειμένου νά γνωρίσουμε αὐτή τήν ἀλήθεια πολλοί προφῆτες καί διδάσκαλοι στάλθηκαν κατά καιρούς ἀπό τό Θεό, γιά νά μᾶς τήν φανερώσουν.
Οἱ βασικοί δάσκαλοι ἤ Πρωταρχικοί Διδάσκαλοι εἶναι οἱ: Ἀβραάμ, Μωυσῆς, Σωκράτης, Λάου–Τσού, Κονφούκιος, Τζάνακα, Ζαρατούστρας, Μωάμεθ, Νάνακα, Σάι Μπάμπα τοῦ Σιντρί»[5].
Ἡ γκουρού τῆς κίνησης Shri Mataji Nirmala Devi ταύτιζε τήν ἐνέργεια τῆς «Κουνταλίνη», πού τή θεωροῦσε θεία δύναμη μέ τό Ἅγιο Πνεῦμα[6]. Ἐπίσης, σύμφωνα μέ τήν ἴδια γκουρού ὁ Θεός ἦταν παρών ὡς Πατέρας τήν ἐποχή τοῦ Κρίσνα, ὡς Υἱός στό Χριστό καί ὡς Ἅγιο Πνεῦμα σήμερα μέσῳ τῆς Nirmala Devi[7] (!)
Σέ ἑλληνικό ἔντυπο τῆς ἐν λόγῳ γκουρουιστικῆς κίνησης ἀναφέρεται, ὅτι ἡ Shri Mataji Nirmala Devi «ἐπαναλαμβάνει ἁπλᾶ τίς θέσεις τοῦ Σωκράτη καί τοῦ Χριστοῦ[8]» σχετικά μέ τήν εὕρεση τῆς ἀλήθειας, πού κατά τήν κίνηση εἶναι γραμμένη μέσα μας.
Κατά τήν Σαχάτζα Γιόγκα ἡ γκουρού Nirmala Devi ἐπαναφέρει τή δυνατότητα νά βρεῖ ἡ ἀνθρωπότητα μέσῳ αὐτῆς τήν ἀλήθεια. Σέ συνέντευξή της ἡ Shri Mataji Nirmala Devi στήν ἐφημερίδα Ἐλευθεροτυπία 27–5–1989 ἀναφέρει: «Πιστεύω ὅτι γεννήθηκα μέ τό χάρισμα τῆς ἐσωτερικῆς γνώσης, μέ προορισμό νά τό μεταδώσω».
Γιά τήν κίνηση Σαχάτζα Γιόγκα ὅ,τι λέγει ἡ Καινή Διαθήκη σχετικά μέ τό Ἅγιο Πνεῦμα κατανοεῖται ὡς ἀναφορά στήν Κουνταλίνι καί στή Shri Mataji Nirmala Devi. Ἡ ἀφύπνιση τῆς Κουνταλίνι κατά τήν κίνηση ἐπιτυγχάνεται μέσῳ τῆς γκουροῦ καί γίνεται αἰσθητή μέσῳ «δροσερῶν δονήσεων»[9].
4. Ἡ σχέση τῆς Σαχάτζα γιόγκα καί τῆς “Νέας Ἐποχῆς”
Σέ ἑλληνικό διαφημιστικό φυλλάδιο τῆς κίνησης ἡ Σαχάτζα Γιόγκα συσχετίζεται μέ τή «Νέα Ἐποχή» ὡς ἔκφρασή της καί τρόπος προώθησης τῶν στόχων της. Ἀναφέρεται χαρακτηριστικά: «Ἐμεῖς τώρα εἰσερχόμαστε στήν ἐποχή τοῦ Ὑδροχόου, ἡ ὁποία συνδέεται παραδοσιακά μέ τήν ἄνοδο τοῦ μητρικοῦ στοιχείου καί τῶν στοργικῶν θρεπτικῶν πτυχῶν τῆς ζωῆς.
Σύμφωνα μέ τόν ἀστρολογικό τρόπο σκέψεως, βρισκόμαστε στό κατώφλι τῆς ἐποχῆς τῆς συνεργασίας καί τῆς συλλογικῆς συνείδησης, στήν ὁποία θά κυριαρχοῦν πνευματικές ἀξίες καί ἀνώτερες μορφές συνείδησης.
Εἶναι αὐτό, πού ὁ C. G. Jung περιέγραψε ὡς τήν ἐποχή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, στήν ὁποία ὁ κοινός ἄντρας καί ἡ κοινή γυναίκα θά ἀποχτήσουν τήν ἀνώτατη μορφή συνείδησης μέσῳ τῆς θείας δύναμης, πού στή Σαχάτζα Γιόγκα ὀνομάζεται Κουνταλίνη, ἡ μητέρα ἐνέργεια, πού κατοικεῖ μέσα μας».
5. Ἡ λατρεία τῆς Γκουροῦ
Ἡ γκουρού θεωρεῖται γιά τούς ὀπαδούς της ὡς ἐνσωμάτωση τῆς ἀρχέγονης καί πρωταρχικῆς θείας δύναμης καί προσωποποίηση τῆς ἐνέργειας μίας ἐκ τῶν θηλυκῶν θεοτήτων τοῦ Ἰνδουισμοῦ, τῆς Shakti[10]. Ἡ Shri Mataji Nirmala Devi αἰσθητοποιεῖ ἐντός τῆς ὀργάνωσης αὐτό, πού οἱ ἄλλες θρησκεῖες λατρεύουν ὡς Θεό, γι᾽ αὐτό εἶναι ἀντικείμενο λατρείας, ἀφοσίωσης καί ἀπόλυτης ὑπακοῆς ἀπό τούς ὀπαδούς της[11].
Ἡ θεώρηση τῆς γκουροῦ ὡς «θεοῦ» ἀπό τούς ὀπαδούς της ἐκφράζεται στήν καθημερινή λατρευτική τους πρακτική, ὅπως π.χ. στό διαλογισμό, μπροστά στήν εἰκόνα της. Ἡ θεώρησή της ὡς «θεοῦ» πρέπει νά ἐμπεδωθεῖ καλά καί ἀπό αὐτά ἀκόμη τά μικρά παιδιά τῶν ὀπαδῶν της[12].
Γιά τούς ὀπαδούς τῆς κίνησης ἡ Shri Mataji Nirmala Devi θεωρεῖται καί θεραπεύτρια. Κάθε τί ἔξω ἀπό τή θέληση τῆς γκουροῦ παρουσιάζεται ὡς κακό, ὅπως κακό εἶναι ἀκόμη καί ἡ παραμικρή ἀμφισβήτηση ἤ ἀνυπακοή στίς ὁδηγίες της.
Ἡ ὁποιαδήποτε ἀνυπακοή, κατά τούς ἰσχυρισμούς τῆς Shri Mataji Nirmala Devi, θά γίνει ἀφορμή νά παρουσιαστεῖ ἀνίατη ἀσθένεια στό ἀνυπάκουο ἄτομο[13].
6. Ἡ διεθνής παρουσία της
Ἡ γκουρουϊστική κίνηση Σαχάτζα γιόγκα δραστηριοποιεῖται διεθνῶς σέ περίπου 100 χῶρες, ὅπως καί στήν Ἑλλάδα[14]. Ὁμάδες τῆς κίνησης ὑπάρχουν στήν Ἀθήνα, τή Θεσσαλονίκη, τό Βόλο, τή Χαλκίδα. Στίς ἐπισκέψεις τῆς Shri Mataji Nirmala Devi στή χώρα μας, στό παρελόν, τό ἑλληνικό παράρτημα τῆς κίνησης διοργάνωνε ἀνοικτοῦ χαρακτήρα διαλέξεις σέ διάφορους χώρους (π.χ. μεγάλα ξενοδοχεῖα, πνευματικά κέντρα), στήν προσπάθειά του νά διαφημίσει τήν Σαχάτζα Γιόγκα. Στήν κίνηση ἀνήκουν τά ἔντυπα: α) Meli News, β) The Divine Cool Breeze.

Υποσημειώσεις
-----------------------------------------------
[1] https://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/heresies/omades_outchrist.html
[2] Βλ. N. Scotland, A Pocket Guide to Sects & New Religions, σ. 162.
[3] Βλ. Δελτίο Πληροφόρηση, ἔκδ. Σαχάτζα Γιόγκα, 1/ Ἰανουάριος 2005, σ. 17.
[4] Βλ. J. Finger, Sahaja Yoga, στό LSSW, στ. 924.
[5] Βλ. Εἰσαγωγή στή Σαχάτζα Γιόγκα, σ. 14.
[6] Βλ. KSR, σ. 333.
[7] Βλ. KSR, σ. 333.
[8] Βλ. Δελτίο Πληροφόρηση, ἔκδ. Σαχάτζα Γιόγκα, 1/ Ἰανουάριος 2005, σ. 17.
[9] Βλ. Εἰσαγωγή στή Σαχάτζα Γιόγκα, σ. 14.
[10] Bλ. Manfred Hutter, Sahaja Yoga, στό PNR, σ. 365. Πρβλ. Δ. Δακουρᾶ, Συμβολική τῶν Ἰνδικῶν θρησκευμάτων, σσ. 95–96.
[11] Βλ. Περ. Bulletin de Liaison, Juin 1990, σ. 5. Ἐπισημαίνεται καί ἀλλοῦ πολύ χαρακτηριστικά: «Kritiker haben darauf hingewiesen, dass die Gründerin eine Gottähn liche Verehrung innerhalb der Bewegung beansprucht und zum Teil massiv in das Leben der Anhänger eingegriffen habe». Βλ. Περ. Confessio 2/ 2011, σ. 3.
[12] Βλ. B. Dürholt IIse Kroll (Hrsg), Streifzung durch den religiösen Supermarkt, σ. 36.
[13] Βλ. KSR, σ. 335.
[14] Bλ. http://www.sahajayogahellas.org. Στήν ἐργασία τοῦ κ. Σωτ. Λιόση, Γνωστές θρησκεῖες, αἱρέσεις καί παραθρησκευτικές ὁμάδες στήν Ἑλλάδα, σ. 274, ἡ κίνηση ἀναφέρεται ἀνακριβῶς ὡς «Σαχάρα Γιόγκα».

 

πηγή:  aireseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας