ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΛΟΥΚΑ ΑΓ. ΠΑΤ. Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝ.
11 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2020
Ἀπόστολος: Τίτ. γ΄ 8-15
Εὐαγγέλιον: Λουκ. η΄ 5-15
Ἦχος: α΄.-Ἑωθινόν: Ζ΄
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
«καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι
ἀπέπνιξαν αὐτό» (Λουκ. Η΄ 7)
Ἡ παραβολή
Ἡ παραβολὴ τὴν ὁποίαν ἠκούσαμεν σήμερον ἐκ τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου, εἶναι ἰδιαιτέρως… «εὔγλωττος», ἀφοῦ μᾶς παρουσιάζει τήν… κίνησιν τοῦ Θείου Λόγου. «Ἐξῆλθεν ὁ σπείρων
τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ»! «Ἐξῆλθεν ὁ Γεωργὸς διὰ νὰ σπείρῃ τὸν σπόρον εἰς τὸν ἀγρόν του». Μία χαρακτηριστικὴ εἰκὼν τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς, τὴν ὁποίαν χρησιμοποιεῖ ὁ Διδάσκαλος, διὰ νὰ μᾶς διδάξῃ …τὸν Θεῖον Λόγον – ὡς εἴπομεν, – ἀλλὰ καὶ τὴν «ὑποδοχὴν» τὴν ὁποίαν πρέπει νὰ τοῦ ἐπιφυλάσσωμεν…!Κατὰ τὴν σποράν, – ὡς συμβαίνει συνήθως, – ἄλλος σπόρος ἔπεσεν εἰς τὸ πλησίον τοῦ ἀγροῦ, ὁδόστρωμα καὶ περνῶντας οἱ ὁδοιπόροι τὸν κατεπάτησαν καὶ τὸν συνέθλιψαν καὶ ἀκολούθως ἦλθον τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ καὶ τὸν κατέφαγον. Ἄλλος, δεύτερος σπόρος, ἔπεσεν εἰς μέρος πετρῶδες καὶ ἐνῶ ἥπλωσε τὰς ρίζας του μὲ τὴν διάθεσιν νὰ αὐξηθῇ, τὸ σκληρὸν τῶν πετρῶν δὲν τοῦ προσέφερε τὴν ἀπαραίτητον ἰκμάδα… πρὸς τοῦτο. Τρίτος σπόρος, λέγει ὁ Κύριος, ἔπεσεν ἀναμέσον τῶν ἀκανθῶν καὶ ἐνῶ ἐσπάρη καὶ ἤρχισε νὰ αὐξάνεται, …αἱ ἄκανθαι – πολὺ σκληρότεραι καὶ ἀπειλητικαί, τὸν ἀπέπνιξαν καὶ τὸν ἠχρήστευσαν. Ὁ τέταρτος, ὅμως, σπόρος, ἔπεσεν «εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν» καὶ ὡς ἦτο λογικόν, …«φυὲν ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα»!
Ὅπως εἰς κάθε παραβολήν, τοιουτοτρόπως καὶ εἰς τὴν παροῦσαν, ὑπάρχει καὶ ἡ… ἑρμηνεία της. «Ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ», ἑρμηνεύει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος˙ καὶ ἑπομένως… Γεωργὸς εἶναι ὁ Διδάσκαλος! Ὅπως οἱ σπόροι, κατὰ τὴν σποράν, πίπτουν… ὁ καθεὶς εἰς διάφορα μέρη τοῦ ἀγροῦ, κατὰ τὸν ἴδιον τρόπον καὶ ὁ Θεῖος Λόγος, πίπτει εἰς τὰς καρδίας τῶν ἀνθρώπων αἱ ὁποῖαι ὅμως, ποικίλλουν καὶ διαφέρουν μεταξύ των καὶ συνεπῶς, διαφόρως ὑποδέχονται τὸν Θεῖον «σπόρον»! Ἀναμφιβόλως, – κατὰ τὴν Θείαν ἑρμηνείαν – αἱ τρεῖς πρῶται… καρδιακαὶ καταστάσεις, ἀστοχοῦν καὶ ἀδικοῦν τὸν Οὐράνιον Λόγον! Ἡ τετάρτη, ὅμως, εἶναι ἐκείνη ἡ ὁποία ἐπαινεῖται ὑπὸ τοῦ Ραββί, καὶ συνιστᾶται ὡς ἡ ἰδανική, εἰς τὴν ὑποδοχὴν τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ! «Οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ»!
Ἡ… τρίτη καρδία!
Ἐπελέξαμεν ἐν τῷ παρόντι, ἵνα ἐπιμείνωμεν εἰς τὴν τρίτην – ἀρνητικὴν – περίπτωσιν, κατὰ τὴν ὁποίαν, ὁ σπόρος πίπτει «ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό». Εἰς τὴν τρίτην ταύτην περίπτωσιν, ἀξίζει νὰ ἴδωμεν, ἀλλὰ καὶ νὰ ἐμμείνωμεν εἰς τὴν ἑρμηνείαν τὴν ὁποίαν μᾶς δίδει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος· «Τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας πεσόν, οὗτοί εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται καὶ οὐ τελεσφοροῦσι». Αἱ, εἰς τὴν τρίτην ταύτην περίπτωσιν, περιλαμβανόμεναι καρδίαι, δὲν εἶναι ἀρνητικαὶ καὶ ἐχθρικαὶ πρὸς τὸν Θεῖον Λόγον. Ἔχουν τοῦτο τὸ θετικόν… ὅτι προτίθενται νὰ ἀκούσουν καὶ ἐφαρμώσουν τὸν Οὐράνιον Λόγον! Εἶναι αἱ εὐλογημέναι ἐκεῖναι ψυχαί, αἵτινες ἀναζητοῦν καὶ χαίρονται ἀκούουσαι τὸν Λόγον τὸν Ἅγιον…! Ὅμως, …ἕως ἐκεῖ! Χαίρονται εἰς τὸ ἄκουσμα καὶ θαυμάζουν τὸ κάλλος τοῦ Θείου Λόγου καὶ ἀρέσκονται εἰς τὴν ἐνασχόλησίν των μετ’ Αὐτοῦ! Ὅμως, …ἔχουν ἄλλας προτεραιότητας! Ἐνῶ, θὰ πρέπῃ ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ νὰ εὑρίσκεται εἰς τὴν πρώτην θέσιν καὶ νὰ εἶναι ἡ πρώτη ἀναζήτησίς μας καὶ προτίμησίς μας εἰς τὴν ἐπὶ τῆς γῆς πορείαν ἡμῶν, οὗτοι προτιμοῦν ἄλλας κοσμικὰς καὶ γηΐνας φροντίδας καὶ ἀφήνουν «τὸν σπόρον νὰ συμπνίγεται» ἀπὸ αὐτάς.
Εἰς τοῦτο τὸ σημεῖον, θὰ πρέπῃ νὰ ἀντιληφθῶμεν, ἀφ’ ἑνὸς τὴν πραγματικὴν ἀξίαν τῆς Θείας Διδασκαλίας καὶ ἀφ’ ἑτέρου τὸ πόσον τὴν ἔχομεν ὑποβιβάσει καὶ περιφρονήσει …! Ὅταν ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ὑπερυψώνῃ τὴν διδασκαλίαν Του εἰς τοιοῦτον ὕψος, ὥστε τὰ πάντα τῆς ζωῆς ταύτης, νὰ περιττεύουν πρὸ Αὐτῆς, θὰ πρέπῃ, ἀσφαλῶς νὰ ἀναλογισθῶμεν, ποίαν ἀξίαν καὶ ἐκτίμησιν δίδομεν ἡμεῖς εἰς Ταύτην! Πόσοι ἐξ ἡμῶν, – ἴσως… πάντες! – ἔχουν ὑπεράνω τῶν… πάντων, τὸ χρῆμα καὶ τὰ πλούτη… καὶ διὰ ταῦτα κοπιοῦν καὶ ἀγωνίζονται ὁλόκληρον τὴν ζωήν των; Πόσοι δὲν προτιμοῦν εἰς τὴν ματαίαν ταύτην ἐπίγειον διαβίωσίν μας, τὰς προσκαίρους μερίμνας καὶ ἡδονάς, καὶ ἀφήνουν ταύτας νὰ συμπνίγουν τὸν αἰώνιον Θεῖον Λόγον; Πόσοι ἐπίσης, ἐνῶ γνωρίζουν καὶ δύνανται νὰ ἀκολουθήσουν τὴν ὑπόδειξιν ἐκείνην τοῦ Διδασκάλου, – «ζητεῖτε… πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν» (Ματθ. ΣΤ΄ 33) – πράσσουν τὸ ἐντελῶς ἀντίθετον, καὶ ζητοῦν ὅλα ἐκεῖνα τά… δευτερεύοντα καὶ ἀδιαφοροῦν διὰ τὴν Οὐράνιον Βασιλείαν καὶ τὸν Θεῖον Λόγον;
Οὗτοι συγκαταλέγονται εἰς τὴν τρίτην ταύτην καρδιακὴν κατάστασιν καί… τοιούτους, δυνάμεθα νὰ εὕρωμεν πλείστους, μηδὲ καὶ ἑαυτῶν ἡμῶν ἐξαιρουμένους! Ναί, ἀδελφέ μου ἀναγνῶστα! Ποσάκις εὑρίσκομεν καὶ «συλλαμβάνομεν» τὸν ἑαυτόν μας, ἀδρανοῦντα περὶ τὰ τῆς ψυχῆς ἡμῶν καὶ ἀνησυχοῦντα καὶ ἀγρυπνοῦντα πολλάκις, διὰ μικρὰ καὶ παροδικὰ καὶ ἀσήμαντα καὶ φθαρτά, τοῦ κόσμου τούτου; Δυστυχῶς, δὲν ἀνησυχοῦμεν καὶ τόσον… ἐπειδὴ ἀπεμακρύνθημεν τῆς Ἁγίας ἡμῶν Πίστεως καὶ Ἐκκλησίας, ἀλλὰ ἀγωνιοῦμεν διὰ τὴν σωματικὴν ἡμῶν ὑγείαν, διὰ τὰ περιουσιακά μας στοιχεῖα, διὰ τὴν διασκέδασίν μας, διὰ τήν… τρυφηλὴν ζωήν μας, διά… ὅ, τιδήποτε ἄλλο μικρὸ καὶ φθαρτὸ καί… ἁμαρτωλό, ἐνδεχομένως, τὸ ὁποῖον οὐδὲν ἀντίκρυσμα ἔχει εἰς τήν… μετὰ θάνατον ζωήν μας!
Αὗται εἶναι αἱ… «ἄκανθαι», τὰς ὁποίας ἐξερρίζωσαν ἐκ τῶν καρδιῶν των, ὅλοι οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, οἵτινες ἐθεώρησαν ταῦτα πάντα… «σκύβαλα» (ἀκαθαρσίας), διὰ νὰ κερδίσουν τὸν Θεῖον Λόγον καὶ τὴν αἰωνίαν συμβίωσιν μετ’ Αὐτοῦ! Ταύτας τὰς «ἀκάνθας» ἐκαθάρισαν ἐκ τῶν καρδιῶν των, ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ποθήσαντες τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν, καὶ ἐθυσίασαν… τὰ πάντα – μηδὲ καὶ αὐτῆς τῆς ἰδίας ζωῆς των ἐξαιρουμένης! – καὶ προετίμησαν… φρικτοὺς θανάτους καὶ στερήσεις καὶ θλίψεις καὶ ζωὴν ἀπαράκλητον, προκειμένου νὰ συγκαταλεγοῦν μεταξὺ τῶν «βιαστῶν», οἵτινες «ἁρπάζουσι τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν»!
Ταύτας τὰς «πνευματικὰς ἀκάνθας», ἂς ἐκβάλλωμεν ἐκ τῶν καρδιῶν ἡμῶν, ἀγαπητοί μου, προκειμένου, «ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ» νὰ κρατῶμεν τὸν Θεῖον Λόγον, καὶ πειθαρχοῦντες εἰς Αὐτόν καὶ καθοδηγούμενοι ὑπ’ Αὐτοῦ «τύχοιμεν τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν τῆς ἀπολαύσεως». Ἀμήν.
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκήρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
πηγή: orthodoxostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας