Στην παρακάτω συνέντευξη (ακολουθούν αποσπάσματα σε μετάφραση)που έδωσε ο καρδινάλιος Κουρτ Κοχ (υπεύθυνος της παπικής έδρας για τον διάλογο με τους Ορθοδόξους),στις 26.10.16, στην γερμανική εφημερίδα “Tagespost“αποκαλύπτεται, τι επιθυμούν οι παπικοί μέσω του “οικουμενικού“ διαλόγου, πόσο προσκολλημένοι είναι στις αιρετικές κακοδοξίες τους, ποιός είναι ο υπόγειος ρόλος των οικουμενιστών “Ορθοδόξων“ και προπάντων πόσο τους ενοχλεί (Καρδινάλιους και δημοσιογράφους) το γεγονός, ότι υπάρχουν ακόμα Ορθόδοξοι, που αντιδρούν και χαλούν τα σχέδια τους.
Αποκαλύπτονται άμεσα και έμμεσα τα σχέδια των Οικουμενιστών και αναδεικνύεται η σπουδαιότητα των αγωνιστών ομολογητών Χριστιανών. Ο κάθε πιστός Χριστιανός καλείται να βγάλει από την συνέντευξη τα συμπεράσματά του και να αποφασίσει, ποιόν δρόμο, θέλει να ακολουθήσει. Των Πατέρων ή των Μεταπατέρων; Ο καρδινάλιος είναι ξεκάθαρος, τα σχόλια περιττεύουν.
http://www.die-tagespost.de/kirche-aktuell/Spannungen-in-der-Orthodoxie-sind-ein-Problem-fuer-den-oekumenischen-Dialog;art312,173450
Καρδινάλιος
Κουρτ Κοχ: «Οι Εντάσεις στην Ορθοδοξία είναι ένα πρόβλημα για τον οικουμενικό
διάλογο»
Δημοσιογρ.:
Σεβασμιώτατε, για πρώτη φορά λαμβάνει ένας ορθόδοξος θεολόγος το αναγνωρισμένο
βραβείο Ratzinger (ονομασμένο προς τιμή του προηγούμενου πάπα Joseph
Ratzinger). Πόσο αναγνωρισμένη είναι η θεολογία του Joseph Ratzinger στον ορθόδοξο
κόσμο;
Κοχ: Ο Joseph Ratzinger είχε ήδη μεγάλη αναγνώριση στον ορθόδοξο
κόσμο από την εποχή που ήταν θεολόγος. Γι’
αυτό όταν εκλέχθηκε το 2005 Πάπας Ρώμης, ήταν η χαρά στην Ορθοδοξία μεγάλη.
Ήξεραν ότι ο Ratzinger γνωρίζει την Ορθοδοξία πολύ καλά και ότι ήταν ικανός για
έναν καλό διάλογο. Από εκεί πηγάζει και η επιθυμία να τιμήσουμε με το βραβείο
έναν ορθόδοξο θεολόγο. Ο καθηγητής Ιωάννης Κουρμπέλης ασχολήθηκε με την
θεολογία του Ratzinger και πραγματοποίησε μία ωραία ομιλία στον νέο κύκλο
«Ratzinger - μαθητές» στην
ημερίδα, που είχαμε στην Κωνσταντινούπολη.................
Δημοσιογρ.: Φαίνεται, ότι στον
διάλογο Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών επέστρεψε νηφαλιότητα.
Κοχ: Θα έλεγα, ότι μέσα στην
Ορθοδοξία υπάρχουν διαφορετικές κινήσεις. Από την μία έχουμε αυτούς που θέλουν μία μεγαλύτερη συμμετοχή στον οικουμενικό
διάλογο και πραγματικά την ενότητα με μας(σημ. τους
Παπικούς). Ο μεγάλος πρόδρομος σε αυτήν την προσπάθεια είναι ο Οικουμενικός
Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Από την άλλη μεριά υπάρχει μία αυξανόμενη κίνηση που βλέπει με σκεπτικισμό την
οικουμενική κίνηση και τον διάλογο με τους Ρωμαιοκαθολικούς. Εδώ βλέπω την ύπαρξη μεγάλων εντάσεων μέσα
στην Ορθοδοξία.....
Δημοσιογρ.: Ο πάπας Φραγκίσκος επισκέφθηκε
πρόσφατα την Γεωργία, της οποίας οι Ορθόδοξες θέσεις απείχαν εκείνων της
συνόδου της Κρήτης και δεν υπέγραψε την συμφωνία της Θεάτης (πόλη στην Ιταλία)
λόγω της άρνησης της απέναντι στην οικουμενική κίνηση. Ο Πατριάρχης Ηλίας ο 2ος
μπορεί από την μία να είπε ωραία λόγιακατά την επίσκεψητου Πάπα, από την άλλη
όμως μποϋκοτάρησε και δεν παρέστη στην «Θεία»λειτουργία του Πάπα και επίσης εξτρεμιστικές
ορθόδοξες ομάδες διαδήλωσαν εναντίον της επίσκεψής του. Καθολικές εκκλησίες έχουν
υφαρπαγεί και στους μικτούς γάμους απαιτούν οι Γεωργιανοί τον επαναβαπτισμό των
καθολικών συζύγων. Κρύβει η Ρώμη κάτω από το χαλί ή μιλάει ανοιχτά για όλα αυτά
τα θέματα;
Κοχ: Και μέσα στην εκκλησία της
Γεωργίας υπάρχουν εντάσεις. Ο Πατριάρχης ήταν ανοιχτός και προσιτός. Παρόλο που
είναι μεγάλος στη ηλικία και άρρωστος, ήρθε στο αεροδρόμιο να υποδεχθεί και
έπειτα να ξεπροβοδίσει τον Πάπα. Εκτός
αυτού έλαβαν μέρος και δύο υπέροχες συναντήσεις, στις οποίες ο Πατριάρχης είπε,
ότι η εκκλησία της Ρώμης είναι ευλογημένη. Μερικοί Μητροπολίτες δεν θα το
έκαναν ποτέ, γιατί είναι διστακτικοί να ονομάσουν την Καθολική Εκκλησία ακόμα
και εκκλησία. Ο Πατριάρχης έχει να αντιμετωπίσει πραγματικά μεγάλες εντάσεις.
Όταν πήγα στην Γεωργία μίλησα για αυτά τα θέματα και μίλησα με τους Καθολικούς
και άκουσα τον πόνο τους σε σχέση με τον επαναβαπτισμό...Ελπίζω, ότι η επίσκεψη
του Πάπα στην γεωργία θα καλυτερέψει τις σχέσεις Ορθοδόξων και Καθολικών.
Δημοσιογρ.: Υπήρχαν διαδηλώσεις που
χαρακτήσρισαν τον Πάπα ως “αρχιαιρεσιάρχη“.
Καθολικοί ιερείς και μοναχοί πέφτουν θύματα κακομεταχείρισης. Από πού πηγάζει
αυτή η αρνητική συμπεριφορά των ορθοδόξων ιερέων;
Κοχ:
Την θέση, ότι μόνο η εκκλησία μας είναι εκκλησία και όχι οι άλλοι, την ξέρουμε
και από παλιά. Με την 2η Βατικάνεια Σύνοδο έχουμε μία νέα οπτική
γωνία για την Οικουμένη και την Ορθοδοξία. Η Ορθοδοξία δεν είχε μέχρι τώρα μία
τέτοια σύνοδο. Πιστεύουμε, ότι
χρειάζονται ακόμα κάποιο χρόνο για να ανοιχθούν ως προς την οικουμενική
κίνηση.....
Δημοσιογρ.:
Δεν είναι γελοία η θέση, ότι το πρόβλημα
για την πλήρη ενότητα με τους Ορθοδόξους είναι ο θεσμός του Πάπα, όταν
υπάρχουν τέτοιες εχθρικές στάσεις;
Κοχ:
Ο θεσμός του Πάπα είναι η κορυφή του Παγόβουνου. Από κάτω υπάρχουν βασικά
ερωτήματα. Ο λόγος που η Ορθοδοξία έχει πρόβλημα τον θεσμό του Πάπα είναι το δόγμα
της Ορθοδοξίας ότι επισκοπική δικαιοδοσία και Μυστήριο είναι αχώριστα. Ο Πάπας είναι βέβαια κατά το Μυστήριο
επίσκοπος, το υψηλότερο αξίωμα στην Εκκλησία, αλλά κατά την δικαιοδοσία είναι
κάτι παραπάνω από Επίσκοπος. Επιπλέον υπάρχει και μία διαφορετική κατανόηση των
όρων τοπική και καθολική Εκκλησία: Η ορθόδοξη εκκλησιολογία είναι μάλλον μία
Εκκλησιολογίατοπικής εκκλησίας αλλά στο επίπεδο της καθολικής διάστασης
υστερεί. Η καθολική εκκλησία επικεντρώνεται στο καθολικό επίπεδο και έχει
καθολική διάσταση. Η καθολική εκκλησία μπορεί να κατανοηθεί ως μία έλλειψη με δύο
σημεία αναφοράς: Πολυμορφία της τοπικής και ενότητα της καθολικής εκκλησίας...Η
αδυναμία της Ορθοδοξίας είναι η αρχή της Αυτοκεφαλίας...
Δημοσιογρ.:
Ο Ιωάννης Παύλος ο 2ος ήθελε να εξαφανίσει το εμπόδιο του παπικού
θεσμού προσκαλώντας να σκεφθούν άλλες μορφές λειτουργίας του παπικού θεσμού.
Κάποιοι ορθόδοξοι θεολόγοι όμως τονίζουν, ότι δεν πρόκειται για τον τρόπο
λειτουργίας αλλά για την καθολική θεολογία του παπικού θεσμού ως ορατή αρχή για
την ενότητα της Εκκλησίας. Αυτό δεν μπορεί να το δεχθεί η Ορθοδοξία.
Κοχ:
Ακόμα και στις παλιές εκκλησιαστικές
παραδόσεις υπήρχε μία ιεραρχία και η Ρώμη είχε την πρώτη θέση. Στην Ορθοδοξία
είναι ξεκάθαρο, ότι ο Επίσκοπος Ρώμης έχει το τιμητικό πρωτείο. Το ερώτημα
είναι, τι σημαίνει αυτό και τι προσόντα (δηλ. θέση, ρόλο, αξιώματα,
αρμοδιότητες)απαιτούνται... Ποιά προσόντα (δηλ. θέση, ρόλο, αξιώματα,
αρμοδιότητες)πρέπει να έχει ο Επίσκοπος Ρώμης σε μία ενότητα Ανατολής και
Δύσης; Πάντως δεν θέλουμε να περιμένουμε χίλια χρόνια μέχρι να συγκληθεί μία
Οικουμενική Σύνοδος..... Ήταν ένα μεγάλο βήμα, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία
συμφώνησε στο κείμενο της Ραβέννας, ότι σε καθολικό επίπεδο πρέπει να υπάρχει
ένας πρώτος. Αλλά ποιός είναι ο ρόλος και ποιά προσόντα (δηλ. θέση, ρόλο,
αξιώματα, αρμοδιότητες)απαιτούνται, πρέπει να το δούμε. Μέχρι τώρα δεν
μπορέσαμε να συζητήσουμε στην διεθνή επιτροπή για την βιβλική παράδοση. Αυτό είναι για εμάς σημαντικό, γιατί δεν
ενδιαφερόμαστε για ένα γενικό πρωτείο αλλά για το βιβλικό πρόσωπο και τον ρόλο
του Πέτρου στον κύκλο των Αποστόλων....
Δημοσιογρ.:
Είσασταν σημαντικός παράγοντας στην σύνταξη της κοινής διακήρυξης που υπέγραψαν
ο Πάπας Φραγκίσκος και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στην Κούβα. Τι επιτεύχθηκε
εκτός από το, ότι οργίσθηκαν οι Ουνίτες της Ουκρανίας;
Κοχ:
Μιλήσαμε για μία συνεργασία σε κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο, καθώς και για την δυνατότητα ιερείς και από τις
δύο μεριές να γνωρίσουν για μία εβδομάδα την εκκλησία του άλλου. ... Είναι
λυπηρή η αντίδραση στην Ουκρανία. Διότι όλοι στην Ρώμη υποστηρίζουν την
Ελληνική-Καθολική εκκλησία.....
Δημοσιογρ.:
Μερικοί στην Ουκρανία χαρακτηρίζουν την συμφωνία ως ατύχημα της ιστορίας. Η Ουνία δεν είναι κάποιο μοντέλο, λένε,
αλλά μία γέφυρα μεταξυ Ανατολής και Δύσης, γιατί και την βυζαντινή παράδοση
έχουν και στην Ρώμη ανήκουν.
Κοχ:
Στην διακήρυξη λέει, ότι η Ουνία δεν
είναι ούτε κάποιο μοντέλο για το μέλλον, ούτε είναι μία απόφαση για το
παρελθόν. Δεν χωρεί αμφιβολία πως ιδρύθηκε η Ελληνική-Καθολική Εκκλησία και τι
υπέφερε, επειδή ανήκε στην Ρώμη. Αυτό αναγνωρίζεται και εκτιμείται! Αυτό που με
ενδιαφέρει, είναι, ότι στην Διακήρυξη αναγνωρίζεται, ότι οι ουνιτικές Εκκλησίες
που ιδρύθηκαν στην ιστορία, έχουν το δικαίωμα να υπάρχουν και να ασκούν
πνευματική φροντίδα. Αυτό αναφέρθηκε δημόσια για πρώτη φορά στην ρωσική
Ορθοδοξία......
Δημοσιογρ.:
είναι λάθος η θέση, ότι, όπου η Ορθοδοξία έχει την πλειοψηφία και είναι στενά
συνδεδεμένη με το κράτος, τότε θέλει να έχει, όσο γίνεται, πιο λίγες σχέσεις με
την Οικουμενική κίνηση;
Κοχ.:
Μονομερής θέση. Είναι πιο πολύ ένα πρόβλημα πλειοψηφίας και μειοψηφίας παρά
ορθόδοξο. Όπου μία Εκκλησία αποτελεί την μειονότητα, τότε είναι πιο ανοιχτή
στους άλλους. Είναι και ένα κοινωνικό πρόβλημα αλλά ομολογώ, ότι στις σχέσεις
Ορθοδοξίας και Καθολικής Εκκλησίας φαίνεται πιο πολύ απ’ ότι αλλού. Η
αμοιβαιότητα και η ισορροπία δεν διασφαλίζονται πάντα. Πόσο ανοιχτόχερα δώσαμε στις ορθόδοξες εκκλησίες εδώ στην Δύση την
δυνατότητα να αναπτύξουν τις κανονικές δομές τους! Μέχρι που τους χαρίσαμε
ναούς! Θα μπορούσε όμως να υπάρχει και από την δική τους πλευρά αμοιβαιότητα. πηγή: http://aktines.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας