Μακαρισμός πρῶτος
Aγαπητοί μου, ἄν θά θέλαμε νά εἴμαστε ὁλοκληρωμένοι πνευματικά ἄνθρωποι,
ὅπως μᾶς θέλει ὁ Χριστός, θά ἔπρεπε νά μελετᾶμε, ἀλλά καί νά ζοῦμε,
τήν ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία τοῦ Κυρίου
μας, καί εἰδικότερα τούς ἐννέα μακαρισμούς, πού νομίζω ὅτι εἶναι γνωστοί σέ ὅλους. Ἐπί πλέον ἐδῶ, ἔχουμε ἀσφαλῶς
καί τόν Νομοθέτη, πού εἶναι τό τέλειο ὑπόδειγμα, τόν Ἰησοῦ Χριστό.
Καί ἐπειδή ὁ Κύριος ἔγινε τέλειος ἄνθρωπος, αὐτό σημαίνει ὅτι καί ὁ
ἄνθρωπος ἔχει τή δυνατότητα νά κάνει πράξη ὅσα εἶπε Ἐκεῖνος.
Ἡ ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία λοιπόν εἶναι
τέλειος νόμος, ἀνθρώπινα ἐφικτός, δηλαδή πραγματοποιήσιμος. Δέν μπορεῖ
νά πεῖ κανείς ὅτι αὐτός ὁ νόμος ἀποτελεῖ ὑπεράνθρωπη κατάθεση ἐκ
μέρους τοῦ νομοθέτου, καί εἶναι ὑπεράνθρωπος καί ἀκατόρθωτος στήν ἐφαρμογή
του. Ὄχι· εἶναι ἀνθρώπινα ἐφικτός νόμος, ἀλλά καί σωτήριος.
Ὅταν ὁ Χριστός ὁλοκλήρωσε
τούς μακαρισμούς, πού
περιλαμβάνονται στήν ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία Του, εἶπε: «Ἔσεσθε οὖν ὑμεῖς τέλειοι, ὥσπερ
ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς τέλειός ἐστιν»[1]. Αὐτό πού φαίνεται πολύ μακρινό, κι ὅμως εἶναι ἀληθινό, δηλαδή
ἡ τελειότητα, εἶναι δυνατόν νά ἐπιτευχθεῖ! Τό λέει ὁ Κύριος: «Νά γίνετε τέλειοι , ὅπως καί ὁ Πατέρας σας ὁ
οὐράνιος εἶναι τέλειος»! Αὐτό ὅμως
δείχνει καί τό πόσο μακριά εἴμαστε ἀπό τήν πραγματικότητα τοῦ νά
βιώσουμε τό Εὐαγγέλιο.
Μέ τόν νόμο Του αὐτόν ὁ Κύριος
μᾶς δίνει τή δυνατότητα νά φτάσουμε στό καθ’ ὁμοίωσιν, πού, μετά ἀπό τήν πτώση μας στόν Παράδεισο, δέν μπορέσαμε νά τό
κάνουμε πράξη.
Ὁ Θεός μᾶς ἔκανε κατ’ εἰκόνα Του. Αὐτό βέβαια εἶναι ἔξω ἀπό
τή θέλησή μας, καί συνιστᾶ τήν ὕπαρξη πού λέγεται ἄνθρωπος. Ἀλλά τό καθ’ ὁμοίωσιν μᾶς τό ἔδωσε ὡς δυνατότητα
γιά νά μποροῦμε νά φτάσουμε τό κατ’ εἰκόνα καί νά μποροῦμε νά τό ἀξιοποιήσουμε. Αὐτό ὅμως δέν τό κάναμε.
Καί ἔτσι ἔρχεται ὁ Κύριος νά μᾶς βοηθήσει νά πραγματοποιήσουμε αὐτό τό
καθ’ ὁμοίωσιν.
Τόν λόγο Του αὐτόν τόν ἐκφώνησε
ὁ Κύριος σέ κάποια πλαγιά χαμηλοῦ λόφου ἤ σέ κάποιο χαμηλό ὀροπέδιο,
γι’ αὐτό καί δώσαμε τήν ἐπωνυμία ἐπί τοῦ ὄρους
ὁμιλία.
Στό εὐαγγέλιο τοῦ Ματθαίου
ἡ ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία ἐκτείνεται
σέ τρία κεφάλαια, καί ἀρχίζει μέ τούς γνωστότατους σέ μᾶς ἐννέα μακαρισμούς. Λέγονται μακαρισμοί γιατί σέ κάθε πρόταση προτάσσεται
ἡ λέξη ἤ ὁ χαρακτηρισμός μακάριος ἤ μακάριοι· ὅπως: «μακάριοι οἱ
πενθοῦντες...», «μακάριοι οἱ
πτωχοὶ τῷ πνεύματι...» καί οὕτω καθ’ ἑξῆς. Καί τοῦτο γιατί
ἄν βιωθοῦν αὐτές οἱ ἐννέα προτάσεις πού ὁ Κύριος μᾶς εἶπε, καθιστοῦν
τόν ἄνθρωπο μακάριο, δηλαδή εὐτυχῆ.
Μακάριος σημαίνει εὐτυχής. Παράγεται ἀπό τή λέξη μᾶκος –εἶναι δωρικός τύπος τῆς λέξεως μῆκος– πού σημαίνει μάκρος. Γιά τόν ἄνθρωπο
ἀποδίδεται ὡς μέγας, ψηλός στό ἀνάστημα, καί κατ’ ἐπέκταση ἐπίσημος, ἰσχυρός,
ἱκανοποιημένος, εὐτυχής. Ὡστόσο ἡ ἐτυμολογία τῆς λέξεως εἶναι ἀμφισβητούμενη.
Ἀπό τήν ἴδια ρίζα βγαίνει καί παράγεται καί ἡ λέξη ὁ Μακεδών, πού ἐκφράζει τόν μακρύ, δηλαδή
τόν ψηλό ἄνδρα –διότι οἱ Μακεδόνες ἦταν ἄνδρες ὑψηλοί, ἰσχυροί–
τόν ἰσχυρό ἄνδρα, ἀλλά καί ἡ Μακεδονία εἶναι ἡ χώρα πού κατοικεῖται
ἀπό τούς Μακεδόνες, πού εἶναι ψηλοί ἄνδρες.
Ἡ μακαριότητα ἀνταποκρίνεται
στόν βαθύτερο πόθο τῆς πραγματικῆς εὐτυχίας. Ὁ ἄνθρωπος πλάσθηκε
γιά νά εἶναι εὐτυχής· ἔχασε ὅμως αὐτή του τή δυνατότητα ἐξαιτίας τῆς ἁμαρτίας του.
Ὁ Χριστός λοιπόν ἔρχεται
νά ἀποκαταστήσει αὐτήν τή μακαριότητα· γι’ αὐτό
στόν πρῶτο μακαρισμό συνοπτικά λέει «ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν
οὐρανῶν»[2], δική τους εἶναι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, δηλαδή ἡ πλήρης ἀπολαβή τῆς ἀληθινῆς, τῆς ἄφθαρτης καί αἰώνιας
εὐτυχίας καί μακαριότητος. Χάσαμε τόν Παράδεισο, ἀλλά ἔρχεται
τώρα νά ἀποκαταστήσει αὐτή τήν ἀπώλεια ὁ Κύριος καί νά μᾶς δώσει τή Βασιλεία
τοῦ Θεοῦ, λέγοντας τόν πρῶτο μακαρισμό.
Μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ λοιπόν, ἄς
ἀρχίσουμε σήμερα μέ αὐτόν. Λέει: «Μακάριοι
οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Νά τό μεταφράσω: Εὐτυχισμένοι ὅσοι εἶναι
πτωχοί “τῷ πνεύματι” –δέν μεταφράζω αὐτή τή δοτική– γιατί σ’ αὐτούς
ἀνήκει ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.
Ἐκ πρώτης ὄψεως φαίνεται περίεργο
τό πῶς μακαρίζονται οἱ «πτωχοὶ τῷ πνεύματι». Μήπως πρόκειται γιά τούς ἀνόητους, δηλαδή αὐτούς πού, κατά μία ἔκφραση,
εἶναι ″φτωχοί στό πνεῦμα″; Αὐτοί
λοιπόν εἶναι μακάριοι, ἐπειδή πιθανῶς, μέ τήν ἀργοστροφία τοῦ πνεύματός τους, δέν θά
τούς δινόταν ἡ εὐκαιρία νά ἁμαρτήσουν; Ὁ Θεός νά φυλάξει! Βεβαίως ὄχι.
Ὁ Θεός ἔκανε τόν ἄνθρωπο εὔστροφο,
καί δέν Τοῦ ἀρέσει ἡ ἀνοησία, δέν τή θέλει. Καί ἄν θέλετε, θά σᾶς ἀναφέρω,
ἔτσι, δειγματοληπτικά, πῶς ὁ Κύριος ἀντιμετώπιζε τέτοιες περιπτώσεις.
Κάποτε, μέ κάποια ἀφορμή, εἶπε στούς μαθητές Του: «ἀκμὴν καὶ ὑμεῖς ἀσύνετοί ἐστε;»[3], ὥστε κι ἐσεῖς εἶστε ἀνόητοι ; Καί σέ ἄλλη περίπτωση εἶπε: «οὔπω νοεῖτε,
οὐδὲ μνημονεύετε;»[4], δέν καταλαβαίνετε καί δέν θυμᾶστε ; Καί ἀκόμα στούς δύο μαθητές πρός Ἐμμαούς εἶπε: «Ὦ ἀνόητοι καὶ βραδεῖς τῇ καρδίᾳ»[5], ὦ ἄμυαλοι καί βραδυκίνητοι στόν νοῦ, ἀργόστροφοι ! Ὅλα αὐτά δείχνουν ὅτι ὁ Θεός δέν ἀγαπάει τόν ἀνόητο ἄνθρωπο.
Ὁ Θεός ἔκανε τόν ἄνθρωπο εὐφυῆ, εὔστροφο, τόν ἔκανε νά ἔχει γρήγορη ἀντίληψη.
Τότε τί ἐννοεῖ ὅταν λέει «μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι»; Πρόκειται
γιά ἐκείνους πού ἔχουν μικρή, φτωχή ἰδέα γιά τόν ἑαυτό τους. Προσέξτε ὅμως,
γιατί ἔχει καί ἄλλη μιά σημασία, πού θά τή δοῦμε πρός τό τέλος τοῦ θέματός
μας.
Ὁ Κύριος, ὅπως μᾶς λέει ὁ προφήτης
Ἡσαΐας, «ἦλθε εὐαγγελίσασθαι πτωχοῖς»[6], ἦλθε γιά νά φέρει εὐχάριστα νέα στούς φτωχούς. Μήπως ἐννοεῖ στό βαλάντιο, στήν τσέπη φτωχοί; Ἦλθε δηλαδή νά πεῖ: «Ξέρετε, ἐδῶ
στή σύναξη πού ἔχουμε δέν δέχομαι νά ὑπάρχουν πλούσιοι. Θέλω νά ὑπάρχουν
φτωχοί, γιατί ἦρθα νά μιλήσω καί νά πῶ χαρούμενα πράγματα στούς φτωχούς»! Αὐτό εἶναι; Ὄχι!
Ποιοί λοιπόν εἶναι αὐτοί
οἱ πτωχοί ; Εἶναι ἐκεῖνοι
πού ἔχουν τήν αἴσθηση τῆς πνευματικῆς καί ἠθικῆς τους ἀνεπάρκειας, ἀπό
θρησκευτικῆς πλευρᾶς βέβαια, ὄχι διανοητικῆς! Αὐτοί θά ἀποδέχονταν τό Εὐαγγέλιο.
Αὐτή εἶναι ἡ φυσιολογική τοποθέτηση. Θά δέχονταν τό Εὐαγγέλιο,
διότι, ἁπλούστατα, θά εἶχαν ταπείνωση.
Γι’ αὐτό οἱ Φαρισαῖοι
καί οἱ Γραμματεῖς, πού αἰσθάνονταν πνευματική καί ἠθική ἐπάρκεια
–νόμιζαν ὅτι δέν εἶχαν ἀνάγκη, γιατί ἦταν ἐντάξει ἄνθρωποι, ἦταν φτασμένοι–
αὐτοί δέν δέχθηκαν τό Εὐαγγέλιο.
Βλέπετε λοιπόν ὅτι φτωχός εἶναι ἐκεῖνος πού ἔχει φτωχή ἰδέα
γιά τόν ἑαυτό του.
Ἐδῶ ὅμως θά ἤθελα νά σᾶς πῶ ὅτι
φτωχός δέν εἶναι
ἐκεῖνος πού πάσχει ἀπό αἰσθήματα μειονεκτικότητος, γιατί αὐτό εἶναι
τό ἄλλο ἄκρο στόν ἄξονα τοῦ ἐγωισμοῦ. Ὁ ἄξονας τοῦ ἐγωισμοῦ ἔχει δύο
πόλους· ὁ ἕνας εἶναι τά αἰσθήματα ὑπεροχῆς καί ὁ ἄλλος πόλος εἶναι
τά αἰσθήματα μειονεκτικότητος. Ἀλλοίμονο ἄν θά λέγαμε ὅτι ἐδῶ
μακαρίζονται αὐτοί πού ἔχουν αἰσθήματα μειονεκτικότητος! Νά φυλάξει
ὁ Θεός! Αὐτοί εἶναι νοσηροί ἄνθρωποι. Τό ὑπογραμμίζω. Θά μακάριζε
ποτέ ὁ Κύριος τούς νοσηρούς ἀνθρώπους;... Δέν εἶναι ποτέ δυνατόν.
Λοιπόν, πτωχεία εἶναι ἡ αἴσθηση τῆς πνευματικῆς
καί ἠθικῆς ἀνεπάρκειας, τό νά αἰσθάνομαι δηλαδή ὅτι δέν εἶμαι ἀνεβασμένος
ἄνθρωπος, ὅτι ὑπολείπομαι. Αὐτό ὅμως μπορῶ νά τό κάνω μόνο ὅταν ἔχω αὐτογνωσία.
Ἡ αὐτογνωσία εἶναι σπουδαῖο στοιχεῖο, καί βγαίνει ἀπό ἕνα ταπεινό
καί εἰλικρινές κοίταγμα τοῦ ἑαυτοῦ μας. Ὅταν κοιτάξουμε μέ εἰλικρίνεια
τόν ἑαυτό μας, τότε θά μποροῦμε νά μιλᾶμε γιά σωστή αὐτογνωσία.
Γενικά θά λέγαμε πώς αὐτό εἶναι ἡ ταπείνωση. Ὅταν ἔχουμε ταπείνωση,
θά βλέπουμε μέ ἀκρίβεια καί μέ εἰλικρίνεια τόν ἑαυτό μας, καί δέν θά
θέλουμε νά τόν δικαιολογοῦμε. Καί ταπείνωση βέβαια δέν εἶναι τό σκυμμένο κεφάλι –μερικοί σκύβουν τό κεφάλι,
και νομίζουμε ὅτι εἶναι ταπεινοί!– ἀλλά τό σκυμμένο
φρόνημα· καί ἀκριβέστερα εἶναι ἡ ἀληθινή γνώση τῆς καταστάσεως τῆς
ψυχῆς μας.
(συνεχίζεται)
Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’ΛΟΓΟΙ’’ .
Της Ιεράς
Μόνης Κομνηνείου, Κοιμήσεως θεοτόκου και Αγίου Δημητρίου.
Το βιβλίο
περιέχει απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του
μακαριστού Γέροντα Π. Αθανασίου Μυτιληναίου.
Η ανάρτηση
γίνεται με την ευλογία της Ιεράς Μονής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας