Ἐπιμέλεια: Γεώργιος Ἀποστολάκης, iepomenimera.gr
Γιὰ τὸ μέλλον σου βλέπε Κίνα!
Στὴν υἱοθέτηση ἑνὸς ἐξελιγμένου συστήματος ἀναγνώρισης προσώπων μὲ τὴ χρήση βιομετρικῶν δεδομένων προχωρᾶ ἡ Ἑλληνικὴ Ἀστυνομία.
Τοὐλάχιστον 1.000, ἀπὸ τὶς συνολικὰ 1.388 κάμερες, ποὺ θὰ τοποθετηθοῦν στοὺς δρόμους τῆς Ἀθήνας, θὰ εἶναι σὲ θέση νὰ καταγράφουν καὶ τὰ πρόσωπα τῶν ὁδηγῶν τῶν ὀχημάτων!
Ὡστόσο, οἱ πρῶτες 388 κάμερες τῆς Περιφέρειας Ἀττικῆς ποὺ ἤδη ἄρχισαν νὰ ἐγκαθίστανται στοὺς δρόμους τῆς Ἀθήνας δὲν θὰ καταγράφουν ἀπὸ μπροστὰ ὁδηγὸ καὶ συνοδηγό, ἀλλὰ τὴν πίσω πλευρὰ τοῦ ὀχήματος...
Τοὐλάχιστον 1.000, ἀπὸ τὶς συνολικὰ 1.388 κάμερες, ποὺ θὰ τοποθετηθοῦν στοὺς δρόμους τῆς Ἀθήνας, θὰ εἶναι σὲ θέση νὰ καταγράφουν καὶ τὰ πρόσωπα τῶν ὁδηγῶν τῶν ὀχημάτων!
Ὡστόσο, οἱ πρῶτες 388 κάμερες τῆς Περιφέρειας Ἀττικῆς ποὺ ἤδη ἄρχισαν νὰ ἐγκαθίστανται στοὺς δρόμους τῆς Ἀθήνας δὲν θὰ καταγράφουν ἀπὸ μπροστὰ ὁδηγὸ καὶ συνοδηγό, ἀλλὰ τὴν πίσω πλευρὰ τοῦ ὀχήματος...
Ὄχι
γιατί δὲν θέλουν στὸ ὑπουργεῖο Ψηφιακῆς Διακυβέρνησης νὰ καταγράφουν
ὁδηγὸ καὶ συνοδηγὸ ἀλλὰ γιατί ἁπλούστατα ὁ διαγωνισμὸς γιὰ τὶς κάμερες
αὐτὲς ποὺ ἔχει πλέον τελειώσει ἔλαβε τὴν ἔγκριση τῆς Ἀρχῆς Προστασίας
Δεδομένων Προσωπικοῦ Χαρακτῆρα (ΑΠΔΠΧ), μὲ τὴ δέσμευση τῆς πλήρους
ἐφαρμογῆς καὶ σεβασμοῦ τῶν διατάξεων τῆς ἰσχύουσας νομοθεσίας γιὰ τὰ
προσωπικὰ δεδομένα καὶ τὸ GDPR.
Ἤδη ἡ κυβέρνηση ἑτοιμάζει τὸ σχετικὸ νομικὸ πλαίσιο ποὺ θὰ ἐπιτρέπει γιὰ τὶς ἄλλες 1.000 νέες κάμερες ποὺ θὰ τοποθετηθοῦν σὲ κεντρικὲς λεωφόρους τῆς Ἀθήνας καὶ τῶν γύρω περιοχῶν νὰ καταγράφουν ὄχι ἁπλᾶ τὴν ὑπέρβαση τῶν ὁρίων ταχύτητας τῶν ὀχημάτων ἢ ἐὰν αὐτὰ μπαίνουν σὲ λεωφορειολωρίδες ἀλλὰ καὶ νὰ εἶναι σὲ θέση νὰ ἀνιχνεύουν καὶ διάφορες πολὺ ἐπικίνδυνες παραβάσεις.
Θὰ ἀνιχνεύουν π.χ. ἐὰν ὁ ὁδηγὸς ἢ οἱ ὑπόλοιποι ἐπιβάτες φορᾶνε ζώνης ἀσφαλείας, ἐὰν μιλάει στὸ κινητὸ κατὰ τὴν ὁδήγηση ἢ ἐὰν οἱ μοτοσικλετιστὲς φοροῦν κράνους. Ὅσοι παρανομοῦν θὰ λαμβάνουν κλήση ἡ ὁποία θὰ ἔρχεται στὸ κινητό μας μέσῳ γραπτοῦ μηνύματος ἢ μέσῳ Viber.
Οἱ κάμερες ὑψηλῆς ἀνάλυσης λοιπόν, προκειμένου νὰ κάνουν ὅλα αὐτά, θὰ πρέπει νὰ διαθέτουν ἕνα εἰδικὸ λογισμικὸ τὸ ὁποῖο θὰ ἀγοραστεῖ κατὰ πᾶσα πιθανότητα ἀπὸ τὸ Ἰσραήλ. Τὸ συγκεκριμένο σύστημα θὰ συνδράμει καὶ στὴν εὐρύτερη ἐπιτήρηση τῶν δημόσιων χώρων, ὅπως συμβαίνει σὲ ἀρκετὲς εὐρωπαϊκὲς πρωτεύουσες καὶ θὰ βασίζεται στὴν ταυτοποίηση ἀτόμων μέσῳ βιομετρικῶν χαρακτηριστικῶν.
Ἡ ΕΛ.ΑΣ. θὰ ἐμπλουτίσει τὸ λογισμικὸ σύστημα τῶν καμερῶν μὲ χιλιάδες φωτογραφίες προσώπων ποὺ ἀναζητοῦνται γιὰ ἐγκληματικὲς ἐνέργειες, ὑποκίνηση σὲ ἐπεισόδια ἢ ἄλλες ἀξιόποινες πράξεις ποὺ ἀπειλοῦν τὴ δημόσια ἀσφάλεια, προκειμένου νὰ ἐντοπίζονται εὔκολα.
Τὸ νέο σύστημα θὰ προσφέρει στὴν ΕΛ.ΑΣ. τὴ δυνατότητα ἄμεσου ἐντοπισμοῦ γιὰ παράδειγμα ἀτόμων σὲ δημόσιους χώρους, ὅπως πλατεῖες, δρόμους καὶ γήπεδα ποὺ ἀναζητοῦνται. Ἤδη οἱ ἁρμόδιες ὑπηρεσίες τῆς Ἀστυνομίας ἐργάζονται γιὰ τὴ σύνταξη τῆς σχετικῆς μελέτης, μὲ στόχο την καθορισμὸ τῶν τεχνικῶν προδιαγραφῶν καὶ τὴν προώθηση τῆς διαγωνιστικῆς διαδικασίας ποὺ θὰ ἐπιτρέψει τὴν ὑλοποίηση τοῦ ἔργου.
Ἤδη ἡ κυβέρνηση ἑτοιμάζει τὸ σχετικὸ νομικὸ πλαίσιο ποὺ θὰ ἐπιτρέπει γιὰ τὶς ἄλλες 1.000 νέες κάμερες ποὺ θὰ τοποθετηθοῦν σὲ κεντρικὲς λεωφόρους τῆς Ἀθήνας καὶ τῶν γύρω περιοχῶν νὰ καταγράφουν ὄχι ἁπλᾶ τὴν ὑπέρβαση τῶν ὁρίων ταχύτητας τῶν ὀχημάτων ἢ ἐὰν αὐτὰ μπαίνουν σὲ λεωφορειολωρίδες ἀλλὰ καὶ νὰ εἶναι σὲ θέση νὰ ἀνιχνεύουν καὶ διάφορες πολὺ ἐπικίνδυνες παραβάσεις.
Θὰ ἀνιχνεύουν π.χ. ἐὰν ὁ ὁδηγὸς ἢ οἱ ὑπόλοιποι ἐπιβάτες φορᾶνε ζώνης ἀσφαλείας, ἐὰν μιλάει στὸ κινητὸ κατὰ τὴν ὁδήγηση ἢ ἐὰν οἱ μοτοσικλετιστὲς φοροῦν κράνους. Ὅσοι παρανομοῦν θὰ λαμβάνουν κλήση ἡ ὁποία θὰ ἔρχεται στὸ κινητό μας μέσῳ γραπτοῦ μηνύματος ἢ μέσῳ Viber.
Οἱ κάμερες ὑψηλῆς ἀνάλυσης λοιπόν, προκειμένου νὰ κάνουν ὅλα αὐτά, θὰ πρέπει νὰ διαθέτουν ἕνα εἰδικὸ λογισμικὸ τὸ ὁποῖο θὰ ἀγοραστεῖ κατὰ πᾶσα πιθανότητα ἀπὸ τὸ Ἰσραήλ. Τὸ συγκεκριμένο σύστημα θὰ συνδράμει καὶ στὴν εὐρύτερη ἐπιτήρηση τῶν δημόσιων χώρων, ὅπως συμβαίνει σὲ ἀρκετὲς εὐρωπαϊκὲς πρωτεύουσες καὶ θὰ βασίζεται στὴν ταυτοποίηση ἀτόμων μέσῳ βιομετρικῶν χαρακτηριστικῶν.
Ἡ ΕΛ.ΑΣ. θὰ ἐμπλουτίσει τὸ λογισμικὸ σύστημα τῶν καμερῶν μὲ χιλιάδες φωτογραφίες προσώπων ποὺ ἀναζητοῦνται γιὰ ἐγκληματικὲς ἐνέργειες, ὑποκίνηση σὲ ἐπεισόδια ἢ ἄλλες ἀξιόποινες πράξεις ποὺ ἀπειλοῦν τὴ δημόσια ἀσφάλεια, προκειμένου νὰ ἐντοπίζονται εὔκολα.
Τὸ νέο σύστημα θὰ προσφέρει στὴν ΕΛ.ΑΣ. τὴ δυνατότητα ἄμεσου ἐντοπισμοῦ γιὰ παράδειγμα ἀτόμων σὲ δημόσιους χώρους, ὅπως πλατεῖες, δρόμους καὶ γήπεδα ποὺ ἀναζητοῦνται. Ἤδη οἱ ἁρμόδιες ὑπηρεσίες τῆς Ἀστυνομίας ἐργάζονται γιὰ τὴ σύνταξη τῆς σχετικῆς μελέτης, μὲ στόχο την καθορισμὸ τῶν τεχνικῶν προδιαγραφῶν καὶ τὴν προώθηση τῆς διαγωνιστικῆς διαδικασίας ποὺ θὰ ἐπιτρέψει τὴν ὑλοποίηση τοῦ ἔργου.
Προαπαιτούμενο ἡ ἔγκριση ἀπὸ τὴν Ἀρχὴ Προστασίας Προσωπικῶν Δεδομένων
Ἕνα
κρίσιμο σημεῖο, ὡστόσο, σὲ ὅλη τὴ διαδικασία ποὺ προαναφέραμε, εἶναι ἡ
λήψη ἔγκρισης ἀπὸ τὴν Ἀρχὴ Προστασίας Προσωπικῶν Δεδομένων, καθὼς ἡ
χρήση ἑνὸς τόσο ἰσχυροῦ συστήματος παρακολούθησης, ἐγείρει ἀνησυχίες
σχετικὰ μὲ τὴν προστασία τῆς ἰδιωτικότητας καὶ τῶν προσωπικῶν δεδομένων
τῶν πολιτῶν.
Ἀνώτερα στελέχη τῆς ΕΛ.ΑΣ. πάντως ἐπιμένουν ὅτι τὸ συγκεκριμένο λογισμὸ ἀποτελεῖ ἕνα πρώτης τάξεως «ψηφιακὸ ἐργαλεῖο» ποὺ θὰ αὐξήσει τὴν ἀποτελεσματικότητα τῆς ἀστυνόμευσης. Ἡ πλήρης ἐφαρμογή του ὅμως ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴ διασφάλιση ὅτι θὰ λειτουργήσει σύμφωνα μὲ τοὺς ἰσχύοντες νόμους καὶ θὰ τηρεῖ αὐστηρὰ τὰ δικαιώματα τῶν πολιτῶν, ὅπως αὐτὰ καθορίζονται ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ καὶ εὐρωπαϊκὴ νομοθεσία
Ὁ ὑπουργὸς Ψηφιακῆς Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε:
«Θὰ κάνουμε τὰ πάντα γιὰ νὰ σεβαστοῦμε τὸ θέμα τῶν προσωπικῶν δεδομένων.
Ὅμως δὲν εἶναι προσωπικὸ δεδομένο ὅταν δείχνει μόνο τὸ πρόσωπό μου χωρὶς νὰ δείχνει ἂν ὑπάρχει ἄλλος ἄνθρωπος δίπλα μου, ὅταν τρέχω μὲ ὑπερβολικὴ ταχύτητα ἢ περνῶ μὲ κόκκινο».
Ποιός τοὺς πιστεύει; Αὐτὸ ποὺ ὅλοι σκέφτονται, εἶναι πὼς ἡ χρήση τῶν καμερῶν δὲν θὰ περιορίζεται πλέον στὴν καταγραφὴ καὶ τὸν ἔλεγχο τῶν τροχαίων παραβάσεων, ἀλλὰ θὰ μπορεῖ νὰ ἐπεκταθεῖ γενικότερα στὴν αὐθαίρετη παρακολούθηση τῶν πολιτῶν.
Ἂν οἱ κάμερες καταγράφουν καὶ πρόσωπα, εἶναι πολὺ πιθανὸ νὰ ἀρχίσουν νὰ καταστρατηγοῦνται ὅλοι οἱ κανόνες ποὺ ἐπιτρέπουν τὴν ὀπτικὴ παρακολούθηση. Τὸ σκάνδαλο τῶν ὑποκλοπῶν ἔδειξε ὅτι ἡ παρακολούθηση τῶν πάντων εἶναι αὐτοσκοπός.
Ἀνώτερα στελέχη τῆς ΕΛ.ΑΣ. πάντως ἐπιμένουν ὅτι τὸ συγκεκριμένο λογισμὸ ἀποτελεῖ ἕνα πρώτης τάξεως «ψηφιακὸ ἐργαλεῖο» ποὺ θὰ αὐξήσει τὴν ἀποτελεσματικότητα τῆς ἀστυνόμευσης. Ἡ πλήρης ἐφαρμογή του ὅμως ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴ διασφάλιση ὅτι θὰ λειτουργήσει σύμφωνα μὲ τοὺς ἰσχύοντες νόμους καὶ θὰ τηρεῖ αὐστηρὰ τὰ δικαιώματα τῶν πολιτῶν, ὅπως αὐτὰ καθορίζονται ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ καὶ εὐρωπαϊκὴ νομοθεσία
Ὁ ὑπουργὸς Ψηφιακῆς Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε:
«Θὰ κάνουμε τὰ πάντα γιὰ νὰ σεβαστοῦμε τὸ θέμα τῶν προσωπικῶν δεδομένων.
Ὅμως δὲν εἶναι προσωπικὸ δεδομένο ὅταν δείχνει μόνο τὸ πρόσωπό μου χωρὶς νὰ δείχνει ἂν ὑπάρχει ἄλλος ἄνθρωπος δίπλα μου, ὅταν τρέχω μὲ ὑπερβολικὴ ταχύτητα ἢ περνῶ μὲ κόκκινο».
Ποιός τοὺς πιστεύει; Αὐτὸ ποὺ ὅλοι σκέφτονται, εἶναι πὼς ἡ χρήση τῶν καμερῶν δὲν θὰ περιορίζεται πλέον στὴν καταγραφὴ καὶ τὸν ἔλεγχο τῶν τροχαίων παραβάσεων, ἀλλὰ θὰ μπορεῖ νὰ ἐπεκταθεῖ γενικότερα στὴν αὐθαίρετη παρακολούθηση τῶν πολιτῶν.
Ἂν οἱ κάμερες καταγράφουν καὶ πρόσωπα, εἶναι πολὺ πιθανὸ νὰ ἀρχίσουν νὰ καταστρατηγοῦνται ὅλοι οἱ κανόνες ποὺ ἐπιτρέπουν τὴν ὀπτικὴ παρακολούθηση. Τὸ σκάνδαλο τῶν ὑποκλοπῶν ἔδειξε ὅτι ἡ παρακολούθηση τῶν πάντων εἶναι αὐτοσκοπός.
Καὶ κινητὲς κάμερες
Στὸ
πλαίσιο αὐτῆς τῆς τεχνολογικῆς ἀναβάθμισης, ἡ ΕΛ.ΑΣ. σχεδιάζει νὰ
ἐξοπλίσει 200 ἕως 300 ἀστυνομικοὺς τῶν ὑπηρεσιῶν ἀσφαλείας μὲ εἰδικὲς
φορητὲς συσκευές, ποὺ θὰ διαθέτουν λογισμικὸ ἀναγνώρισης προσώπων. Οἱ
συσκευὲς αὐτές, σύμφωνα μὲ «Τὰ Νέα», θὰ ἐπιτρέπουν στοὺς ἀστυνομικοὺς νὰ
τραβοῦν φωτογραφίες ὑπόπτων κατὰ τὴ διάρκεια περιπολιῶν ἢ ἐπιτήρησης
πλήθους, καὶ νὰ τὶς ἀποστέλλουν ἄμεσα στὴ βάση δεδομένων τοῦ συστήματος
γιὰ ταυτοποίηση.
Σὲ πραγματικὸ χρόνο, οἱ ἀστυνομικοὶ θὰ μποροῦν νὰ λάβουν ἀπάντηση γιὰ τὸ ἂν τὸ πρόσωπο ποὺ παρακολουθοῦν εἶναι σεσημασμένο καὶ γιὰ ποιούς λόγους, γεγονὸς ποὺ θὰ ἐνισχύσει τὴ δυνατότητα ἄμεσης δράσης.
Ἡ ἀλήθεια εἶναι πάντως ὅτι ἀναμένονται ἔντονες ἀντιδράσεις ἀπὸ ὀργανώσεις προστασίας προσωπικῶν δεδομένων, καθὼς παρόμοιες τεχνολογίες στὸ ἐξωτερικὸ ἔχουν προκαλέσει σχετικὲς ἀντιπαραθέσεις.
sdna.gr
Σὲ πραγματικὸ χρόνο, οἱ ἀστυνομικοὶ θὰ μποροῦν νὰ λάβουν ἀπάντηση γιὰ τὸ ἂν τὸ πρόσωπο ποὺ παρακολουθοῦν εἶναι σεσημασμένο καὶ γιὰ ποιούς λόγους, γεγονὸς ποὺ θὰ ἐνισχύσει τὴ δυνατότητα ἄμεσης δράσης.
Ἡ ἀλήθεια εἶναι πάντως ὅτι ἀναμένονται ἔντονες ἀντιδράσεις ἀπὸ ὀργανώσεις προστασίας προσωπικῶν δεδομένων, καθὼς παρόμοιες τεχνολογίες στὸ ἐξωτερικὸ ἔχουν προκαλέσει σχετικὲς ἀντιπαραθέσεις.
sdna.gr
pronews.gr/elliniki-politiki/provocateur
Οἱ κάμερες αὐτὲς φυσικὰ ὑποστηρίζουν τὴν βιομετρικὴ παρακολούθηση μὲ βάση τὶς (βιομετρικὲς) φωτογραφίες τῶν νέων ἠλεκτρονικῶν ταυτοτήτων.
Ἂς θυμηθοῦμε καὶ τὸ ἐρευνητικὸ πρόγραμμα Horizon 2020 τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, τὸ ὁποῖο φέρεται νὰ χρηματοδοτεῖ ἐφαρμογὲς βιομετρικῆς ἀναγνώρισης καὶ παρακολούθησης ἐν ἀγνοίᾳ τῶν Εὐρωπαίων πολιτῶν. Guardian: Μεγάλος Ἀδελφός: Ἡ «μυστικὴ ἀτζέντα» τῆς ΕΕ στὴ βιομετρικὴ παρακολούθηση. Ἀκόμα καὶ οἱ Εὐρωβουλευτὲς ἀπαγορεύεται νὰ ἔχουν πρόσβαση σὲ πληροφορίες γιὰ σκιώδη ἐρευνητικὰ προγράμματα ἀσφάλειας Ἀδιαφάνεια καὶ ἔλλειψη δημόσιου ἐλέγχου καταλογίζει ὁ Guardian στὸ πρόγραμμα αὐτό.
Γιὰ περισσότερα βλ. in.gr
Οἱ κάμερες αὐτὲς φυσικὰ ὑποστηρίζουν τὴν βιομετρικὴ παρακολούθηση μὲ βάση τὶς (βιομετρικὲς) φωτογραφίες τῶν νέων ἠλεκτρονικῶν ταυτοτήτων.
Ἂς θυμηθοῦμε καὶ τὸ ἐρευνητικὸ πρόγραμμα Horizon 2020 τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, τὸ ὁποῖο φέρεται νὰ χρηματοδοτεῖ ἐφαρμογὲς βιομετρικῆς ἀναγνώρισης καὶ παρακολούθησης ἐν ἀγνοίᾳ τῶν Εὐρωπαίων πολιτῶν. Guardian: Μεγάλος Ἀδελφός: Ἡ «μυστικὴ ἀτζέντα» τῆς ΕΕ στὴ βιομετρικὴ παρακολούθηση. Ἀκόμα καὶ οἱ Εὐρωβουλευτὲς ἀπαγορεύεται νὰ ἔχουν πρόσβαση σὲ πληροφορίες γιὰ σκιώδη ἐρευνητικὰ προγράμματα ἀσφάλειας Ἀδιαφάνεια καὶ ἔλλειψη δημόσιου ἐλέγχου καταλογίζει ὁ Guardian στὸ πρόγραμμα αὐτό.
Γιὰ περισσότερα βλ. in.gr
Κίνα: Κράτος ὑπερ-επόπτης
Ἐντείνονται
οἱ ἀντιδράσεις καὶ ὁ προβληματισμὸς στὴν Κίνα γιὰ τὸ «πλέγμα»
τεχνολογιῶν ἐπόπτευσης τοῦ πληθυσμοῦ. Πανταχοῦ παροῦσες οἱ κάμερες
ἀναγνώρισης προσώπου, ποὺ εἶναι ἀποτελεσματικὲς ἀκόμη καὶ ἀπέναντι στὴν
ὑποχρεωτικὴ χρήση τῆς μάσκας
Ἂν θέλουμε νὰ δοῦμε, ποιό τελικὸ σχέδιο ἐξυπηρετοῦν οἱ βιομετρικὲς κάμερες ἀναγνώρισης, καλὸ εἶναι νὰ πληροφορηθοῦμε τὴν ἐφαρμογή τους σήμερα στὴν Κίνα. Σ’ αὐτὸ τὸ μοντέλο ἐλέγχου θὰ ὁδηγηθοῦμε καὶ ἐμεῖς καὶ οἱ ἄλλες χῶρες σταδιακά.
Ἂν θέλουμε νὰ δοῦμε, ποιό τελικὸ σχέδιο ἐξυπηρετοῦν οἱ βιομετρικὲς κάμερες ἀναγνώρισης, καλὸ εἶναι νὰ πληροφορηθοῦμε τὴν ἐφαρμογή τους σήμερα στὴν Κίνα. Σ’ αὐτὸ τὸ μοντέλο ἐλέγχου θὰ ὁδηγηθοῦμε καὶ ἐμεῖς καὶ οἱ ἄλλες χῶρες σταδιακά.
Κάμερες παντοῦ
Ἀρχικὰ
στὸ ὄνομα τῆς ἐσωτερικῆς ἀσφάλειας, τώρα μὲ ἀφορμὴ καὶ τὴν πανδημία
-ποὺ εἰσήγαγε στὴν καθημερινότητα καὶ τὶς ἐφαρμογὲς ψηφιακῆς ἰχνηλάτησης
καὶ ὑγειονομικῆς κατηγοριοποίησης, μέσῳ τῶν κινητῶν -, τὸ καθεστὼς
παρακολούθησης γνωρίζει ἡμέρες... δόξας στὴν Κίνα. Φυσικά, δὲν εἶναι ἡ
μόνη χώρα.
Ὡστόσο, σύμφωνα μὲ τὴ βρετανικὴ ἑταιρεία Comparitech, ἀπὸ τὶς 20 πόλεις ποὺ βρίσκονται σήμερα ὑπὸ τὴν πιὸ στενὴ παρακολούθηση παγκοσμίως (ἀνάμεσά τους τὸ Λονδῖνο), οἱ 18 εἶναι στὴν Κίνα.
Ὡστόσο, σύμφωνα μὲ τὴ βρετανικὴ ἑταιρεία Comparitech, ἀπὸ τὶς 20 πόλεις ποὺ βρίσκονται σήμερα ὑπὸ τὴν πιὸ στενὴ παρακολούθηση παγκοσμίως (ἀνάμεσά τους τὸ Λονδῖνο), οἱ 18 εἶναι στὴν Κίνα.
Συνεχὴς ψηφιακὴ ἐποπτεία
Ἀπὸ
τὰ ἀεροδρόμια, τὰ μέσα μαζικῆς μεταφορᾶς καὶ τοὺς δρόμους, ἕως τὶς
εἰσόδους σὲ φοιτητικὲς ἑστίες, σὲ συγκροτήματα κατοικιῶν καὶ σὲ γραφεῖα,
οἱ κάμερες ἀσφαλείας εἶναι στὴν Κίνα πανταχοῦ παροῦσες.
Μέσῳ τῆς τεχνολογίας ἀναγνώρισης προσώπου μπορεῖ σήμερα κάποιος, γιὰ παράδειγμα, νὰ κάνει check in σὲ ἕνα ξενοδοχεῖο ἢ νὰ ἀγοράσει ἕνα προϊὸν ἀπὸ ἕναν αὐτόματο πωλητή.
Χρησιμοποιεῖται κατὰ κόρον ἀπὸ τὶς ἀρχὲς γιὰ τὴν ἀναγνώριση καταζητούμενων μέσα σὲ ἕνα χαῶδες πλῆθος, ὡς μέσο ἐπιτήρησης σὲ σχολεῖα καὶ σχολές, ἀκόμη καὶ ἀπὸ ἑταιρεῖες γιὰ τὴν κατηγοριοποίηση τῶν πελατῶν καὶ τὴ βελτιστοποίηση τῶν πωλήσεων τους.
«Ἡ ἐκτεταμένη χρήση τους σὲ κάθε ἔκφανση τῆς καθημερινότητας προκαλεῖ ὁλοένα καὶ μεγαλύτερη ἀνησυχία γιὰ τὴ χρήση τῶν προσωπικῶν δεδομένων τῶν πολιτῶν, ἰδίως τῶν βιομετρικῶν», λέει ὁ Μὰ Τσέ, δικηγόρος στὴν Χανγκτζοῦ, εἰδικευμένος σὲ θέματα προστασίας τῆς ἰδιωτικότητας.
«Ὁ κόσμος ἀνησυχεῖ ἐπίσης γιὰ τὸ ὅτι ἡ ἀναγνώριση προσώπου εἶναι συχνὰ ὑποχρεωτικὴ γιὰ νὰ ἀποκτήσει κανεὶς πρόσβαση π.χ. σὲ μιὰ ὑπηρεσία, χωρὶς ἐναλλακτική», παρατηρεῖ. Εἰδικὰ δὲ σὲ μιὰ χώρα ὅπως ἡ Κίνα, μὲ μονοκομματικὸ καθεστὼς ἀπόλυτου ἐλέγχου.
Μέσῳ τῆς τεχνολογίας ἀναγνώρισης προσώπου μπορεῖ σήμερα κάποιος, γιὰ παράδειγμα, νὰ κάνει check in σὲ ἕνα ξενοδοχεῖο ἢ νὰ ἀγοράσει ἕνα προϊὸν ἀπὸ ἕναν αὐτόματο πωλητή.
Χρησιμοποιεῖται κατὰ κόρον ἀπὸ τὶς ἀρχὲς γιὰ τὴν ἀναγνώριση καταζητούμενων μέσα σὲ ἕνα χαῶδες πλῆθος, ὡς μέσο ἐπιτήρησης σὲ σχολεῖα καὶ σχολές, ἀκόμη καὶ ἀπὸ ἑταιρεῖες γιὰ τὴν κατηγοριοποίηση τῶν πελατῶν καὶ τὴ βελτιστοποίηση τῶν πωλήσεων τους.
«Ἡ ἐκτεταμένη χρήση τους σὲ κάθε ἔκφανση τῆς καθημερινότητας προκαλεῖ ὁλοένα καὶ μεγαλύτερη ἀνησυχία γιὰ τὴ χρήση τῶν προσωπικῶν δεδομένων τῶν πολιτῶν, ἰδίως τῶν βιομετρικῶν», λέει ὁ Μὰ Τσέ, δικηγόρος στὴν Χανγκτζοῦ, εἰδικευμένος σὲ θέματα προστασίας τῆς ἰδιωτικότητας.
«Ὁ κόσμος ἀνησυχεῖ ἐπίσης γιὰ τὸ ὅτι ἡ ἀναγνώριση προσώπου εἶναι συχνὰ ὑποχρεωτικὴ γιὰ νὰ ἀποκτήσει κανεὶς πρόσβαση π.χ. σὲ μιὰ ὑπηρεσία, χωρὶς ἐναλλακτική», παρατηρεῖ. Εἰδικὰ δὲ σὲ μιὰ χώρα ὅπως ἡ Κίνα, μὲ μονοκομματικὸ καθεστὼς ἀπόλυτου ἐλέγχου.
in.gr
Δὲς καὶ αὐτό: Τὸ σύστημα παρακολούθησης τῆς Κίνας ἐντόπισε δημοσιογράφο σὲ 7 λεπτά techblog.gr/gadgets/china-camera-surveillance-system
Ἐπειδὴ ὅλο αὐτὸ τὸ σύστημα παρακολούθησης ποὺ στήνεται παγκόσμια μὲ τὶς ἔξυπνες βιομετρικὲς κάμερες τελικὸ σκοπὸ ἔχει τὸν ἔλεγχο κίνησης τοῦ πολίτη, καλὸ εἶναι νὰ ξέρουμε πῶς λειτουργεῖ στὴν Κίνα τὸ σύστημα αὐτὸ συνδυαστικὰ μὲ τὴ «βαθμολόγηση» τῆς κοινωνικῆς συμπεριφορᾶς τοῦ πολίτη.
Δὲς καὶ αὐτό: Τὸ σύστημα παρακολούθησης τῆς Κίνας ἐντόπισε δημοσιογράφο σὲ 7 λεπτά techblog.gr/gadgets/china-camera-surveillance-system
Ἐπειδὴ ὅλο αὐτὸ τὸ σύστημα παρακολούθησης ποὺ στήνεται παγκόσμια μὲ τὶς ἔξυπνες βιομετρικὲς κάμερες τελικὸ σκοπὸ ἔχει τὸν ἔλεγχο κίνησης τοῦ πολίτη, καλὸ εἶναι νὰ ξέρουμε πῶς λειτουργεῖ στὴν Κίνα τὸ σύστημα αὐτὸ συνδυαστικὰ μὲ τὴ «βαθμολόγηση» τῆς κοινωνικῆς συμπεριφορᾶς τοῦ πολίτη.
Κίνα: σύστημα παρακολούθησης καὶ «βαθμολόγησης» τῶν πολιτῶν μὲ κάμερες παντοῦ
Τὸ
νέο σύστημα τῶν «κοινωνικῶν πόντων», ποὺ ἤδη ἐφαρμόζεται πιλοτικὰ σὲ
κάποιες πόλεις τῆς Κίνας, μὲ σχέδιο νὰ ἐπεκταθεῖ στὸ σύνολο τῆς χώρας,
ἔχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση διεθνῶς.
170 ἑκατομμύρια (!) κάμερες σὲ ὁλόκληρη τὴ χώρα, παρακολουθοῦν κάθε κίνηση τῶν πολιτῶν, καὶ μὲ βάση τὴν παρακολούθηση αὐτὴ «βαθμολογοῦνται» οἱ πολῖτες. Ἡ σωστὴ συμπεριφορὰ φέρνει ἐπιπλέον πόντους στὴ συνολικὴ «κοινωνικὴ» ἀξιολόγηση, ἐνῷ ἡ παραβατικὴ συμπεριφορὰ ἀφαιρεῖ πόντους.
Μὲ βάση τὴν βαθμολογία, οἱ πολῖτες ἐπιβραβεύονται (π.χ. μὲ ἐκπτώσεις σὲ λογαριασμούς, ἢ διευκόλυνση τῆς διαδικασίας λήψης δανείου, κλπ) ἢ τιμωροῦνται, ἀκόμη καὶ μὲ στέρηση τοῦ δικαιώματος νὰ ταξιδέψουν, εἴτε χάνοντας τὴν πρόσβαση στὴν ἀγορὰ ἀεροπορικῶν ἢ σιδηροδρομικῶν εἰσιτηρίων, εἴτε ἀκόμη καὶ μὲ τὴν κατάσχεση τοῦ διαβατηρίου τους!
170 ἑκατομμύρια (!) κάμερες σὲ ὁλόκληρη τὴ χώρα, παρακολουθοῦν κάθε κίνηση τῶν πολιτῶν, καὶ μὲ βάση τὴν παρακολούθηση αὐτὴ «βαθμολογοῦνται» οἱ πολῖτες. Ἡ σωστὴ συμπεριφορὰ φέρνει ἐπιπλέον πόντους στὴ συνολικὴ «κοινωνικὴ» ἀξιολόγηση, ἐνῷ ἡ παραβατικὴ συμπεριφορὰ ἀφαιρεῖ πόντους.
Μὲ βάση τὴν βαθμολογία, οἱ πολῖτες ἐπιβραβεύονται (π.χ. μὲ ἐκπτώσεις σὲ λογαριασμούς, ἢ διευκόλυνση τῆς διαδικασίας λήψης δανείου, κλπ) ἢ τιμωροῦνται, ἀκόμη καὶ μὲ στέρηση τοῦ δικαιώματος νὰ ταξιδέψουν, εἴτε χάνοντας τὴν πρόσβαση στὴν ἀγορὰ ἀεροπορικῶν ἢ σιδηροδρομικῶν εἰσιτηρίων, εἴτε ἀκόμη καὶ μὲ τὴν κατάσχεση τοῦ διαβατηρίου τους!
Τὸ σύστημα τῶν «κοινωνικῶν πόντων»
Τὸ
σύστημα βασίζεται στὴν καθημερινὴ παρακολούθηση κάθε πτυχῆς τῆς ζωῆς
τῶν πολιτῶν. Ἄφησες τοὺς πεζοὺς νὰ περάσουν τὴ διασταύρωση ὅταν
ὁδηγοῦσες; Βοήθησες στὴν καθαριότητα τῶν δρόμων τῆς πόλης σου; Πληρώνεις
τακτικὰ φόρους; Τότε εἶναι πιθανὸ νὰ βρεθεῖς στὸν τιμητικὸ πίνακα μὲ
τοὺς «καλύτερους», ποὺ τοιχοκολλεῖται σὲ δημόσιους χώρους, γιὰ νὰ
μποροῦν νὰ δοῦν ὅλοι τὰ πρόσωπα καὶ τὰ ὀνόματα τῶν «ὑποδειγματικῶν
πολιτῶν». Ἂν ὅμως ἡ συμπεριφορά σου δὲν εἶναι τόσο... ὑποδειγματική,
τότε ὄχι μόνο θὰ στερηθεῖς τὰ προνόμια καὶ τὴ δόξα τῶν «καλῶν πολιτῶν»,
ἀλλὰ ἐνδέχεται νὰ βρεθεῖς στὴ μαύρη λίστα τοῦ καθεστῶτος. Τὰ
στοιχεῖα κάθε ἀνθρώπου, ἀποστέλλονται σὲ μιὰ εἰδικὴ ὑπηρεσία, ἀπὸ τὴν
ἀστυνομία, τὰ δικαστήρια, τὴν ἐφορία, κλπ καὶ ἔτσι προκύπτει ἕνα
συνολικὸ προφὶλ ποὺ καταλήγει σὲ μιὰ βαθμολογία, μὲ χαμηλότερο βαθμὸ τὸ D
καὶ ὑψηλότερο τὸ ΑΑΑ.
Κάμερες παντοῦ
Θὰ
μποροῦσε κάποιος νὰ σκεφτεῖ ὅτι τὸ παραπάνω σύστημα ἀποθαρρύνει τὴν
ἀντικοινωνικὴ συμπεριφορά, ἐνῷ ἐπιβραβεύει ὅσους καὶ ὅσες λειτουργοῦν
στὰ πλαίσια τοῦ νόμου καὶ τῆς καλῆς συνύπαρξης μὲ τοὺς γύρω τους. Τὸ
σύστημα ὅμως, ἀναδεικνύει μιὰ σειρὰ θέματα τὰ ὁποῖα δὲν μποροῦμε νὰ
ἀγνοήσουμε.
Τὸ πρῶτο ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴ συστηματικὴ παρακολούθηση κάθε πτυχῆς τῆς δημόσιας ζωῆς τῶν πολιτῶν. Ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ βγαίνει ἕνας ἄνθρωπος ἀπὸ τὸ σπίτι του, ἔχει διαρκῶς μιὰ κάμερα στραμμένη πάνω του, νὰ καταγράφει λεπτομερῶς τί λέει, τί κάνει, ποιούς συναντάει, κλπ. Αὐτὸ ἀπὸ μόνο του, εἶναι μιὰ τεράστια παραβίαση κάθε ἔννοιας ἐλευθερίας, ἀφοῦ κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ συμπεριφερθεῖ φυσιολογικά, ξέροντας πὼς κάθε βῆμα, λέξη ἢ ἐνέργειά του παρακολουθεῖται.
Τί σημαίνει «κακὴ συμπεριφορά»;
Ὑπάρχει ὅμως καὶ μιὰ ἄλλη πτυχή. Δεδομένου ὅτι μὲ ἢ χωρὶς τὶς κάμερες, τὸ κινεζικὸ καθεστὼς κάθε ἄλλο παρὰ παράδεισος δημοκρατίας μπορεῖ νὰ χαρακτηριστεῖ, τὰ τελευταῖα χρόνια αὐξάνονται ὅλο καὶ περισσότερο οἱ ἄνθρωποι ποὺ ἀμφισβητοῦν, παλεύουν γιὰ τὰ ἀνθρώπινα καὶ τὰ δημοκρατικὰ δικαιώματα, συμμετέχουν σὲ κινήματα, κλπ. Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, θὰ εἶναι προφανῶς οἱ πρῶτοι ποὺ θὰ μποῦν στὴ «μαύρη λίστα» τοῦ καθεστῶτος.
Ἂς φανταστοῦμε, τί δυνατότητες γιὰ ἔλεγχο τοῦ πληθυσμοῦ δίνει αὐτὸ τὸ νέο σύστημα σὲ ἕνα δικτατορικὸ καθεστὼς σὰν τῆς Κίνας. Ἤδη ὑπολογίζεται ὅτι 11 ἑκατομμύρια ἄνθρωποι ἀπαγορεύεται νὰ ἀγοράσουν ἀεροπορικὰ εἰσιτήρια, ἐνῷ ἄλλα 4 ἑκατομμύρια ἀπαγορεύεται νὰ μετακινηθοῦν μὲ τρένο, στὰ πλαίσια τῶν κατασταλτικῶν μέτρων τῆς κινέζικης κυβέρνησης.
Οἱ «φωτισμένοι ἡγέτες» τοῦ Κινέζικου Κομμουνιστικοῦ Κόμματος φοβοῦνται τὴν τεράστια ἐργατικὴ τάξη καὶ τὰ φτωχὰ λαϊκὰ στρώματα τῆς χώρας, ποὺ δουλεύουν χωρὶς νὰ ἔχουν σχεδὸν καθόλου δικαιώματα. Φοβοῦνται τὴν πιθανότητα νὰ ξεσπάσουν τοπικὲς ἐξεγέρσεις, ἢ καὶ μιὰ συνολικὴ ἐξέγερση ὅπως αὐτή την πλατείας Τιὲν Ἀνμὲν τὸ 1989. Γι’ αὐτὸ παίρνουν «προληπτικὰ» τὰ μέτρα τους, αὐξάνοντας τὴν παρακολούθηση καὶ καταστολὴ τῶν πολιτῶν.
«Κακὴ συμπεριφορὰ» λοιπόν, δὲν εἶναι μόνο ἡ ἀδιαφορία γιὰ τὴν καθαριότητα τῶν δρόμων τῆς γειτονιᾶς σου, ἢ τὸ πὼς περνᾶς μιὰ διάβαση. «Κακὴ συμπεριφορὰ» εἶναι καὶ ὁποιαδήποτε ἀμφισβήτηση τοῦ ἀντιδημοκρατικοῦ κινεζικοῦ καθεστῶτος, ἡ ὑπεράσπιση τῶν ἀνθρώπινων δικαιωμάτων, ἡ συμμετοχὴ στὰ κινήματα, κλπ.
Μὲ αὐτὸ τὸν ἐφιαλτικὸ τρόπο, ἡ νέα τεχνολογία χρησιμοποιεῖται ἐνάντια στοὺς πολῖτες. Τὸ «1984» τοῦ Ὄργουελ μοιάζει τόσο κοντινό...
Βλ. ἐδῶ: xekinima.org/kina-sustima-parakolouthisis
Ἐπιμέλεια: Γεώργιος Ἀποστολάκης, iepomenimera.gr
Τὸ πρῶτο ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴ συστηματικὴ παρακολούθηση κάθε πτυχῆς τῆς δημόσιας ζωῆς τῶν πολιτῶν. Ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ βγαίνει ἕνας ἄνθρωπος ἀπὸ τὸ σπίτι του, ἔχει διαρκῶς μιὰ κάμερα στραμμένη πάνω του, νὰ καταγράφει λεπτομερῶς τί λέει, τί κάνει, ποιούς συναντάει, κλπ. Αὐτὸ ἀπὸ μόνο του, εἶναι μιὰ τεράστια παραβίαση κάθε ἔννοιας ἐλευθερίας, ἀφοῦ κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ συμπεριφερθεῖ φυσιολογικά, ξέροντας πὼς κάθε βῆμα, λέξη ἢ ἐνέργειά του παρακολουθεῖται.
Τί σημαίνει «κακὴ συμπεριφορά»;
Ὑπάρχει ὅμως καὶ μιὰ ἄλλη πτυχή. Δεδομένου ὅτι μὲ ἢ χωρὶς τὶς κάμερες, τὸ κινεζικὸ καθεστὼς κάθε ἄλλο παρὰ παράδεισος δημοκρατίας μπορεῖ νὰ χαρακτηριστεῖ, τὰ τελευταῖα χρόνια αὐξάνονται ὅλο καὶ περισσότερο οἱ ἄνθρωποι ποὺ ἀμφισβητοῦν, παλεύουν γιὰ τὰ ἀνθρώπινα καὶ τὰ δημοκρατικὰ δικαιώματα, συμμετέχουν σὲ κινήματα, κλπ. Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, θὰ εἶναι προφανῶς οἱ πρῶτοι ποὺ θὰ μποῦν στὴ «μαύρη λίστα» τοῦ καθεστῶτος.
Ἂς φανταστοῦμε, τί δυνατότητες γιὰ ἔλεγχο τοῦ πληθυσμοῦ δίνει αὐτὸ τὸ νέο σύστημα σὲ ἕνα δικτατορικὸ καθεστὼς σὰν τῆς Κίνας. Ἤδη ὑπολογίζεται ὅτι 11 ἑκατομμύρια ἄνθρωποι ἀπαγορεύεται νὰ ἀγοράσουν ἀεροπορικὰ εἰσιτήρια, ἐνῷ ἄλλα 4 ἑκατομμύρια ἀπαγορεύεται νὰ μετακινηθοῦν μὲ τρένο, στὰ πλαίσια τῶν κατασταλτικῶν μέτρων τῆς κινέζικης κυβέρνησης.
Οἱ «φωτισμένοι ἡγέτες» τοῦ Κινέζικου Κομμουνιστικοῦ Κόμματος φοβοῦνται τὴν τεράστια ἐργατικὴ τάξη καὶ τὰ φτωχὰ λαϊκὰ στρώματα τῆς χώρας, ποὺ δουλεύουν χωρὶς νὰ ἔχουν σχεδὸν καθόλου δικαιώματα. Φοβοῦνται τὴν πιθανότητα νὰ ξεσπάσουν τοπικὲς ἐξεγέρσεις, ἢ καὶ μιὰ συνολικὴ ἐξέγερση ὅπως αὐτή την πλατείας Τιὲν Ἀνμὲν τὸ 1989. Γι’ αὐτὸ παίρνουν «προληπτικὰ» τὰ μέτρα τους, αὐξάνοντας τὴν παρακολούθηση καὶ καταστολὴ τῶν πολιτῶν.
«Κακὴ συμπεριφορὰ» λοιπόν, δὲν εἶναι μόνο ἡ ἀδιαφορία γιὰ τὴν καθαριότητα τῶν δρόμων τῆς γειτονιᾶς σου, ἢ τὸ πὼς περνᾶς μιὰ διάβαση. «Κακὴ συμπεριφορὰ» εἶναι καὶ ὁποιαδήποτε ἀμφισβήτηση τοῦ ἀντιδημοκρατικοῦ κινεζικοῦ καθεστῶτος, ἡ ὑπεράσπιση τῶν ἀνθρώπινων δικαιωμάτων, ἡ συμμετοχὴ στὰ κινήματα, κλπ.
Μὲ αὐτὸ τὸν ἐφιαλτικὸ τρόπο, ἡ νέα τεχνολογία χρησιμοποιεῖται ἐνάντια στοὺς πολῖτες. Τὸ «1984» τοῦ Ὄργουελ μοιάζει τόσο κοντινό...
Βλ. ἐδῶ: xekinima.org/kina-sustima-parakolouthisis
Ἐπιμέλεια: Γεώργιος Ἀποστολάκης, iepomenimera.gr
πηγή: orthodoxia-ellhnismos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας