Ο Μίλοραντ Ντόντικ σε πρόσφατη συνάντησή του με τον Πατριάρχη της Σερβίας Ειρηναίο στο Βελιγράδι. |
ΜΠΑΝΙΑ ΛΟΥΚΑ. Οἱ
Σερβοβόσνιοι θέλουν νὰ καταστήσουν ὑποχρεωτικὸ τὸ μάθημα τῶν
Θρησκευτικῶν στὸ ὑπὸ σερβικὸ ἔλεγχο τμῆμα τῆς Βοσνίας, σύμφωνα μὲ
ἀνακοίνωση τοῦ ἡγέτη τους, Μίλοραντ Ντόντικ.
Ξεκινώντας ἀπὸ τὸν Σεπτέμβριο, ὅποτε
ἀρχίζει ἡ νέα σχολικὴ χρονιά, οἱ μαθητὲς στὰ γυμνάσια θὰ παρακολουθοῦν
ὑποχρεωτικὰ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν. Τοὺς προσεχεῖς μῆνες μάλιστα
ἀξιωματοῦχοι τῆς Σερβικῆς Δημοκρατίας τῆς Βοσνίας καὶ τῆς σερβικῆς
Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας θὰ συνεργαστοῦν γιὰ νὰ ἐκπονήσουν λεπτομερὲς σχέδιο
γιὰ τὴ διδασκαλία τοῦ μαθήματος. «Αὐτὸ θὰ γίνει, σίγουρα, δὲν ὑπάρχει
καμία περίπτωση ἀμφισβήτησης. Η σερβικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι πολὺ
σημαντικὸ κομμάτι τῆς... ἐθνικῆς μας ταυτότητας, ἐδῶ
καὶ στὴ Σερβία καὶ πρέπει νὰ ἐργαστοῦμε ἀπὸ κοινοῦ», εἶπε ὁ Ντόντικ
μιλώντας σὲ πασχαλινὴ δεξίωση πρὸς ἐκπροσώπους τῶν ΜΜΕ.
Ὡστόσο, ἡ κοινὴ γνώμη ἐμφανίζεται
διχασμένη μεταξὺ ἐκείνων ποὺ ὑποστηρίζουν τὴν ἰδέα καὶ ὅσων δὲν βλέπουν
τὸν σκοπὸ τέτοιων μαθημάτων. «Ὑπάρχουν τόσα προβλήματα σχετικὰ μὲ τὴν
ἐκπαίδευση ἐδῶ. Ὑπάρχουν γυμνάσια, στὰ ὁποῖα οἱ μαθητὲς δὲν διδάσκονται
τίποτα χρήσιμο καὶ τώρα αὐτὸ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν... Πρέπει νὰ
διδάξουμε στοὺς μαθητὲς νὰ ἐργάζονται καὶ νὰ παράγουν», σχολίασε ἡ
ἀντιπρόεδρος τῆς ἕνωσης ὑπαλλήλων στὴ Σερβικὴ Δημοκρατία τῆς Βοσνίας,
Σάσα Τρίβιτς, μιλώντας στὸ Balkan Insight. Στὸν ἀντίποδα, οἱ ὑπέρμαχοι
τοῦ ὑποχρεωτικοῦ χαρακτήρα τῶν Θρησκευτικῶν, θεωροῦν ὅτι θὰ εὐνοήσει
τοὺς μαθητές. «Ἡ ἠθικὴ εἶναι ἕνας τομέας στὸν ὁποῖο δὲν δίνεται ἔμφαση
αὐτὴ τὴ στιγμὴ καὶ οἱ μαθητές μας μόνο νὰ ὠφεληθοῦν ἀπὸ αὐτὸ μποροῦν.
Εἶμαι σίγουρος ὅτι οἱ περισσότεροι ἀπὸ τοὺς διευθυντὲς θὰ συμφωνήσουν μὲ
αὐτὴ τὴν ἄποψη», ἀνέφερε ὁ Ντοῦσκο Τζούριτς, διευθυντὴς γυμνασίου στὴ
βορειοανατολικὴ πόλη Μπιγιελγίνα, μιλώντας στὸ πρακτορεῖο εἰδήσεων
SRNA.
Ὁ πληθυσμὸς
Ἡ Σερβικὴ Δημοκρατία τῆς Βοσνίας
ἔχει πληθυσμὸ 1,22 ἑκατ., ἐκ τῶν ὁποίων τὸ 81,5% εἶναι Σέρβοι, τὸ 14%
Βόσνιοι καὶ τὸ 2% Κροάτες, σύμφωνα μὲ τὴν τελευταία ἀπογραφὴ τοῦ 2013,
ἐνῶ τὸ ὑπόλοιπο 2,2 % αὐτοπροσδιορίζονται ὡς «ἄλλοι». Ἄγνωστο παραμένει
πῶς τὸ σχέδιο τοῦ Ντόντικ θὰ ἐπηρεάσει τὶς θρησκευτικὲς μειονότητες,
κυρίως Καθολικῶν καὶ Μουσουλμάνων.
«Στόχος τῆς θρησκείας θὰ ἔπρεπε νὰ
εἶναι νὰ φέρει τοὺς ἀνθρώπους ἐγγύτερα. Οὕτως ἢ ἄλλως, αὐτὴ εἶναι ἡ
ἐτυμολογία τῆς λέξης στὰ λατινικά, ὅπου religare σημαίνει συνδέω, ἑνώνω.
Ἐδῶ, ὡστόσο, ἡ θρησκεία χρησιμοποιεῖται γιὰ νὰ ἀποκλείσει καὶ νὰ
ἀπομονώσει», ἐκτίμησε ἡ Ζλατιμπόρκα Πόποφ Μομτσινόβιτς, καθηγήτρια
κοινωνιολογίας στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ ἀνατολικοῦ Σεράγεβο. Ἡ ἴδια
διατύπωσε τὴν ἀνησυχία της γιὰ τὴ διδασκαλία τῶν Θρησκευτικῶν σὲ
σχολεῖα, στὰ ὁποῖα οἱ μαθητὲς δὲν εἶναι Χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι.
Σὲ δημοτικὰ σχολεῖα τῆς περιοχῆς τὸ
μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν εἶναι προαιρετικό, ὅταν ὅμως ἐπιλεγεῖ γίνεται
ὑποχρεωτικὸ ἀπὸ τὴ Β΄ ὡς τὴ Γ΄ Γυμνασίου καὶ οἱ γονεῖς θὰ πρέπει νὰ
ἀποφασίσουν ἂν τὰ παιδιά τους θὰ διδάσκονται γιὰ τὴν ὀρθόδοξη, τὴν
καθολικὴ πίστη ἢ τὸ Ἰσλάμ. Ἡ ὕλη γι’ αὐτὲς τὶς τάξεις συναποφασίζεται
ἀπὸ τοὺς ἐκπροσώπους τῶν τριῶν μεγάλων θρησκευτικῶν κοινοτήτων.
πηγή: orthodoxia-ellhnismos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας