Αγαπητοί μου φίλοι, ἀπό τότε πού ἦλθε ὁ Κύριος
στή γῆ, ὁ κόσμος χωρίστηκε σέ δύο στρατόπεδα: σ’ ἐκείνους πού πίστεψαν
καί ἔγιναν μαθητές Του καί σ’ ἐκείνους πού Τόν ἀρνήθηκαν ὡς Θεό καί πῆραν
ἐχθρική στάση ἀπέναντί Του.
Ὅλη αὐτή ἡ κατάσταση ἀποδίδεται
μέ τήν προφητεία τοῦ Συμεών τοῦ Θεοδόχου –τή μνήμη του γιορτάσαμε
χθές, 3 Φεβρουαρίου– πού δέχθηκε στήν ἀγκαλιά του τό βρέφος Ἰησοῦ.
Τόν ἀποκάλεσε «σημεῖον ἀντιλεγόμενον»[1].
Σημεῖον θά πεῖ θαῦμα,
ἤ ἀκόμη στοιχεῖο ἀναφορᾶς. Ἐδῶ θεωρεῖται καλύτερα ὡς θαῦμα· ἕνα θαῦμα,
πού οἱ ἄνθρωποι θά πάρουν διαφορετική στάση ἀπέναντί Του, δηλαδή
θά προκαλεῖ καί τήν πίστη ἀλλά καί τήν ἀντιλογία, τήν ἀπιστία. Εἶναι
λοιπόν πάρα πολύ φυσικό, ὅσοι ἔχουν πιστέψει στόν Ἰησοῦ Χριστό νά γίνονται
καί ἐκεῖνοι σημεῖα ἀντιλεγόμενα μέσα στήν Ἱστορία. Αὐτό προσέξτε το· πρέπει νά
τό συνειδητοποιήσουμε.
Ὁ Χριστός τό εἶπε ὡς ἑξῆς:
«εἰ ἐμὲ ἐδίωξαν, καὶ ὑμᾶς διώξουσιν· εἰ τὸν λόγον
μου ἐτήρησαν, καὶ τὸν ὑμέτερον τηρήσουσιν. ἀλλὰ ταῦτα πάντα ποιήσουσιν
ὑμῖν διὰ τὸ ὄνομά μου»[2]. Δηλαδή: Ἄν ἐμένα μέ καταδίωξαν, θά
καταδιώξουν καί ἐσᾶς· ἄν ἐφάρμοσαν τόν λόγο μου, τότε καί τόν δικό σας λόγο, πού θά μιλάει
γιά μένα, θά τόν τηρήσουν. Ὅλα αὐτά , εἴτε ἀποδοχή εἴτε ἀπόρριψη, θά
τά κάνουν σ’ ἐσᾶς γιά τό ὄνομά μου –τό σημεῖο τό ἀντιλεγόμενο.
Αὐτό πρέπει νά τό γνωρίζουμε· γιατί ἀλλιώτικα
θά ζοῦμε μέσα σέ μία τέτοια κρίση στή ζωή μας, πού πολλές φορές μπορεῖ νά
μή μᾶς βγάλει σέ καλό δρόμο.
Ἔτσι, ἄν ὁ ὄγδοος μακαρισμός, πού εἴπαμε τήν περασμένη φορά,
μακαρίζει ἐκείνους πού διώκονται γιά τή σταθερότητά τους στήν ἁγιότητα,
ὁ ἔνατος μακαρισμός μακαρίζει ἐκείνους πού διώκονται καί χλευάζονται γιά τήν ὁμολογία
τους στό θεανθρώπινο πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Καί τώρα ὁ ἔνατος μακαρισμός, πού εἶναι καί ὁ τελευταῖος,
λέει: «Μακάριοί ἐστε ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς καὶ διώξωσι
καὶ εἴπωσι πᾶν πονηρὸν ῥῆμα καθ’ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ. χαίρετε
καὶ ἀγαλλιάσθε, ὅτι ὁ μισθὸς ὑμῶν πολὺς ἐν τοῖς οὐρανοῖς· οὕτω γὰρ ἐδίωξαν
τοὺς προφήτας τοὺς πρὸ ὑμῶν»[3]. Δηλαδή: Εἶστε εὐτυχεῖς ὅταν σᾶς κοροϊδέψουν
καί σᾶς διώξουν καί ποῦν ἐναντίον σας ψεύτικες κατηγορίες ἐξαιτίας μου. Νά
χαίρεστε καί νά εὐφραίνεσθε, γιατί ἡ ἀμοιβή σας θά εἶναι μεγάλη στούς οὐρανούς· κατά τόν ἴδιο
τρόπο συμπεριφέρθηκαν καί στούς Προφῆτες πρίν ἀπό σᾶς, δηλαδή στήν Παλαιά Διαθήκη.
Ἐδῶ ἔχουμε
μία ὁμολογία ἐξωτερική καί μέ λόγια καί μέ ἔργα. Αὐτή ἡ ἴδια ἡ στάση
τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά καί τά λόγια του, μποροῦν νά προκαλέσουν. Δηλαδή εἶναι
ἐκεῖνο πού σᾶς διάβασα τήν περασμένη φορά, πού λένε οἱ ἀσεβεῖς ἄνθρωποι,
ὅτι ὁ εὐσεβής εἶναι «βαρὺς καὶ βλεπόμενος», εἶναι ἐνοχλητικός ἀκόμα καί νά τόν βλέπεις, διότι ἡ παρουσία
του δημιουργεῖ ἔλεγχο στό περιβάλλον. Αὐτό βέβαια εἶναι ἡ καλύτερη ὁμολογία
Χριστοῦ, δηλαδή τό νά ζοῦμε πνευματική ζωή· καί φυσικά
σ’ ἐκείνους πού αἰσθάνονται ἄσχημα γινόμαστε ἕνα σκάνδαλο.
Γιά
παράδειγμα, σᾶς τό λέω ἔτσι πρόχειρα, τώρα πού εἶναι Μεγάλη Σαρακοστή,
ἄν πᾶμε σ’ ἕνα νεκρικό δεῖπνο, θά δοῦμε ὅτι παραθέτουν κρέας. Ὑπάρχει τό
κοσμικό φρόνημα, τό ἔθιμο, πού ὑπαγορεύει νά προσφέρουμε κρέας τήν ἡμέρα ἐκείνη,
ἔστω κι ἄν εἶναι μέσα στή Μεγάλη Σαρακοστή. Ἄν δέν τό κάνουμε αὐτό, θεωρεῖται
τσιγγουνιά, ὅτι καλέσαμε τούς συγγενεῖς, ἀλλά δέν εἴμαστε διατεθειμένοι
νά δείξουμε τή φιλοφρόνησή μας, καί πολλά ἄλλα τέτοια. Ὑποχωροῦμε
λοιπόν καί παραθέτουμε τό κρέας. Οἱ συγγενεῖς βέβαια κλήθηκαν γιά νά προσευχηθοῦν
στόν Θεό ὑπέρ τῆς ψυχῆς τοῦ κεκοιμημένου. Ἀλλά ἀκριβῶς
μέ αὐτόν τόν τρόπο τόν λυποῦν. Ἄν λοιπόν ἐμεῖς ποῦμε ὅτι δέν τρῶμε κρέας, ἄν
καί παρατέθηκε, θά ποῦν ὅτι τούς σκανδαλίζουμε. «Σέ τί, κύριοι, σᾶς σκανδαλίζουμε; Ἐρωτῶ: σέ τί;».
Ὅπως ἀντιλαμβάνεσθε, ὁ
κόσμος εἶναι περίεργος. Καί ὁ ″κόσμος ″ ἀποτελεῖται ἀπό βαπτισμένους Χριστιανούς! Κάποτε ὁ κόσμος
δέν ἦταν οἱ βαπτισμένοι Χριστιανοί, καί μιλούσαμε γιά βαπτισμένους καί μή βαπτισμένους.
Σήμερα τή θέση τοῦ κόσμου, μέ πνευματική ἔννοια, τήν κατέχουν οἱ βαπτισμένοι
ἄνθρωποι. Εἶναι τραγικό!
Ὡστόσο, ὁ ἔνατος μακαρισμός μᾶς λέει ὅτι καί ἡ ὁμολογία
μας πρέπει νά εἶναι καί μέ ἔργα καί μέ λόγια. Ὁ κόσμος, σ’ αὐτούς πού ὁμολογοῦν
τόν Κύριο, ἀντιτίθεται μέ τρεῖς τρόπους, πού μᾶς τούς ἐξέθεσε ἤδη ὁ Κύριος
στόν ἔνατο μακαρισμό.
Ὁ πρῶτος τρόπος εἶναι ὁ ὀνειδισμός,
ὁ χλευασμός: «καὶ εἴπωσιν πᾶν πονηρὸν ῥῆμα
καθ’ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ» εἶπε,
δηλαδή θά σᾶς κοροϊδεύουν, θά σᾶς περιγελοῦν.
Ὁ ὀνειδισμός εἶναι ἡ εἰρωνεία,
δηλαδή ἕνα ὅπλο στά χέρια τῶν κοσμικῶν ἀνθρώπων πολύ λεπτό, ἔντεχνο,
ψυχολογημένο, πονηρό, ἀποτελεσματικό. Λένε μία εἰρωνεία, μία
ρετσινιά, καί φεύγουν. Σοῦ πετάει ὁ ἄλλος ἕναν λόγο ἐξευτελιστικό,
μιά βρισιά, μιά λοιδωρία, ἕναν περιπαικτικό λόγο πού σέ κεντάει,
πολλές φορές σοῦ προσβάλλει αὐτό τό κέντρο τῆς προσωπικότητός σου ἤ
τοῦ ἀνδρισμοῦ σου ἤ τῆς ἀξιοπρέπειάς σου γενικά. Θίγει τίς λεπτότερες
χορδές τοῦ φιλότιμου ἀνθρώπου· κατά βάθος
ὅμως θίγει τίς λεπτότερες χορδές τοῦ ἐγωισμοῦ μας, καί αὐτό ἄς τό προσέξουμε,
γιατί ἀποτελεῖ κύριο σημεῖο.
Μά, ἄν συμβαίνει
νά ἔχουμε ἐγωισμό, δηλαδή νά μήν καθαρίσαμε τήν καρδιά μας, τότε βεβαίως
δέν θά φέρουμε εἰς πέρας τήν ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ· κάπου θά
πέσουμε. Θά ἐπαναλάβω: Ἄν δέν κάναμε κάθαρση τῆς καρδιᾶς μας, ὥστε
νά ἔχουμε ταπείνωση, καί νά μήν προβάλουμε τόν ἐγωισμό μας, ὅταν ὁ ἄλλος
μᾶς κοροϊδέψει καί μᾶς πειράξει, τότε τά πετᾶμε ὅλα. Αὐτό τό σημεῖο
προσέξτε το. Γενικά στό περιβάλλον του ὁ καθένας, στό χῶρο τοῦ Δημοτικοῦ
Σχολείου ἤ τοῦ Γυμνασίου, στόν χῶρο τοῦ Λυκείου ἤ τοῦ Πανεπιστημίου,
στόν στρατό ἤ στή δουλειά, ὅταν ὁ ἄλλος μᾶς πεῖ κάτι, θιγόμαστε· καί ἀμέσως,
γιά νά μή φανοῦμε ὅτι ὑστεροῦμε ἀπέναντι στούς ἄλλους, παραιτούμαστε ἀπό
τήν ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ, ξεχνᾶμε τόν ἔνατο μακαρισμό, διότι ὁ ὀνειδισμός, ἡ εἰρωνεία τῶν ἄλλων, ἤδη μᾶς θέρισε, μᾶς
κατέλαβε, μᾶς κέρδισε.
Γι’ αὐτό θά
ἔλεγα ὅτι ὁ ὀνειδισμός εἶναι ἕνα πολύ ψυχολογημένο ὅπλο τῶν κοσμικῶν
ἀνθρώπων, καί πονηρό καί ἀποτελεσματικό. Ἄς προσέξουμε νά μή ξεκινᾶμε
νά ἐμφανισθοῦμε ὡς ὁμολογητές τοῦ Χριστοῦ, χωρίς μιά, ἔστω καί στοιχειώδη,
κάθαρση τῆς ψυχῆς μας, τῆς καρδιᾶς μας. Ἄς προσέχουμε λοιπόν. Χρειάζεται
ταπείνωση, χρειάζεται δύναμη ψυχῆς. Καί ὅλα αὐτά μόνο καί μόνο
γιατί εἴμαστε Χριστιανοί· δέν ὑπάρχει ἄλλος λόγος.
Στό Παλατῖνο
τῆς Ρώμης βρέθηκε κάτω στό πάτωμα –τό ἔχω δεῖ σέ φωτογραφία– μία ἐγχάρακτη
γελοιογραφία, πού παρουσιάζει ἐκεῖ ἕνα γάϊδαρο ἐπάνω σ’ ἕναν
σταυρό, καί ἀπό κάτω ὑπάρχει ἡ ἑξῆς ἐπιγραφή: «Ἀλεξάμενος σέβεται Θεόν». Προφανῶς
ἡ προέλευση εἶναι ἀπό τούς στρατιῶτες ἐκεῖ τοῦ Παλατίνου, πού ἤθελαν
νά εἰρωνευθοῦν κάποιον συνάδελφό τους Χριστιανό. Χάραξαν λοιπόν τόν Ἰησοῦ
Χριστό ὡς γάϊδαρο ἐπάνω στόν σταυρό, λέγοντας ὅτι ὁ Ἀλεξάμενος, ὁ
συνάδελφός τους πού εἶναι Χριστιανός, σέβεται τόν Θεό, καί αὐτός ὁ Θεός
δέν εἶναι παρά ἕνας ὄνος! Γιά σκεφθεῖτε!...
Ἀλλά καί μέσα
στήν καθημερινότητα ἔχουμε ἀναρίθμητες τέτοιες περιπτώσεις, ἀκόμα
καί σ’ αὐτό τό ἴδιο μας τό σπίτι. Γιά τό σπίτι μας ὁ Κύριος εἶπε: «καὶ ἐχθροὶ τοῦ ἀνθρώπου οἱ οἰκιακοί αὐτοῦ»[4]. Ἐχθροί τοῦ ἀνθρώπου εἶναι οἱ ἴδιοι οἱ σπιτικοί
του, οἱ ἄνθρωποι τοῦ σπιτιοῦ του.
Βλέπετε
λοιπόν ὅτι αὐτό εἶναι ἕνα ἰδιαίτερα σπουδαῖο σημεῖο. Κάποιος μιλάει
γιά τόν Χριστό μέ σύνεση, καί οἱ ἄλλοι τόν θεωροῦν ὅτι εἶναι ἕνας
φανατικός ἄνθρωπος, ἕνας θρησκόληπτος, ἕνας ἀσυγχρόνιστος, ἕνας
σκουριασμένος ἄνθρωπος μέ παλιές ἰδέες. Μιλάει γιά τό εὐαγγελικό
ἦθος –πού εἶναι δύο πράγματα: ἡ χριστιανική πίστη καί τό εὐαγγελικό
ἦθος, δηλαδή ὀρθοδοξία καί ὀρθοπραξία– μιλάει γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο
θά ζήσει κανείς, καί θεωρεῖται ἀνώμαλος ἄνθρωπος!
Πολλά χρόνια
πρίν, μιά μητέρα μοῦ ἔλεγε γιά τήν κόρη της ὅτι ἔκανε παρέα μόνο μέ ἀγόρια
στό Λύκειο καί ὅταν τή ρώτησε γιατί δέν κάνει παρέα μέ κορίτσια, τῆς ἀπάντησε:
«Τί θέλεις ; νά μέ βγάλουν ὅτι εἶμαι ἀνώμαλη;...»!
Περιττό νά σᾶς πῶ, βέβαια,
ὅτι αὐτή ἡ κοπέλα παντρεύτηκε, ἔκανε παιδιά· ἀλλά εἶναι
στά πρόθυρα νά χωρίσει, περνάει πάρα πολύ ἄσχημα, γιατί ἁπλούστατα
δέν ἐγκολπώθηκε τήν πνευματική ζωή, ἐνῶ ὁ σύζυγός της φαίνεται νά τό
ἤθελε αὐτό.
(συνεχίζεται)
Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’MAKAΡΙΣΜΟΙ’’ .
Της Ιεράς
Μόνης Κομνηνείου, Κοιμήσεως Θεοτόκου και Αγίου Δημητρίου.
Το βιβλίο
περιέχει απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του
μακαριστού Γέροντα Π. Αθανασίου Μυτιληναίου.
Η ανάρτηση
γίνεται με την ευλογία της Ιεράς Μονής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας